A felnőtt magyar fogyasztók fele legalább havonta borozik

A szőlész- borász szakmai önkormányzat hiánypótló reprezentatív piackutatást végeztetett a magyar borpiacról és a hazai lakosság borfogyasztási szokásairól. A

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) kiemelt figyelmet szentel a magyar bor legfontosabb piacának, Magyarországnak. A szőlész- borász szakmai önkormányzat hiánypótló reprezentatív piackutatást végeztetett a magyar borpiacról és a hazai lakosság borfogyasztási szokásairól. A kutatás eddig még nem használt módszerekkel írja le a belföldi piacot: a fogyasztói szokások elemzése mellett annak mennyiségi és értékbeli arányát is számszerűsíti, valamint kor, nem és fogyasztás szerinti elemzést is tartalmaz. Foglalkozik olyan, eddig kevésbé kutatott területekkel, mint a fiatal - 18 év feletti – generáció borfogyasztási szokásainak sajátosságai, a női fogyasztók borválasztási szokásai, vagy az online kereskedelem.

Amellett, hogy a hazai fogyasztók alapvetően magyar bort fogyasztanak, a fröccs hungarikum jellegét is megerősítette a tanulmány. A piackutatás alátámasztja a szőlész-borász szakmai önkormányzat ágazati stratégiájában megfogalmazott álláspontját: a borágazat több pusztán mezőgazdasági ágazatnál. A hazai utazók többségének a bakancslistáján szerepelnek a magyar borvidékek. A magyar bor megismertetéséhez és a hazai közösségi bormarketing egyik pilléreként egyaránt szükség van tehát a borturizmus fejlesztésére.

A szőlő- és borágazati stratégia célkitűzése a piacképes, fenntartható szőlő- és bortermelés. Ennek megvalósítása érdekében a HNT kézzelfogható eszközöket kíván biztosítani az ágazat szereplőinek. Az 1500 fős, személyes megkérdezésen alapuló reprezentatív felméréssel újabb célkitűzés teljesült. Ezzel egyben egy újabb folyamat első lépését tettük meg – mondta el Légli Ottó, a HNT elnöke –, hiszen tudatos tervezés csak helyzetértékelést, objektív elemzést követően történhet. Ezzel a kutatással a keresleti oldalt, a piacot ismertük meg. A következő lépés annak felmérése, hogy a borászatok hogyan értékelik saját pozíciójukat a piacon, hol képzelik el magukat a jövőben.

A piackutatás legfontosabb megállapításai:

  • A felnőtt lakosság bort fogyasztó részének kétharmada érdeklődik a borok iránt. 
  • Kijelenthetjük, hogy a magyar fogyasztók számára a bor a baráti beszélgetéseknek és a családi élet pillanatainak egyaránt kísérője. 
  • Egy-egy borvidék több, mint szőlőtermelési övezet: egyúttal turisztikai fogadóterület is. Ha látogatásról van szó, a válaszadókat az adott borvidék történelme, annak borászati hagyományai vonzzák leginkább.
  • Közel azonos az édesebb és a szárazabb borok mennyiségi fogyasztása, ám jelentős az eltérés az egyes fogyasztói alszegmensek között. 
  • A három fő vásárlási szempont a bor íze (száraz, édes), színe (vörös, fehér) és az ára.
  • A legtöbb fogyasztó az 50-65 éves korosztály tagja, a legmagasabb árat a 40-49 éves korosztály tudhatja magáénak.
  • A hazai hiper- és szupermarketek a borvásárlás szempontjából is meghatározóak. Itt vásároljuk meg az asztalunkra kerülő borok közel felét.
  • Hazánkban ma még igen kevesen rendelnek bort webáruházból, ennek ellenére az összes borfogyasztó 13%-a el tudja képzelni, hogy a jövőben online is vásárol bort.
  • A bort fogyasztók és nem fogyasztók – ha nem is azonos mértékben, de – egyetértenek azzal, hogy a bor kiváló ajándék, egészséges anyagokat is tartalmaz, s a mérsékelt borfogyasztás beilleszthető az egészséges életmódba.

 

A spontán válaszok alapján megnevezett legismertebb borvidékek: Tokaj, Eger, Badacsony, Villány, Sopron, Balaton és Szekszárd. A fogyasztók leginkább a Tokaji (58%) és Egri (53%) borvidéket látogatnák meg. A Badacsonyi (26%) és a vörösborairól méltán ismert Villány (21%) a harmadik, illetve negyedik helyen áll. Sopron a válaszok 9%-ában, a Balaton 8%-ában, Szekszárd 7%-ában szerepel. A felnőtt magyar fogyasztók fele legalább havonta borozik A felnőtt lakosság 66%-a fogyaszt bort, amely adat a többi alkoholos italhoz viszonyítva kiemelkedő értéknek bizonyul. 22%-uk teszi ezt hetente legalább egyszer, és ők fogyasztják a teljes Magyarországon fogyasztott bormennyiség közel háromnegyedét. A lakosság fele (48%) legalább havi gyakorisággal iszik bort. A borfogyasztás tehát mélyen gyökerezik a magyar kultúrában. Azok, akik elutasítják a borfogyasztást, döntő részben a bor ízét nem kedvelik, vagy minden alkoholos italt elutasítanak. Pezsgőt ritkábban nyitunk egyelőre, a havinál ritkább fogyasztás a jellemző. Ugyanakkor a pezsgő vezet az alkoholos italok között, ha a kérdést úgy tesszük fel, hogy fogyasztott-e valamilyen szeszesitalt az elmúlt évben. Ennek oka lehet, hogy az új évet azok is pezsgővel köszöntik még azok is, akik egyébként ritkán fogyasztanak alkoholos italokat.

Szeretjük a hazai bort

A magyar fogyasztók előnyben részesítik a hazai borokat a külföldiekkel szemben: a borszeretők közel háromnegyede (74%) egyáltalán nem iszik külföldi bort. A külföldi borok mennyiségi aránya az összfogyasztás 10%-át sem teszi ki.

Tisztán isszuk a bort, vagy fröccsként

A bormennyiség 60%-a tisztán fogy el, a fröccs mennyiségi aránya magas, közel 30 % körül van. Forralt borként fogyasztók a mennyiség 3%-át kortyolják el. Általában kevés bor fogy kólával és üdítővel keverve, a fiatal fogyasztók esetében azonban ezek aránya eléri a 30%-ot: sokan így lépnek be a bor világába.

Milyen arányban isznak bort a különböző életkorú fogyasztók?

Mivel a legtöbb fogyasztó az 50-65 éves korosztály tagja, s a legtöbb bort is ez a korcsoport fogyasztja, (36,4 l/év), nem meglepő, hogy a teljes értékesített mennyiség egyharmadát ők vásárolják. Ez az értékbeli arány több mint 40%- át jelenti. A fiatalabb korosztályokat a kor előrehaladtával növekvő mennyiség, növekvő értékbeli részesedés, növekvő egy főre jutó fogyasztás, és növekvő vásárlási átlagár jellemzi. A legmagasabb átlagárat a 40-49 éves korosztály tudhatja magáénak.

Édeset? Szárazat?

Nézzük az arányokat! Közel azonos az édesebb és a szárazabb borok mennyiségi fogyasztása. Az édes és félédes borokat azok választják szívesebben, akik ritkábban bontanak palackot. Akik többet boroznak, nagyobb arányban fogyasztanak száraz, félszáraz bort. Összességében elmondható, hogy a férfiak, az idősebb fogyasztók és a gyakori borivók nagyobb arányban fogyasztanak száraz borokat, de az ízválasztás régiónként is változik. A száraz borokat részesítik előnyben a Nyugat- és a Dél Dunántúl lakói, a középső és az északi országrészben már inkább félszáraz/félédes borokat kedvelik, míg a déli, délkeleti területeken élők szívesebben kortyolnak édesebb borokat.

Szomjazzuk a bortudást

A felnőtt lakosság bort fogyasztó részének a kétharmada érdeklődik a borok iránt. A megkérdezettek 28%-a kifejezetten szívesen olvas, beszél, tanul a borról. Mivel a legnagyobb érdeklődés, és jelzett tudás az 50-65 év közöttieket jellemzi, a jövő egyik fontos feladata a fiatalabb generációk borismereti oktatása. A bor a családi pillanatok, a baráti beszélgetések itala Kijelenthetjük, hogy a bor a magyar fogyasztók számára a családi élet pillanatainak és baráti beszélgetések kísérője. Amikor bort iszunk, ezt az esetek közel négyötöd részében otthon, vagy vendégségben tesszük. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a megvásárolt bormennyiség kétharmada a saját, vagy barátokkal közös fogyasztást szolgálja. Ajándéknak a megvásárolt bormennyiség 13, ünnepi alkalmakra 12%-át szánjuk. Nagyon odafigyelünk arra, hogy milyen bort adunk ajándékba: átlagosan kétszer annyit vagyunk hajlandóak költeni az ajándéknak szánt borra, mintha azt saját fogyasztásra vásárolnánk, vagy szórakozóhelyen fogyasztanánk el. Vendéglátóhelyeken átlagosan a bormennyiség 13%-át fogyasztjuk. Rendezvényeken, borászati eseményeken csupán a mennyiség 6, illetve 3%-a fogy. Vásárlás: élen a hiper- és szupermarketek és a kis élelmiszerboltok A hazai hiper- és szupermarketek a borvásárlás szempontjából is meghatározóak. Itt vásároljuk meg az asztalunkra kerülő borok közel a felét. További fontos beszerzési forrást jelentenek a kisebb élelmiszerboltok, valamint a diszkontok. A borászatoktól közvetlenül beszerzett mennyiség 10%-ot tesz ki, míg borszaküzletekben az összmennyiség 5%-át vásároljuk a kutatás szerint. Hazánkban ma még igen kevesen rendelnek bort webáruházból, ennek ellenére az összes borfogyasztó 13%-a el tudja képzelni, hogy a jövőben online is vásárol bort.

Hogyan választunk bort?

A három fő vásárlási szempont a bor íze (száraz, édes), színe (vörös, fehér), és az ára. A fogyasztó ezután veszi figyelembe a borral kapcsolatos egyéb tulajdonságokat, mint például a borvidéket, szőlőfajtát, földrajzi eredetet. Ezt követi a szakértők ajánlása, a palack formája, a versenyeredmény és a reklám. A borvásárlók elismerik az érmek pozitív jelentőségét is. A válaszok alapján a legismertebb magyarországi borászati megmérettetés a Országos Borverseny (korábbi nevén: Magyar Bormustra), amelyet a fogyasztók 22%-a ismer.

A bor a kultúránk része

A bort fogyasztók és nem fogyasztók – ha nem is azonos mértékben, de – egyetértettek azzal, hogy a bor kiváló ajándék, egészséges anyagokat tartalmaz, kapcsolódik a kultúrához és nemzeti ital. A megkérdezettek szerint a mérsékelt borfogyasztás beleilleszthető az egészséges életmódba, kis mennyiségben fogyasztva lehet megfelelően élvezni, és a kulturált borfogyasztásnak semmi köze az alkoholizmushoz. A magyar borpiac modellje A magyar borpiac modellje szakértői interjúkon, szekunder adatokon (Euromonitor) és a reprezentatív felmérés eredményein alapszik. A számítások alapján 1,64 millió hektoliter és 195 milliárd Ft értékű csendes bort értékesítenek a kereskedelemben Magyarországon. Ezt az eredményt a tanulmány készítői értékesítési csatornákra osztották fel. Így látható például, hogy a hipermarketek félmillió hektoliter csendes bort értékesítenek, amelyből 52,3 milliárd Ft árbevételre tesznek szert. Kereskedelmi csatornák használata alapján képzett szegmensek

Forrás: Vendég & Hotel


Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.