A díjnyertes borok nem feltétlenül a szakmai élvonalat képviselik

Se szeri, se száma az itthoni borversenyeknek. Egy átlagos borfogyasztó elvész a palackokra kerülő plecsnik rengetegében, és nem tudja megállapítani, melyik tanúsít valódi rangot, mely üveg bor vásárlásával kap valóban értéket a pénzéért. Mit érnek valójában a megméretések?

Manapság egymást érik a különféle borversenyek, ám sokszor szakmai felügyelet nélkül rendezik meg őket, ezért a legtöbbnek szakmai körökben nagyon kevés presztízsértéke van, csekély az elfogadottsága. Az átlagfogyasztót sokszor meg is lehet téveszteni a plecsnikkel, mivel nem tudja, mi a menete az értékelésnek a versenyen. Előfordul, hogy 100 nevezettből 70 is kap valamilyen díjat, és az aranyérem sem mindig garancia a minőségre – fejtette ki megkeresésünkre Lesti Zoltán, a Magyar Sommelier Szövetség elnökségi tagja. Nincs tehát könnyű helyzetben, aki nem jártas a borok világában, és akit erősen befolyásolnak a palackra ragasztott címkék. Pláne nehéz azoknak a dolga, akik valamilyen különlegességre vadásznak.

Az ítészek ugyanis a versenyeken azokat a borokat díjazzák magasabb pontszámokkal, amelyek „piacosak”, vagyis közelebb állnak a közízléshez. Minél populárisabb, könnyebben érthető egy bor, minél inkább hozza azokat a jegyeket, amelyeket a fogyasztók elvárnak, annál jobbak a borász esélyei – magyarázta Kovács Antal háromszoros magyar bajnok sommelier.

Ennek alapján a borászszakma két csoportra oszlik: vannak olyan bortermelők, akik nem nevezik be a borukat versenyekre, mert szerintük, ha aranyérmet kap, akkor az azt jelenti: közel áll a közízléshez, vagyis középszerű. A másik oldal – ide tartozik a többség – nagyon komoly lehetőséget lát egy-egy megméretésben, hiszen az átlagfogyasztó meg van győződve róla, hogy egy aranyérmes esetében a legjobb bort veszi meg, ami pluszmotiváció vásárlás közben. Nem rosszak az adott a nedűk, de olyanokból több ezer másik van még világszerte. Az igazi boregyéniségek ezért – néhány kivételtől eltekintve – rendre elvéreznek a versenyeken, hiszen nem úgy készültek, hogy megfeleljen bizonyos elvárásoknak, hanem a természet formálta őket, a szűk termőhely és az évjárat. Vannak olyan fogyasztók – ők vannak kevesebben –, akik pontosan az ilyen borélményekre vágynak, ezért versenyek nélkül is megvan a kereslet a kézműves termékekre – mutatott rá Kovács Antal.


A megméretések többségének nagy hátránya, hogy túl kevés idő jut egy bor kóstolására. Van olyan, amelyik nem tud kibontakozni néhány perc alatt, más borok viszont nagyon gyorsan magukhoz térnek, és azonnal élvezhető állapotba kerülnek, több bennük az illat- és ízanyag, amit rögtön meg is mutatnak, úgyhogy a versenyeken nem mindig a legjobbak kerülnek az első helyekre – tette hozzá Lesti Zoltán.

Nem mindenki találkozik a plecsnikkel

Azon népes fogyasztói csoport egyébként, amely általában 600 forintos bornál nem szokott drágábbat venni, mert 800 forintot már sokall egy palackért, nem is találkozik a díjnyertesekkel. Aki viszont hajlandó rendszeresen 1000-2000 forintért vagy még drágábban vásárolni, barátibb viszonyban áll a borokkal, el tudja helyezni a versenyeket, és saját ismeretei alapján tulajdonít megfelelő jelentőséget nekik. Számukra egyfajta garanciát is adnak a díjak – vélte Csíki Sándor gasztronómiai szakíró.

Elvérzett a Pannon Bormustra, áll még a VinAgora

Hogy mégis melyik borversenyek tekinthetők akkor valamirevalónak? Kovács Antal és Lesti Zoltán a Pannon Bormustrát nevezte meg a legjobb hazai megméretésnek, a dolog szépséghibája azonban, hogy 2013-ban rendezték az utolsót, az elmúlt két évben nem jelent már meg kiírás. Abban egyetértettek, hogy az egyik napilap top 100-as listájára érdemes odafigyelni, mert komoly ítészeket, borászokat, sommelier-ket és szakírókat kérnek fel az szerkesztés során. Csíki Sándor szerint jelenleg egyértelműen a VinAgora számít a legrangosabb versenynek a nemzetközi mezőny és zsűri jóvoltából. Ajánlott arra is figyelni, hogy ki kapja az Év Bortermelője díjat, az már komoly színvonalat képvisel – tette hozzá a szakíró.

Az FM egyébként a VinAgorát és a Magyar Bormustrát ajánlotta a fogyasztók figyelmébe.

Forrás: Élelmiszer Online


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.