Egyre keresettebb a magyar bor a külpiacokon

Magyarország az idén az első fél évben 349 ezer hektoliter bort exportált, 5,2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban; az elsődleges kereskedelmi partnerek továbbra is az európai országok, de folyamatosan bővülnek az Európán kívüli eladások is.

A Földművelésügyi Minisztérium (FM) az MTI megkeresésére ismertette, az export értéke az első hat hónapban 40 millió eurót (mintegy 12 milliárd forintot) tett ki, 9,2 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. Az értékesítés átlagára egy év alatt 3,8 százalékkal, literenként 1,11 euróról 1,15 euróra emelkedett.

Magyarország legjelentősebb exportpiacai az idei év első hat hónapjában: Németország (7,3 millió euró), Csehország (6,4 millió euró), az Egyesült Királyság (6,1 millió euró), Szlovákia (4,4 millió euró) és Lengyelország (1,5 millió euró) voltak. Az 5 legjelentősebb célpiac értékben a teljes export értékének 64,2 százalékát tette ki.

Távoli vidékek

A Földművelésügyi Minisztérium 2013 óta nyújt támogatást a földrajzi árujelzővel rendelkező, illetve borszőlő fajtájának jelzésével ellátott boroknak harmadik (unión kívüli) országokban történő megismertetéséhez és promóciójához.

Egy - legfeljebb három évig tartó -  programra legalább 25 ezer (mintegy 7,5 millió forint), legfeljebb 250 ezer eurónak (mintegy 75 millió forint) megfelelő forintösszegű támogatás igényelhető. A 2015-ben másodszor meghirdetett pályázaton 25 pályázó indult, és 12 pályázat nyert. A pályázók több mint 2 millió euró (mintegy 600 millió forint) támogatással valósíthatnak meg borpromóciós programokat 2015-2017 között elsősorban Kanadában, Kínában, Svájcban és az Amerikai Egyesült Államokban.

Az elmúlt években a magyar borok külföldi eladása mind mennyiségben, mind értékben folyamatos növekedést mutat, a 2014-es adatok az előző évit több mint 5 százalékkal haladták meg. Magyarország elsődleges kereskedelmi partnerei az európai országok, de folyamatosan bővülnek az Európán kívüli eladások is - közölte a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) az MTI-vel.

Tavaly a teljes borexport 90 százaléka irányult az Európai Unió országaiba, a legtöbb magyar bort importáló Európán kívüli ország pedig Kína volt, 2013-hoz képest mintegy 10 százakkal, mintegy 100 000 literrel nőtt az ott értékesített bor mennyisége.

Nem mindegy a kiszerelés

A palackos borok exportja 47 százalékkal nőtt, míg a hordós boroké 20 százalékkal csökkent az előző évhez képest, így a fehérek részesedése 39, míg a vörösboroké 58 százalékkal emelkedett a bázishoz képest.

Az árakat tekintve az összmennyiséghez hasonló növekedés tapasztalható. Ez a növekedés tükröződik az elmúlt évek törekvéseit, és a marketing források megfelelő, az eddigieknél megfontoltabb felhasználását - tájékoztatott a HNT.

Az FM felhívta a figyelmet, hogy az ágazatot érintő egyik fontos programja a Nemzeti Borkiválóság Program. Ennek meghirdetésével a szaktárca célkitűzése a magyar bor egységes arculatának megteremtése, országimázs formáló jelentőségű. Emellett az Országkóstoló Program szintén jelentős, mivel egy éven át - ciklikusan ismétlődő módon, évente - lehetőség van, az angol-magyar nyelvű kiadványok útján, a szakembereket és fogyasztók széles körét megismertetni a legkiválóbb magyar borok értékeivel mind bel-, mind külföldön.


Jég veled – búcsú az idei cseresznyetermés jórészétől

Jég veled – búcsú az idei cseresznyetermés jórészétől 

Idén luxuscikk lehet a cseresznye és az őszibarack is.
Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris

Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris 

A tranzakció értelmében a Culinaris Wholesale Kft. kereskedelmi tevékenységét teljes egészében a Chef Market Zrt. veszi át.
MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának

MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának 

Május 14-én tartották a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) éves Közgyűlését a pesti Vigadó épületében található VígVarjú étteremben.
A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem

A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem 

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a patinás Fővám téri Nagycsarnokban működő Fakanál étterem, amely a napokban ünnepelte 25 éves születésnapját.
Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját

Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját  

Ismét virágzik a Kéknyelű Badacsonyban.
Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten

Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten 

Kína borászati nagyhatalmi címre tör – nem véletlenül.
A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.
Új Michelin-csillagos menü az égben

Új Michelin-csillagos menü az égben 

Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.
Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.