A turisztikai célelőirányzat emelését kérik a szállodások

A jövő évi költségvetésben tervezett turisztikai célelőirányzat felülvizsgálatát, illetve minimum az idei összegre való emelését javasolja a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ).

A szervezet az MTI-hez kedden eljuttatott állásfoglalásában kiemeli: a 2014. évi költségvetési törvényjavaslat turisztikai célelőirányzatában mindössze 9,9 milliárd forint szerepel, ami 20,8 százalékkal kisebb az idei 12,5 milliárd forintos keretnél. (A jövő évi TC tervezett alakulásáról szólt két korábbi cikkünk, az egyik itt, a másik emitt olvasható.)

A célelőirányzatból finanszírozzák a Forma-1-es Magyar Nagydíj állami támogatását, ez 2014–ben várhatóan körülbelül 6 milliárd forint lesz. A keretből kell fedezni egyéb célfeladatokat - például a szúnyogirtást, a kulturális alap támogatását -, ami mintegy 7-800 millió forint, a Magyar Turizmus Zrt. éves működési költségei pedig mintegy 2 milliárd forintot tesznek ki. Így a bel- és külföldi nemzeti marketingre összesen körülbelül 1,5 milliárd forint jut, csupán a fele az ideinek - összegzi az MSZÉSZ.

A 2014. évi turisztikai marketing költségvetésének tervezett, rendkívül alacsony szintje veszélyezteti a válságból éppen kilábaló magyar turizmus növekedését - hívja fel a figyelmet állásfoglalásában a szövetség.

Az MSZÉSZ emlékeztet: az elmúlt két évben tapasztalt forgalomnövekedés ellenére a hazai szállodák teljesítménye várhatóan csak az idén fogja nominálisan elérni a 2007. évi szintet. Az egy kiadható szobára jutó árbevétel (REVPAR) azonban országos átlagban reálértében még az idén is körülbelül 20 százalékkal elmarad a hat évvel ezelőttitől.

A MALÉV csődjét követő, a vendégösszetételben bekövetkezett változások az alacsonyabb fizetőképességű, döntően szabadidős vendégkört bővítették, de negatívan hatottak a 4–5 csillagos szállodák iránti keresletre. A nemzeti marketingre, Budapest turizmusának promóciójára rendelkezésre álló költségvetés az elmúlt években is messze elmaradt a kívánatostól, a versenytársak ráfordításaitól - hangsúlyozza a szövetség.

Az MSZÉSZ szerint a helyzetet évek óta súlyosbítja az a tény, hogy a regionális és helyi marketing, annak szervezete és forrása rendezetlen, az önkormányzatok a beszedett idegenforgalmi adó jelentős részét nem turisztikai célokra használják. Az európai országok közötti erős nemzetközi versenyben a tervezett nagyon alacsony költségvetéssel a magyar turizmusnak nincs esélye helytállni.

A turisztikai ágazat gazdaságélénkítő és munkahelyteremtő szerepét, multiplikátor hatását a drasztikusan csökkentett költségvetés rontaná, ami súlyos károkat okozna a nemzetgazdaságnak - hangsúlyozza állásfoglalásában az MSZÉSZ.

Forrás: MTI


Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.
Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.
Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból

Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból 

A nagykóstolón több mint húsz Kárpát-medencei pincészet mintegy ötven borával ismerkedhetnek meg a látogatók.
Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején

Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején 

Ismét megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.