A METRO lépései az élelmiszerpazarlás ellen

Szomorú tény, hogy a világon megtermelt élelmiszerek 30%-a a kukában végzi – ezzel a légkörbe kerülő üvegházhatású gázokhoz akár 8%-kal is hozzájárulva, miközben ez az élelmiszermennyiség – ha a nélkülözők számát és a hasznosítás lehetőségeit nézzük – cseppet sem lenne felesleges. Ismerjék meg, hogy a METRO Magyarország milyen lépéseket tesz az élelmiszerhulladék kezelése érdekében!

Az élelmiszerhulladék képződése és kezelése a társadalom minden szintjén felelősséget jelent a termelőtől a nagykereskedőn és a kiskereskedőn át a háztartásokig. A METRO cégcsoport-szinten legutóbb nyáron adott ki az elmúlt három üzleti évre visszatekintő élelmiszerhulladék-jelentést: eszerint világszinten áruházlánc három év alatt 15,3%-kal csökkentette élelmiszer-pazarlását és 34%-kal több élelmiszer-adományt biztosított a rászorulóknak.

Rendelés-optimalizálás a felesleg ellen
Nagykereskedelmi üzletláncként elemi érdekünk fűződik a pontos rendelésekhez, vagyis ahhoz, hogy a lehető legkevesebb megrendelt élelmiszerből képződjék hulladék – mutat rá Hajdú Zsolt áruházi operációs osztályvezető. – A prioritás tehát nálunk inkább a megelőzésen van: ezt a cél szolgálják az optimalizálási törekvéseink. A legtöbb termék esetében nagyon jól működnek a rendelési stratégiák – amit algoritmusok és folyamatos monitorozás támogat -, így el tudjuk érni, hogy a hozzáférhetőség mindig biztosított legyen, ugyanakkor ne legyen fölösleg.
Felesleg jellemzően bizonyos termékkategóriáknál képződik: a legtöbb kihívást e téren a hús és hal, a zöldség-gyümölcs, valamint a pékség termékei adják. A METRO tevékenységében emblematikus hús és hal, valamint a HoReCa szektort kiszolgáló zöldség-gyümölcs osztályok, ezért ezeknél a termékeknél a hozzáférhetőség és az ultra friss minőség biztosításának elsőbbsége miatt nehezebb elkerülni a felesleget.



Rugalmas árcsökkentés
Az élelmiszerfelesleg képződésének egyik útja, hogy az adott terméket nem értékesítik annak lejáratáig. A METRO egyik hatékony módszere az élelmiszerhulladék-megelőzésben a flexible discount system (rugalmas árcsökkentési rendszer): adott egy keretrendszer, melyben meg van szabva, hogy az egyes termékek a lejárat előtt mennyi idővel, mekkora mértékben akciózhatók le. Az áruház azonban ezen keretek között saját hatáskörben gondoskodik a további árcsökkentésről az eladás érdekében. Ennek köszönhetően nagyobb arányban értékesíthetők még szavatolt minőségű termékek a lejárat közelében.

Évi félmilliárd forint értékű adomány
Az élelmiszerhulladék-képződés megelőzésének másik hatékony módszere az adományozás. A METRO éves szinten közel félmilliárd forint értékben adományoz élelmiszert partnereinek. E tekintetben is előre lefektetett prioritások szabják meg az arányokat – fejti ki Perendi Péter minőségbiztosítási és fenntarthatósági vezető. A lejáratközeli, kis esztétikai hibával rendelkező vagy sérült csomagolású, de emberi fogyasztásra tökéletesen alkalmas élelmiszereket nélkülöző embertársainknak juttatjuk el az Élelmiszerbankon keresztül. Ez éves szinten legkevesebb 400 millió Ft értékű adományt jelent, a Magyar Élelmiszerbank Egyesületnek a legrégibb partnerei vagyunk a hazai áruházláncok között.

Win-win szituáció az állatok etetése
A következő szinten az állatok etetéséhez járulunk hozzá: először a Szegedi Vadasparknak adományoztunk zöldséget és gyümölcsöt, az idei évben azonban az áruházak bevonásával kiterjesztettük az együttműködést az ország más vadasparkjaira, állatkertjeire is: többek között Pécsett, Miskolcon, Nyíregyházán is fennáll ilyen partnerség. Az állatok etetésére szánt zöldséget és gyümölcsöt az első lezárások óta juttatjuk el vadasparkok számára, amikor a látogatók hiánya miatt nehézséget okozott az állatok ellátása. Az adományozás ezen formája win-win szituáció, amellyel mind az áruházak, mind pedig a vadasparkok, menhelyek, szervezetek jól járnak.

Módszertani segítségnyújtás és fenntartható gasztronómia
Húst és halat jelenleg több okból kifolyólag nem adományozunk, ezekben a termékkategóriákban egyelőre a módszertani segítségnyújtás a meghatározó: a METRO Gasztroakadémia képzésein és tematikus rendezvényein gyakorlati útmutatást ad a pazarlásmentes főzés gyakorlatához vendéglátóiparban dolgozók és hobbiszakácsok számára a Fenntartható Gasztronómia Program keretében. Ezen túlmenően körvonalazódik egy együttműködés is egy szerves hulladékot hasznosító startuppal.



A METRO nagykereskedőként az élelmiszerpazarlás társadalmi szintű kezeléséhez a szemléletformálásban és a fenntarthatósági szempontú minőségbiztosításban látja a megoldást, és ennek megfelelően a keveset utaztatott (rövid ellátási láncból származó), megfelelően tárolt és csomagolt élelmiszertermékek forgalmi arányának növelésére helyezi a hangsúlyt. A vállalat további, folyamatos fejlesztései ebbe az irányba mutatnak.

 


Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf

Magyar piacon tűnt fel a 3 Michelin-csillagos spanyol sztárséf 

Vajon mit keresett ott?
Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.