A szervezet az MTI-hez kedden eljuttatott állásfoglalásában kiemeli: a 2014. évi költségvetési törvényjavaslat turisztikai célelőirányzatában mindössze 9,9 milliárd forint szerepel, ami 20,8 százalékkal kisebb az idei 12,5 milliárd forintos keretnél. (A jövő évi TC tervezett alakulásáról szólt két korábbi cikkünk, az egyik itt, a másik emitt olvasható.)
A célelőirányzatból finanszírozzák a Forma-1-es Magyar Nagydíj állami támogatását, ez 2014–ben várhatóan körülbelül 6 milliárd forint lesz. A keretből kell fedezni egyéb célfeladatokat - például a szúnyogirtást, a kulturális alap támogatását -, ami mintegy 7-800 millió forint, a Magyar Turizmus Zrt. éves működési költségei pedig mintegy 2 milliárd forintot tesznek ki. Így a bel- és külföldi nemzeti marketingre összesen körülbelül 1,5 milliárd forint jut, csupán a fele az ideinek - összegzi az MSZÉSZ.
A 2014. évi turisztikai marketing költségvetésének tervezett, rendkívül alacsony szintje veszélyezteti a válságból éppen kilábaló magyar turizmus növekedését - hívja fel a figyelmet állásfoglalásában a szövetség.
Az MSZÉSZ emlékeztet: az elmúlt két évben tapasztalt forgalomnövekedés ellenére a hazai szállodák teljesítménye várhatóan csak az idén fogja nominálisan elérni a 2007. évi szintet. Az egy kiadható szobára jutó árbevétel (REVPAR) azonban országos átlagban reálértében még az idén is körülbelül 20 százalékkal elmarad a hat évvel ezelőttitől.
A MALÉV csődjét követő, a vendégösszetételben bekövetkezett változások az alacsonyabb fizetőképességű, döntően szabadidős vendégkört bővítették, de negatívan hatottak a 4–5 csillagos szállodák iránti keresletre. A nemzeti marketingre, Budapest turizmusának promóciójára rendelkezésre álló költségvetés az elmúlt években is messze elmaradt a kívánatostól, a versenytársak ráfordításaitól - hangsúlyozza a szövetség.
Az MSZÉSZ szerint a helyzetet évek óta súlyosbítja az a tény, hogy a regionális és helyi marketing, annak szervezete és forrása rendezetlen, az önkormányzatok a beszedett idegenforgalmi adó jelentős részét nem turisztikai célokra használják. Az európai országok közötti erős nemzetközi versenyben a tervezett nagyon alacsony költségvetéssel a magyar turizmusnak nincs esélye helytállni.
A turisztikai ágazat gazdaságélénkítő és munkahelyteremtő szerepét, multiplikátor hatását a drasztikusan csökkentett költségvetés rontaná, ami súlyos károkat okozna a nemzetgazdaságnak - hangsúlyozza állásfoglalásában az MSZÉSZ.
Forrás: MTI