A magyar fogyasztók új termékek iránti nyitottsága átlagosnak tekinthető Európában. Ugyanis nálunk egy felmérés során a megkérdezettek 45 százaléka mondta, hogy legutóbbi vásárlása során vett olyan új terméket, amit korábban nem. Ez harmincegy európai ország átlagában majdnem ugyanannyi, 44 százalék. A többség tehát megszokott, számára ismert árucikkeket választott. Egyebek között ezt állapította meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat világszerte hatvan országban végzett kutatása.
Új termékek térnyerésének egyik akadálya általában, hogy a márkatermékek erős versenyben állnak, az élelmiszerboltok polcai pedig zsúfoltak. Ez is közrejátszik abban, hogy a piacra bevezetett újdonságok nagy többségét már az első év végén kivonják a forgalomból, mert alacsony irántuk a kereslet.
„Rendkívül magas a kudarcot valló új árucikkek aránya, pedig a siker nem a véletlen műve” – állapítja meg Johann Sjöstrand, a Nielsen szenior alelnöke, egyben európai innovációs igazgatója. – „Hogy egy innováció beválik-e a piacon, az nem egyszerűen szerencse vagy éppen zsenialitás eredménye. Egy termék piaci bevezetésében sokkal inkább összegeződik egy szervezet koncentrált tevékenysége, újítások iránti elkötelezettsége, kreatív marketingje, hatékony vezetése, valamint annak mély megértése, hogy mi motiválja a fogyasztókat, mit kedvelnek”.
Barta Mónika, a Nielsen magyarországi vállalatának ügyfélkapcsolati igazgatója a magyar helyzetről azt mondja: „Az élelmiszer-kiskereskedelmünkben felbukkanó új termékek 55 százaléka marad meg a piacon hat hónap elteltével is, míg egy év után már csak minden negyedik kapható a Nielsen Nemzetközi Innovációs Jelentése alapján. Ez Magyarország esetében azt jelenti, hogy az évente megjelenő átlag 32 500 új termékből mintegy 8 ezer cikkelem marad a piacon tizenkét hónap után”.
A fentiekkel kapcsolatban számtalan kérdés merül fel, többek között az alábbiak:
Milyen innovációk képesek megmaradni a piacon?
Milyen utat jár be egy termék az ötlettől a megvalósuláson és a kereskedőkön át egészen a fogyasztókig?
Mikor érdemes termékfejlesztéssel foglalkozni?
Hogyan lehet sikeresen új piacot, és elkötelezett célcsoportot találni új termékeinknek?
Milyen innovatív forgalomnövelő eszközök állnak a kereskedők rendelkezésére?
Mire vevő a fogyasztó?
Mivel késztethetjük a vásárlót egy újdonság kipróbálására?
Többek között ezek a kérdések kerülnek terítékre az Élelmiszer szaklap őszi Akadémiáján.
Időpont: 2015. október 29.
Helyszín: Benczúr Hotel, 1068 Budapest, Benczúr u. 35.
Részletek és jelentkezési lap itt..
Forrás: Élelmiszer online