Hozzátette: az elmúlt 10 évben nem volt példa olyan mértékű áremelésre, mint amilyet 2011-ben és 2012-ben kellett végrehajtaniuk. Tavaly 15 százalékkal, idén 10 százalékkal drágultak a borok, elsősorban a szőlőtermelés költségeinek és az alapanyag felvásárlási árának növekedése miatt.
Kiemelte, hogy míg két éve egy kilogramm szőlőt átlagosan nettó ötven forintért vásároltak, addig 2011-ben 85-90 forintot kellett fizetni a szőlő kilójáért. "Ez olyan jelentős változás, amelyet az áremeléskor figyelembe kellett vennünk" - mondta.
Hozzátette: a pincészet nyereségét az alapanyag drágulása a felére csökkentette, az eredményváltozás hatását az értékesítés növelésével ellensúlyozták.
A Varga Pincészet elmúlt két évét összességében sikeresnek nevezte: az eladott palackok számát a 2009-es évi 9,7 millió darabról 2010-ben 10,9 millió palackra, míg 2011-ben 11,4 millióra növelték. A legjelentősebb az export növekedése volt, 2009-ben még 1,1 millió palack bort exportáltak, tavaly ez a szám 1,8 millióra emelkedett. Az elmúlt két évben belföldön egymillió palackkal több bort adtak el, mint 2009-ben, összesen 9,6 millió üvegnyit. A pincészet részesedése a magyar piacon 10 százalékra tehető - fűzte hozzá.
Véleménye szerint a borászat maximális kihasználtsággal sem tud 12 millió palacknál többet értékesíteni, ezért a jövőben a fő hangsúlyt nem a növekedésre, hanem az átlagár növelésére, és a termékek magasabb piaci pozícionálására helyezik.
Varga Péter kifejtette: az értékesített mennyiség a borokat és a pezsgőket egyaránt tartalmazza, de míg a borokból növelték az eladást, addig a pezsgőértékesítés visszaesett. A szakember a magyarországi pezsgőfogyasztás visszaesését abban látja, hogy a pezsgőn rendkívül nagy az adóteher: az italt az áfa és a forgalomba hozatali díj mellett jövedéki adó is terheli. Ez utóbbi palackonként több mint 100 forint. A másik ok az alacsonyabb európai átlagfogyasztáshoz való igazodás - tette hozzá.
Szólt arról is, hogy 2011-ben többéves fejlesztési folyamatot zártak le a badacsonyörsi üzemben: 2005 és 2011 között összesen 2,5 milliárd forintot fordítottak az egykori állami gazdaság borászati üzemének megújítására, új palackozóüzemet építettek, és fejlesztették a szőlőfeldolgozás folyamatát is.
A badacsonyi pincészet több mint 150 féle bor és pezsgő értékesítéséből 2011-ben nettó 2,8 milliárd forintos árbevételt realizált, amely 4 százalékkal magasabb az előző évinél. A cég adózott nyeresége tavaly 130 millió forintot tett ki. (MTI)
Erőteljes áremelésre kényszerültek a bortermelők
(MTI) - Kétszámjegyű áremelésre kényszerültek az idei évben a bortermelők a szőlő felvásárlási árának és termelési költségének emelkedése miatt - mondta Varga Péter, a badacsonyörsi Varga Pincészet tulajdonosa az MTI-nek.
![A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori](https://turizmusonline.hu/i/d/f/0/0/8/e/0/9/8/7/f/f/c/9/9/a/d/a/1/e/nincs-cim_md.jpeg)
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori
Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.
![Százféle fánk a Fánkfesztiválon](https://turizmusonline.hu/i/5/7/4/4/a/7/7/e/0/9/b/1/d/3/7/9/e/b/d/3/nincs-cim_md.jpg)
Százféle fánk a Fánkfesztiválon
Karneváli programokkal várják idén is a résztvevőket.
![Közel száz borászat a Furmint Február Nagy Kóstolón](https://turizmusonline.hu/i/9/5/9/6/1/9/9/0/f/1/e/c/a/c/c/0/f/e/7/6/nincs-cim_md.jpg)
Közel száz borászat a Furmint Február Nagy Kóstolón
Több mint nyolcvan pincészet kétszáznál is több, furmintból készült borával találkozhat a közönség a 15. Furmint Február Nagy Kóstolón csütörtökön Budapesten, a Hagyományok Házában.
![Bepillantás egy kétszáz éves olasz malom trénerképzésébe](https://turizmusonline.hu/i/a/1/e/e/4/2/5/c/7/8/2/9/a/3/a/f/3/7/6/6/nincs-cim_md.jpg)
Bepillantás egy kétszáz éves olasz malom trénerképzésébe
Egy 193 éves olasz malom, hagyományok, innováció és egy jó adag magyar szenvedély.
![Amerikai importőrök: alaposan betáraztak proseccóból a védővámok réme miatt](https://turizmusonline.hu/i/1/d/4/1/2/c/7/9/b/1/6/8/f/3/0/f/c/c/c/e/nincs-cim_md.jpeg)
Amerikai importőrök: alaposan betáraztak proseccóból a védővámok réme miatt
Az a biztos, ami már a tárolókban van.
![Valentin-nap a város felett](https://turizmusonline.hu/i/1/3/7/d/5/a/5/4/c/b/b/c/5/0/2/1/8/1/0/6/nincs-cim_md.jpg)
Valentin-nap a város felett
Valentin-napi élmények a Matild Palotában.
![Búcsú az ismert konyhai tárolóedényektől](https://turizmusonline.hu/i/7/7/5/f/5/b/8/4/3/9/d/f/b/9/a/a/7/1/0/c/nincs-cim_md.jpg)
Búcsú az ismert konyhai tárolóedényektől
Immár hivatalosan is bejelentették: végleg eltűnik Magyarországról a Tupperware – az az amerikai cég, amelynek neve egybeforrt a konyhai műanyag tárolódobozokkal.
![Lehúzza a rolót a borsodiak egyik kedvenc étterme](https://turizmusonline.hu/i/d/9/a/8/5/c/c/2/d/5/a/d/0/f/8/5/e/b/5/9/nincs-cim_md.jpg)
Lehúzza a rolót a borsodiak egyik kedvenc étterme
A kazincbarcikai Borsod Burger étterem másfél évnyi működés után bezárja kapuit.
![Briósokat készít rászorulóknak egy fiatal miskolci pék](https://turizmusonline.hu/i/4/7/4/e/d/d/a/0/6/4/3/1/9/c/c/e/0/0/e/a/nincs-cim_md.jpg)
Briósokat készít rászorulóknak egy fiatal miskolci pék
A fiatal pék célja, hogy friss péksüteményeivel segítse a helyi közösséget, különösen azokat, akik nehéz anyagi körülmények között élnek.
![NGM: decemberben a magyar lakosság inkább külföldön vásárolt, mintsem itthon](https://turizmusonline.hu/i/a/e/1/7/2/d/5/f/4/8/e/d/1/7/a/3/e/4/b/9/nincs-cim_md.jpg)
NGM: decemberben a magyar lakosság inkább külföldön vásárolt, mintsem itthon
A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a kiskereskedelmi forgalom 2024-ben a megelőző évhez viszonyítva összességében 2,6 százalékkal növekedett.
Interjú
![Nagybor vagy semmi](https://turizmusonline.hu/i/7/d/c/8/2/5/2/9/8/0/0/a/5/0/4/e/7/9/6/6/nincs-cim_md.jpg)
Nagybor vagy semmi
A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
![Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk](https://turizmusonline.hu/i/1/6/0/e/f/6/7/d/c/0/f/3/2/3/f/e/3/d/1/7/nincs-cim_md.jpg)
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
![Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban](https://turizmusonline.hu/i/5/d/4/9/9/4/1/3/f/3/f/f/4/7/6/d/3/b/6/2/lisa-sigl_md.jpeg)
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.