Felvásárlási láz az ételkiszállítók piacán

A felvásárlások után Európában a brit Deliveroo és a Just Eat Takeaway, a német Delivery Hero és a spanyol Glovo küzd majd az amerikai Uber Eatsszel és a DoorDash-sel.

Evan Moore és Tony Xu, az amerikai Stanford Egyetem végzőse 2012-ben vállalkozási ötleteket keresett magának. Interjúkat készítettek különböző Palo Alto-i vállalkozókkal, hogy kiderítsék, milyen szolgáltatásokat hiányolnak. Moore visszaemlékezése szerint éppen egy macaront árusító boltban fejeztek be egy beszélgetést, amikor meghallották, ahogy egy menedzser visszautasít egy megrendelést, mert az árut házhoz kellett volna szállítani.

Moore visszaemlékezése szerint ekkor jött az ötlet, hogy az amerikai Fedex nevű e-kereskedelmi és logisztikai vállalathoz hasonló céget alapítsanak, de olyat, amely az adott városon belül és a megrendeléshez képest szinte azonnal szállít. Úgy gondolták, hogy ez a szolgáltatás leginkább a helyi éttermeket érdekelheti a leginkább, hiszen sok étteremnél akkoriban még egyáltalán nem volt kiszállítás. Az olyanoktól pedig, ahol volt, sorra azt a visszajelzést kapták az interjúk során, hogy ezzel van a legtöbb baj a napi működés során. Xu és Moore (aki egyébként másfél év múlva kilépett a cégből) a Stanfordon akkor végző két informatikus, Andy Fang és Stanley Tang bevonásával belekezdtek a vállalkozásba, írja a G7.hu.

2013-ban először csak egy weboldalt hoztak létre. Az ekkor még Palo Alto Delivery néven futó szolgáltatáshoz csak egy telefonszám tartozott, az oldalra pedig a helyi éttermek menüi voltak feltöltve. A hat dolláros kiszállítási díj a vállalkozás egyetlen bevételi forrása volt. Ahogy Moore mesélte, kezdetben az egyetemi óráiról rohangált ki felvenni a telefonokat, és eleinte az alapítók voltak a futárok, ők vitték házhoz a rendeléseket.

Aztán ahogy bővült az üzlet, elkezdtek embereket felvenni, többek között például úgy, hogy amikor pizzát rendeltek, személyesen próbálták meggyőzni a futárt, hogy álljon át hozzájuk, nekik dolgozzon. Még ennek az évnek a nyarán 7 százalékos részesedésért 20 ezer dollárt fektetett a vállalkozásba egy startup akcelerátor cég, a Y Combinator, és a nevüket DoorDashre változtatták.

Csaknem 10 évvel később vagyunk, és a cég ma 57 százalékos piaci részesedéssel az Egyesült Államok legnagyobb ételkiszállító digitális platformját üzemelteti. 2020 decemberében léptek tőzsdére: ekkor nagyjából 450 ezer cég – már nemcsak étterem – termékeit vitték házhoz 20 millió felhasználónak, közel 1 millió futárral.

A DoorDash más cégek felvásárlását és a nemzetközi terjeszkedést nem most kezdte. Magyarországon azonban a globális kiszállítási piac híreit napi szinten nem követők csak akkor hallhattak róla először, amikor két hete bejelentették, hogy 7 milliárd euróért megveszik a magyarországi ételkiszállítási piac egyik jelentős szereplőjét, az eddig finn tulajdonban lévő Woltot.

A DoorDashnek ez volt a negyedik felvásárlása, miután 2019-ben megvette a Caviar ételkiszállító céget, majd a Scotty Labs-t, amely önvezető és távolról irányítható járművek fejlesztésével foglalkozik. Idén februárban aztán bejelentették a Chowbotics nevű salátakészítő robotot gyártó cég felvásárlását is, amit a Wolt bekebelezése követett.

A felvásárlással a cég potenciális vásárlóinak köre Tony Xu vezérigazgató Financial Timesnak adott becslése alapján 700 millióval nő. A felvásárlás 2022-re tervezett lezárását követően a Wolt vezérigazgatója és társalapítója, Miki Kuusi fogja vezetni az USA-n kívüli leányvállalatokat összefogó DoorDash Internationalt. Részben azt a munkát fogja végezni, mint eddig, csak már az amerikai cég kötelékében.

A DoorDash a Wolt felvásárlásának bejelentésével egyidejűleg közzétette a 2021-es harmadik negyedévi eredményét is. A cég bevétele 45 százalékkal nőtt éves szinten, 1,3 milliárd dollárra, ami elég nagy ugrás a 2020-as 879 millióhoz képest. A megrendelések száma hasonlóan nőtt, ugyanakkor a cég vesztesége csaknem megduplázódva már 101 millió dollárra ugrott. A cég közleménye szerint ezt részben a tavalyi tőzsdei bevezetés költségei magyarázzák, az év további részében pedig a megrendelések szintjének változatlanságára számítanak, ami jobb eredményt vetít előre.

Xu szerint azzal, hogy az emberek újra éttermekben esznek, a házhozszállítás brutális fellendülése után valamennyire normalizálódik majd a piac. Ám ettől függetlenül a kiszállítás továbbra is népszerű marad.

A járvány alatt fellendülő forgalom mellett is sok volt az olyan szereplő a piacon, amely egyelőre nem tud profitot termelni, ami megmagyarázza azt is, hogy miért kezdték el lenyelni a kisebb halakat a nagyobbak. A globális piac konszolidációja Magyarországról nézve talán még feltűnőbb is, hiszen a Foodpandán keresztül már évek óta a berlini központú Delivery Heróhoz tartozó Netpincér éppen nemrég hagyta el a magyar nevét, amit a 2014-es felvásárlás óta használt. A felvásárlás lezárása után a világ harmadik és negyedik legnagyobb ételkiszállító szolgáltatója versenyez majd a magyar piacon.

 

Forrás: G7 / Store Insider


Szent Vince napján kiderülhet, idén milyen szőlőtermés várható

Szent Vince napján kiderülhet, idén milyen szőlőtermés várható 

A hagyománytisztelő boros gazdák Szent Vincét a bor védőszentjének, neve napját, január 22-t pedig hagyományos termésjósló ünnepnapnak tartják.
Jön a mentes séfverseny

Jön a mentes séfverseny 

2025-ben hetedik alkalommal kerül megrendezésre a Magyarországon, de talán a világszerte is egyedülálló Az Év Mentes Séfje verseny a Csak a Mentes szervezésében. 
TOP 5 budapesti gasztrohely – az év nyitányaként

TOP 5 budapesti gasztrohely – az év nyitányaként 

Az új év első hónapjában érdemes megállni egy pillanatra és időt hagyni a tervezésre, élvezni az ízeket, a pillanatokat.
Új kézben a Pastrami Étterem

Új kézben a Pastrami Étterem 

A tájékoztatás szerint az akvizíció elsődleges célja a 2009 óta létező brand megőrzése, a vendéglátóipari egység modernizálása, fejlesztése, hosszútávú működtetése.
Kilőtt a kávé ára 2024-ben

Kilőtt a kávé ára 2024-ben 

2024. december elején rekord szintre emelkedett a kávé ára a nemzetközi piacon. És az előrejelzések szerint 2025-ben tovább folytatódik a drágulás – a klímaváltozásnak köszönhetően.
Borfesztivál Újlakon

Borfesztivál Újlakon 

Csupán egy karnyújtásnyira Magyarországtól!
NAV-hír: kedvezőbb a borravaló adózása januártól

NAV-hír: kedvezőbb a borravaló adózása januártól 

Januártól már nemcsak a vendégtől kapott borravaló adómentes, hanem az is, amelyet a vendéglátó egység üzemeltetője ad.
Tokaji és egri termelők nyerték a Magyar Bor Nagydíjat

Tokaji és egri termelők nyerték a Magyar Bor Nagydíjat 

A Magyar Borszakírók Körének toplistája minden évben 12 fehér- és 12 vörösbort tartalmaz, az MBK tagjai ezeknek a tételeknek a vakkóstolója során ítélik oda a Magyar Bor Nagydíjat fehérben és vörösben.
Újabb hely zárt be Budapesten

Újabb hely zárt be Budapesten 

Végleg bezár a kultikus étterem.
Meghalt a magyar gasztronómia ismert alakja, a legendás étkezde lelke

Meghalt a magyar gasztronómia ismert alakja, a legendás étkezde lelke 

A Klauzál tér szívében található Kádár Étkezde nemcsak egy étterem volt, hanem egy intézmény, amelynek lelke Orbán Sándor volt. 

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.