Felmérés: az idegenforgalmi szektor helyzete a második hullám alatt

Vendégek nélkül több százezer munkavállaló maradhat tartósan állás nélkül.

 A Jófogás portál a GKI Digitallal közösen felmérte, hogy a koronavírus második hulláma milyen hatással lehet a vendéglátóiparban, a turizmusban és az idegenforgalomban dolgozókra.

Álláshirdetők száma: drasztikusan csökkent

A turizmushoz köthető, körülbelül 25 ezer társas és 14 ezer egyéni vállalkozás a járvány megjelenése előtt mintegy 135 ezer embert foglalkoztatott, nem számolva a bérmunkát és a diákmunkát. A legnépszerűbb állások között jelenleg a felszolgálót, szakácsot, pultos munkatársat és a szállodai kisegítőket, például a szobalányt és a reggeliztetőt találhatjuk.

Ez volt az a szektor, amit a legsúlyosabban érintett a járvány, ez pedig a havi 1,5 millió látogatót fogadó Jófogás által regisztrált adatokban is tetten érhető, a kategóriával kapcsolatos érdeklődések száma drasztikus mélyrepülést mutatott: április elején Budapesten 85 százalékot, vidéken pedig 73 százalékot esett a korlátozások előtti aktivitáshoz képest.

Bérmunka, diákmunka kilőve

A KSH adatai szerint a foglalkoztatottak számában bekövetkezett csökkenés felét, mintegy 110 ezer főt a szolgáltatóipar adta és a munkanélküliek egy negyede fővárosi, illetve Pest megyei. A szálláshelyek, fürdők, utazási irodák és más turisztikai vállalatok első lépésként szinte teljesen leépítették a szezonra tervezett a bérmunkát és diákmunkát (ezzel ellehetetlenítve több ezer diák munkalehetőségét), a saját állománynál pedig törekedtek a leépítések megelőzésére, és az állami támogatások igénybevételével igyekeztek túlélni. Így körükben a létszámcsökkentés mértéke alacsonyabb, átlagosan 15-17 százalék körüli volt.

Nyárra voltak biztató jelek

Bár a KSH még nem közölt nyári adatokat, a GKI Digital mérései szerint 2020 harmadik negyedévében elindult némi visszarendeződés, a foglalkoztatottsági mutató 1,5-2 százalékot javult. A portál adatai is ezt támasztják alá: július-augusztus a március-áprilisi megkeresésekhez képest napi átlagban Budapesten több mint tízszeres, vidéken pedig több mint nyolcszoros növekedést hozott. A portálon jelenleg több mint 7.500 betöltendő pozíció található, amelyek több mint 90 százaléka kékgallérosok toborzására szolgál.

„A nyár folyamán nagyságrendileg 70-100 ezer munkavállaló ismét el tudott helyezkedni, köszönhetően a belföldi, vidéki turizmus látványos fellendülésének, illetve annak, hogy a korábban komoly munkaerőhiánnyal küzdő területek, mint a kereskedelem és a logisztika, elkezdték „felszívni” a szabaddá vált munkavállalókat. A fővárosi turizmus viszont a külföldi utazók hiánya miatt továbbra is mélyponton van és visszarendeződésnek egyelőre nyoma sincs. Kérdéses továbbá, hogy az őszi második fázis, valamint a határzár miként hat majd a gazdaságra, és a kormány által három hónapra nyújtott bértámogatások kifutását követően, amelyek jellemzően szeptemberben lejárnak, visszatérnek-e a tömeges leépítések”, mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

Budapest és vidék is nagy vesztese a második hullámnak

„A vendéglátóiparral, a turizmussal és idegenforgalommal kapcsolatos kategóriában a legnépszerűbb állások között a felszolgálót, szakácsot, pultos munkatársat és a szállodai kisegítőket, például a szobalányt és a reggeliztetőt találhatjuk a nagyközönségi portálon. A vendéglátóipari hirdetések száma a legfrissebb adatok szerint összesen több mint 1500 darab, de a munkaerőpiaci folyamatok az oldalunkon indított keresések számán is meglátszódnak. A nyár végi szárnyalást követően, a járvány erősödésével Budapesten és vidéken is körülbelül a hatodára esett vissza az érdeklődés az ilyen jellegű munkák iránt” – mondta Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.

A cégek közül a nagyobb szálláshelyek és vendéglátóipari egységek tudták a legkevésbé megúszni a munkavállalói létszám csökkentését, míg a kisebb, jellemzően vidéki cégek hatékonyabban, rugalmasabban kezelték és kezelik a járványhelyzetet. Ez utóbbi körnek segített a belföldi, vidéki turizmus fellendülése is.

 

 

Forrás: GKI Digital


Lehet kísérletezni, de a magyarok továbbra is a dobostortát imádják

Lehet kísérletezni, de a magyarok továbbra is a dobostortát imádják 

A 140 éves dobostorta továbbra is maga mögé utasítja a teljes desszertmezőnyt.
Jön a Balaton Fagyija közönségkóstolás

Jön a Balaton Fagyija közönségkóstolás  

Május 9-én rendezik meg az idei Balaton Fagyija választást egy kompon, amely a Tihany és Szántód közötti távon közlekedik.
Texasban nyílik a világ első nyomtatott kávézója

Texasban nyílik a világ első nyomtatott kávézója 

Brownsville-ben, Texasban készül megnyitni a világ első 3D nyomtatott kávézóját a Starbucks.
A világ tíz legjobb kávézója

A világ tíz legjobb kávézója 

Egy ausztráliai kávézó került a dobogó tetejére. Az olaszok labdába sem rúgnak.
Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre

Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre 

Az 1000-2000 fő közötti települések italüzletei is pályázhatnak a 3 milliós támogatásra.
Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában

Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában 

Fényfestés, zene, borok és gasztroélmények a Miskolci Soho-ban.
Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat

Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat 

A gazdák több százezer sertést nem tudnak értékesíteni, miközben a vidéki térségeket csődhullám fenyegeti.
Argentin borok Budapesten

Argentin borok Budapesten  

Idén is bemutatkozott Budapesten a Malbec, e világhírű argentin borfajta, az egyik legnagyobb hazai borkereskedésben.
Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták

Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták 

A legjellemzőbb gombabetegségekkel szemben ellenálló szőlőfajtákat, valamint magas hozzáadott értékkel rendelkező borászati termékeket fejlesztett ki a Varga Pincészet Kft. és a Pécsi Tudományegyetem (PTE) konzorciuma. 
Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról

Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról 

A fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem értékválasztás is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.