A Magyar Vendéglátók Ipartestületének elnöke szerint ősszel sok étterem zárt be, azóta viszont már nem volt komoly bezárási hullám. A bevételek is egész jól alakultak: jelenleg a szektorban nagyjából tízezer fővel kevesebben dolgoznak, mint 2019-ben, de a tavalyi éves forgalom csak 4,5 százalékkal volt alacsonyabb a rekordot jelentő 2019-esnél.
„Tavaly volt egy felmérés több szakmai szervezet részvételével, amikor is megkérdeztük a tagjainkat, hogy körülbelül kinek mi a terve a következő időszakra. És körülbelül 65 százaléka a tagoknak azt mondta, hogy tervez időszakos bezárást, és ebből is 20 százalék azt mondta, hogy lehet, hogy végleges bezárásra adja a fejét. Nos, a tények hál' Istennek erre rácáfoltak. Egyáltalán nem volt olyan tragikus az év vége, mint amilyenre számítottunk. És ennek a legfőbb oka az, hogy maradt egy jelentős kereslet a vendéglátásra" - mondta Kovács László, aki szerint elsősorban azok kerültek nehéz helyzetbe, akiknek akkor kellett megújítaniuk a gázszerződésüket, amikor a legmagasabban voltak a gázárak.
Alkalmazkodni kellett az új körülményekhez a túléléshez
Emellett az is igaz, hogy egyes éttermek jól jártak ezzel a felfordulással. Egy nyugat-magyarországi kisváros egyik vendéglátóhelye például sosem látott január-februári forgalmat realizált, de ez annak köszönhető, hogy 4-5 rivális étterem bezárt körülötte: meggyengítette őket a világjárvány, és az energiaár-robbanás miatt megnövekedett költségeket már nem tudták kitermelni.
Kovács László kiemelte, hogy sokan kisebb változtatásokkal, innovációkkal tudták túlélni az elmúlt időszakot. Nagyon sokan csökkentették a nyitvatartási időt. Mások szabadnapokat vezettek be, jellemzően a hét elején, mert amúgy is akkor a legnagyobb a visszaesés a forgalomban. Vannak, akik az étlapot szűkítették, és olyan is akadt, aki teljesen profilt váltott: házi rétest készít, így maradt talpon.
Hiába az áremelések, sokat csökkent a profit
A nagy trendekhez hasonló tapasztalatokról számolt be a Budapesten több étteremmel rendelkező VakVarjú tulajdonosa, Semsei Rudolf is.
„Azt gondoltuk, hogy a Covidhoz hasonlóan egy erős, drasztikus visszaesés lesz. Azt gondoltuk, hogy bár nyitva lehetünk, de nem lesznek vendégek. És vannak vendégek. Ennek nagy támogatója a SZÉP-kártya, a forgalmunk több mint húsz százaléka most is a SZÉP-kártyának köszönhető" - mondta a vállalkozó.
Ez persze nem jelenti azt, hogy minden úgy megy, mint régen.
„A magasabb árú termékeket egy kicsit hátrébb sorolják, azokat kevésbé választják. Körülbelül egy 30 százalékos áremelkedés látható a mi területünkön. De ennél tovább az ő fizetésük sem engedi meg, hogy étterembe jöjjenek" - magyarázta Semsei, aki szerint az is egyértelmű, hogy az áremelkedés miatt még jobban figyelni kell a vendégek elégedettségére:
A hazai vendéglátó szektort hosszú éveken keresztül komoly munkeerőhiány sújtotta, de Semsei Rudolf szerint ma már jobb a helyzet. Ennek az a legfontosabb oka, hogy a koronavírus-járvány alatt sok külföldön dolgozó pincér és szakács hazajött, és végül itthon is maradt.
A teljes cikk ITT olvasható.
Forrás: Euronews