A turisztikai célelőirányzat emelését kérik a szállodások

A jövő évi költségvetésben tervezett turisztikai célelőirányzat felülvizsgálatát, illetve minimum az idei összegre való emelését javasolja a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ).

A szervezet az MTI-hez kedden eljuttatott állásfoglalásában kiemeli: a 2014. évi költségvetési törvényjavaslat turisztikai célelőirányzatában mindössze 9,9 milliárd forint szerepel, ami 20,8 százalékkal kisebb az idei 12,5 milliárd forintos keretnél. (A jövő évi TC tervezett alakulásáról szólt két korábbi cikkünk, az egyik itt, a másik emitt olvasható.)

A célelőirányzatból finanszírozzák a Forma-1-es Magyar Nagydíj állami támogatását, ez 2014–ben várhatóan körülbelül 6 milliárd forint lesz. A keretből kell fedezni egyéb célfeladatokat - például a szúnyogirtást, a kulturális alap támogatását -, ami mintegy 7-800 millió forint, a Magyar Turizmus Zrt. éves működési költségei pedig mintegy 2 milliárd forintot tesznek ki. Így a bel- és külföldi nemzeti marketingre összesen körülbelül 1,5 milliárd forint jut, csupán a fele az ideinek - összegzi az MSZÉSZ.

A 2014. évi turisztikai marketing költségvetésének tervezett, rendkívül alacsony szintje veszélyezteti a válságból éppen kilábaló magyar turizmus növekedését - hívja fel a figyelmet állásfoglalásában a szövetség.

Az MSZÉSZ emlékeztet: az elmúlt két évben tapasztalt forgalomnövekedés ellenére a hazai szállodák teljesítménye várhatóan csak az idén fogja nominálisan elérni a 2007. évi szintet. Az egy kiadható szobára jutó árbevétel (REVPAR) azonban országos átlagban reálértében még az idén is körülbelül 20 százalékkal elmarad a hat évvel ezelőttitől.

A MALÉV csődjét követő, a vendégösszetételben bekövetkezett változások az alacsonyabb fizetőképességű, döntően szabadidős vendégkört bővítették, de negatívan hatottak a 4–5 csillagos szállodák iránti keresletre. A nemzeti marketingre, Budapest turizmusának promóciójára rendelkezésre álló költségvetés az elmúlt években is messze elmaradt a kívánatostól, a versenytársak ráfordításaitól - hangsúlyozza a szövetség.

Az MSZÉSZ szerint a helyzetet évek óta súlyosbítja az a tény, hogy a regionális és helyi marketing, annak szervezete és forrása rendezetlen, az önkormányzatok a beszedett idegenforgalmi adó jelentős részét nem turisztikai célokra használják. Az európai országok közötti erős nemzetközi versenyben a tervezett nagyon alacsony költségvetéssel a magyar turizmusnak nincs esélye helytállni.

A turisztikai ágazat gazdaságélénkítő és munkahelyteremtő szerepét, multiplikátor hatását a drasztikusan csökkentett költségvetés rontaná, ami súlyos károkat okozna a nemzetgazdaságnak - hangsúlyozza állásfoglalásában az MSZÉSZ.

Forrás: MTI


Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.
Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról

Friss felmérés a magyarok italfogyasztásáról 

A kutatás rámutatott, hogy a rendszeresség hatással van az elfogyasztott adagokra.
Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson

Hazai borkalauzt díjaztak a Gourmand International Awardson 

A legjobb európai borturisztikai könyv díját nyerte el a TokajGuide ötödik kiadása a gasztronómiai kiadványok világversenyén, a Gourmand International Awardson.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.