Egyre keresettebb a magyar bor a külpiacokon

Magyarország az idén az első fél évben 349 ezer hektoliter bort exportált, 5,2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban; az elsődleges kereskedelmi partnerek továbbra is az európai országok, de folyamatosan bővülnek az Európán kívüli eladások is.

A Földművelésügyi Minisztérium (FM) az MTI megkeresésére ismertette, az export értéke az első hat hónapban 40 millió eurót (mintegy 12 milliárd forintot) tett ki, 9,2 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. Az értékesítés átlagára egy év alatt 3,8 százalékkal, literenként 1,11 euróról 1,15 euróra emelkedett.

Magyarország legjelentősebb exportpiacai az idei év első hat hónapjában: Németország (7,3 millió euró), Csehország (6,4 millió euró), az Egyesült Királyság (6,1 millió euró), Szlovákia (4,4 millió euró) és Lengyelország (1,5 millió euró) voltak. Az 5 legjelentősebb célpiac értékben a teljes export értékének 64,2 százalékát tette ki.

Távoli vidékek

A Földművelésügyi Minisztérium 2013 óta nyújt támogatást a földrajzi árujelzővel rendelkező, illetve borszőlő fajtájának jelzésével ellátott boroknak harmadik (unión kívüli) országokban történő megismertetéséhez és promóciójához.

Egy - legfeljebb három évig tartó -  programra legalább 25 ezer (mintegy 7,5 millió forint), legfeljebb 250 ezer eurónak (mintegy 75 millió forint) megfelelő forintösszegű támogatás igényelhető. A 2015-ben másodszor meghirdetett pályázaton 25 pályázó indult, és 12 pályázat nyert. A pályázók több mint 2 millió euró (mintegy 600 millió forint) támogatással valósíthatnak meg borpromóciós programokat 2015-2017 között elsősorban Kanadában, Kínában, Svájcban és az Amerikai Egyesült Államokban.

Az elmúlt években a magyar borok külföldi eladása mind mennyiségben, mind értékben folyamatos növekedést mutat, a 2014-es adatok az előző évit több mint 5 százalékkal haladták meg. Magyarország elsődleges kereskedelmi partnerei az európai országok, de folyamatosan bővülnek az Európán kívüli eladások is - közölte a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) az MTI-vel.

Tavaly a teljes borexport 90 százaléka irányult az Európai Unió országaiba, a legtöbb magyar bort importáló Európán kívüli ország pedig Kína volt, 2013-hoz képest mintegy 10 százakkal, mintegy 100 000 literrel nőtt az ott értékesített bor mennyisége.

Nem mindegy a kiszerelés

A palackos borok exportja 47 százalékkal nőtt, míg a hordós boroké 20 százalékkal csökkent az előző évhez képest, így a fehérek részesedése 39, míg a vörösboroké 58 százalékkal emelkedett a bázishoz képest.

Az árakat tekintve az összmennyiséghez hasonló növekedés tapasztalható. Ez a növekedés tükröződik az elmúlt évek törekvéseit, és a marketing források megfelelő, az eddigieknél megfontoltabb felhasználását - tájékoztatott a HNT.

Az FM felhívta a figyelmet, hogy az ágazatot érintő egyik fontos programja a Nemzeti Borkiválóság Program. Ennek meghirdetésével a szaktárca célkitűzése a magyar bor egységes arculatának megteremtése, országimázs formáló jelentőségű. Emellett az Országkóstoló Program szintén jelentős, mivel egy éven át - ciklikusan ismétlődő módon, évente - lehetőség van, az angol-magyar nyelvű kiadványok útján, a szakembereket és fogyasztók széles körét megismertetni a legkiválóbb magyar borok értékeivel mind bel-, mind külföldön.


Szent Vince napján kiderülhet, idén milyen szőlőtermés várható

Szent Vince napján kiderülhet, idén milyen szőlőtermés várható 

A hagyománytisztelő boros gazdák Szent Vincét a bor védőszentjének, neve napját, január 22-t pedig hagyományos termésjósló ünnepnapnak tartják.
Jön a mentes séfverseny

Jön a mentes séfverseny 

2025-ben hetedik alkalommal kerül megrendezésre a Magyarországon, de talán a világszerte is egyedülálló Az Év Mentes Séfje verseny a Csak a Mentes szervezésében. 
TOP 5 budapesti gasztrohely – az év nyitányaként

TOP 5 budapesti gasztrohely – az év nyitányaként 

Az új év első hónapjában érdemes megállni egy pillanatra és időt hagyni a tervezésre, élvezni az ízeket, a pillanatokat.
Új kézben a Pastrami Étterem

Új kézben a Pastrami Étterem 

A tájékoztatás szerint az akvizíció elsődleges célja a 2009 óta létező brand megőrzése, a vendéglátóipari egység modernizálása, fejlesztése, hosszútávú működtetése.
Kilőtt a kávé ára 2024-ben

Kilőtt a kávé ára 2024-ben 

2024. december elején rekord szintre emelkedett a kávé ára a nemzetközi piacon. És az előrejelzések szerint 2025-ben tovább folytatódik a drágulás – a klímaváltozásnak köszönhetően.
Borfesztivál Újlakon

Borfesztivál Újlakon 

Csupán egy karnyújtásnyira Magyarországtól!
NAV-hír: kedvezőbb a borravaló adózása januártól

NAV-hír: kedvezőbb a borravaló adózása januártól 

Januártól már nemcsak a vendégtől kapott borravaló adómentes, hanem az is, amelyet a vendéglátó egység üzemeltetője ad.
Tokaji és egri termelők nyerték a Magyar Bor Nagydíjat

Tokaji és egri termelők nyerték a Magyar Bor Nagydíjat 

A Magyar Borszakírók Körének toplistája minden évben 12 fehér- és 12 vörösbort tartalmaz, az MBK tagjai ezeknek a tételeknek a vakkóstolója során ítélik oda a Magyar Bor Nagydíjat fehérben és vörösben.
Újabb hely zárt be Budapesten

Újabb hely zárt be Budapesten 

Végleg bezár a kultikus étterem.
Meghalt a magyar gasztronómia ismert alakja, a legendás étkezde lelke

Meghalt a magyar gasztronómia ismert alakja, a legendás étkezde lelke 

A Klauzál tér szívében található Kádár Étkezde nemcsak egy étterem volt, hanem egy intézmény, amelynek lelke Orbán Sándor volt. 

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.