A fejlesztések alapja a „reálisan agresszív megközelítés” nevet viselő stratégiánk. Minden vállalkozás életében van egy csúcs, és amíg nem jut el a csúcsra, addig van tere a fejlődésnek. Mi a Turkish Airlinesnál hiszünk abban, hogy még nem értünk el a csúcsra, így még bőven van terünk a fejlődésre. 2006 és 2009 között közel 50 új desztinációt nyitottunk, a flottánkat pedig 60 darabról 127-re növeltük. Ezzel azonban nem csupán új lehetőségeket, hanem pénzügyi nehézségeket is magunkra vállaltunk. Az utóbbi két évben viszont megtérülni látszik a befektetésünk. A Turkish Airlines egyébként jelenleg a világ 17. legjelentősebb légitársasága, Európában az ötödik helyet foglalja el. Tíz év múlva terveink szerint Európában a top 3- ban, a világon a top 10-ben leszünk benne.
ttrend • Ezek az ambiciózus tervek engem az Emirates sikertörténetére emlékeztetnek...Az Emiratesszel nem lehet sem minket, sem más légitársaságot összehasonlítani. Az Emirates egy nagyobb Dubai-projekt része, Dubai pedig egyet jelent az Emiratesszel. A társaság alapításakor beterveztek 19–20 évnyi veszteséges működést. Az Emirates segít népszerűsíteni Dubait, Dubai pedig cserébe kompenzálja az Emirates veszteségeit. Ez egy jól kitalált projekt. A Turkish Airlines ellenben magáncég, amely szigorúan kereskedelmi alapon működik. Fő célja, hogy nyereséget termeljen, akárcsak bármely más magáncég. Részvényeseink elvárják, hogy jó híreket kapjanak tőlünk. A terjeszkedés célja a forgalomnövekedés és a nyereség elérése, akárcsak a világ többi nagy légitársaságánál.
ttrend • A Turkish Airlines 2008-ban 15%-kal növelte az utasszámot. Hogy sikerült elérni ezt a kiváló eredményt? Melyek a legfőbb piacaik?A stratégiánkban a legelső helyre tettük a minőségét. Nagy körültekintéssel fogalmaztuk meg terveinket annak alapján, mit akarnak az utasok, és nem annak alapján, hogy mi mit szeretnénk. A fókuszban az utasok állnak: arra figyelünk, hogy az ő valódi elvárásaiknak megfeleljünk. És ez vezetett minket a sikerhez. A minőség nem feltétlenül drága dolog, sok esetben olcsóbb, ha egyszerűen odafigyelünk arra, mit szeretnének az utasok. Minden olyan területen drasztikus kezdeményezéseket valósítottunk meg, amelyen az utasok interakcióba kerülnek a légitársaság munkatársaival, a jegykiállítástól az utaskísérőkig. A folyamatos növekedés fenntartása érdekében muszáj ugyanakkor a szükségtelen költségeket visszafogni.
ttrend • A THY 105 repülőgép vásárlását tervezi az Airbustól, illetve a Boeingtől. Mik a terveik ezekkel a gépekkel?
Mint már említettem, a Turkish Airlines még mindig bőven lát lehetőséget járathálózata bővítésére. Fő irányelvünk, hogy minden egyes desztinációnkba legalább napi egy járatot indítsunk, a napi egyjáratos desztinációkba pedig igyekszünk napi két járatot indítani. Minél több választási lehetőséget – például napi két járat – kínál egy légitársaság utasai részére, annál erősebb lesz az utasok lojalitása. Munkatársaink jelenleg is több desztinációt vizsgálnak, és ezek közül több helyre is indítunk a közeljövőben új járatokat, így Göteborgba, Lvovba, Nairobiba, Sao Paulóba és Mashadba.
ttrend • Márciusban vagy áprilisban Dél-Korea és Törökország légügyi tárgyalásokba kezd, és várhatóan hétre növelik a jelenlegi négy járatot. Napi járat Szöulba, szép teljesítmény...Korea és Törökország között szoros a történelmi kapcsolat. Ebből fakadóan elég erős a két ország közötti forgalom, de nem elégségesek a jelenlegi kapacitások. Piackutatásunk szerint van lehetőség a forgalom bővítésére mindkét irányban. Kiváló földrajzi helyzeténél fogva Isztambul tökéletes tranzitpont az Európába utazó koreaiak számára. 3,5 óra alatt el tudnak jutni Isztambulból a Turkish Airlinesszal 65 európai desztinációba. Isztambul híd Kelet és Nyugat között, a Turkish Airlines pedig a varázskapu.
ttrend • Hogy alakul a THY forgalma Magyarországon?A Turkish Airlines magyarországi bevételei 25%-kal nőttek 2008-ban, az utasszám 30%-kal bővült 2007-hez képest. A gazdasági krízisben a magyar utazási piac 2009 januárjában közel 40%-ot esett, de a Turkish Airlines forgalma 18%-kal nőtt. Ez bizakodással tölt el minket 2009-re vonatkozóan. Egyébként a forgalom 65%-a Törökország felé irányul. Isztambul mellett nyáron nagyon népszerű Antalya, ahol a meleg és a homokos tengerpart mellett vonzerőt jelent a több száz színvonalas szálloda, amelyek kiváló szolgáltatást kínálnak reális áron. A magyarok szép számmal utaznak még velünk a Közel-Keletre Dubaitól Teheránig, Afrikába Khartoumtól Addis Ababáig, Indiába, a Távol-Keletre és a szovjet utódállamokba Kazahsztántól Azerbajdzsánig. Általában csupán 2–3 órát kell várniuk az utasoknak az átszállásra. Menetrendünket hullámrendszerben alakítottuk ki: megérkeznek nyugatról a járatok, utána nem sokkal indulnak a járatok kelet felé, és fordítva. Így tudunk naponta 700 felszállással több mint 75 000 utast szállítani. Célunk, hogy az utas minél gyorsabban eljusson úti céljába.
ttrend • Tavaly áprilisban a Turkish Airlines belépett a Star Alliance-ba. Milyen előnyökkel járt ez a lépés?A polgári légi közlekedés globalizálódásával párhuzamosan egyértelműen a légitársaságok közötti együttműködésé, a globális légi szövetségeké a jövő. A THY mindazonáltal megtartotta nemzetközi kapcsolatait, hogy erősítse jelenlétét a különböző piacokon. A Star Alliance az egyik legjobban ismert márkanév, és ez a szövetség rendelkezett a Turkish Airlines számára leginkább alkalmas struktúrával és hálózattal. Vagyis a belépésünk értéket teremtett a Star Alliance számára, de a Star Alliance is értéket teremtett számunkra. Mindkét fél jól járt az együttműködéssel.
ttrend • Hogy került Magyarországra?1994-ben léptem be a Turkish Airlines kötelékébe még részmunkaidőben, miközben az Isztambuli Egyetemen tanultam pedagógiát és német filológiát. Diplomázás után következett a kötelező katonai szolgálat, végül 1998-ban újra csatlakoztam a céghez. Ezúttal már főállásban, a földi kiszolgálásban dolgoztam ügyfélszolgálati előadóként. 2000-ben a Turkish Airlines úgy döntött, hogy össze kell állítani a Földi kiszolgálás kézikönyvét az Európai Légi Szövetség előírásainak megfelelően. Engem is beválasztottak a kézikönyvet író csapatba. Hat hónapos sikeres munka után Szimferopolba, egy ukrajnai városba küldtek station managernek. Három évvel később én lettem a szimferopoli és az ogyesszai képviseletek vezetője. Innen az igazgatóság döntése alapján Karachiba kerültem station managernek, 2006 szeptemberében én lettem a pakisztáni country manager. 2008 júliusában érkeztem Magyarországra, hogy elfoglaljam a magyarországi country manageri pozíciót.
Iskolák: Isztambuli Egyetem, pedagógia és német filológia szak
Nyelvtudás: angol, német, orosz
Család: két gyerek, egy fiú és egy lány
Hobbi: foci, korcsolyázás