A jelenség olyannyira kiterjedt, hogy a köznyelvben külön kifejezés alakult ki rá: "makudo nanminnak", azaz McDonald's-menekülteknek nevezik a jobbára a harmincas és negyvenes korosztály tagjaiból álló csoportot - írta az Aszahi Simbun japán napilap.
Az érintettek jórészt az 1990-es évek közepe és az elmúlt évtized első fele közötti időszakban léptek be a munkaerőpiacra, amikor Japánban a gazdasági buborék kidurranása után nehéz volt stabil állást találni. Így legtöbbjük ideiglenes állásokat vállalt, hogy eltartsa magát, a 2008-as gazdasági világválság óta azonban egyre kilátástalanabb a helyzetük. "Nagyjából ezer jenbe kerül, ha egy internetkávézóban alszom. Egy McDonald'sban ellenben egy százjenes kávéért el tudok lenni" - mondta egy 37 éves McDonald's-menekült a lapnak. (Egy jen nagyjából 2,2-2,3 forint.)
Az újság riportot közölt egy oszakai McDonald'sról: éjfél körül a vevőkör teljesen kicserélődött, a diákok és hivatalnokok helyét ápolatlan és viharvert, bevásárlószatyrokat cipelő emberek vették át, akik kávéjuk mellett fejüket az asztalra hajtva aludtak; hajnali kettőkor, amikor az éttermet takarítás miatt kiürítették, a menekültsereg egy közeli könyvesbolt felé indult el.
A helyzet az ország második legnagyobb városában, Oszakában a legrosszabb, ahol a dolgozó lakosság 45 százalékának átmeneti állása van. A terület ennek ellenére sok fiatal munkakeresőt csábít, mivel a megélhetési költségek jóval alacsonyabbak, mint Tokióban.
Az utcára kerültek közül sokan olyan japán nagyvállalatoknál dolgoztak, mint a Panasonic vagy a Sharp: a két cég növekvő veszteségeik miatt a közelmúltban több tízezer dolgozót bocsájtott el.
A McDonald's-menekültek problémája mindeddig elkerülte a szociális segélyezésért felelős hivatalok figyelmét. "Nem sátrakban, vagy más fix helyen laknak az utcákon. Azt sem tudjuk, hogy hol és hányan vannak" - mondta egy oszakai hivatalnok az Aszahi Simbunnak, hozzátéve, hogy a fedél nélkül maradtak hat hónapon át térítésmentesen éjszakázhatnak hajléktalanszállókon.
A McDonald's japán leányvállalata közölte, hogy nem tapasztaltak problémát azt illetően, hogy emberek éttermeikben éjszakáznak.
Hajléktalanok lepték el a McDonald's-okat
(MTI) - Az ország két évtizedes gazdasági gondjai miatt rengeteg középkorú ember veszti el megélhetését és lakását Japánban, a tartós munkanélküliek közül pedig egyre többen McDonald's éttermekben és éjjelnappali üzletekben kénytelenek átvészelni az éjszakákat.

Legjobbak közt a magyar speciality kávé
A döntőbe a világ több százezer kávéja közül, kategóriánkként a legjobb tízet választják ki.

Miskolc innovatív gasztronómiai kínálata Katowice-ben
A Zadole parkban zajló kétnapos rendezvényen a látogatók Katowice testvérvárosainak kulináris és kulturális kínálatával ismerkedhettek meg.

Fagylaltozók, strandbüfék a nyári ellenőrzések célkeresztjében
Országos ellenőrzés lesz a főszezonban bizonyos vendéglátóhelyeken.

Átadták a Gyulai Pálinkafesztivál versenydíjait
Az idei pálinkafesztiválon az év gyümölcse a cseresznye, így külön kategóriaként bírálta a szakmai zsűri a cseresznyepálinkával töltött 27 bonbont.

Nyári ízek újrahangolva – a Kozmo Hotel új szezonális étlapján
Feith Attila executive séf vezetésével a szálloda nyári étlapja idén is ízutazásra hívja a vendégeket.

Pink csészék, elkötelezett női tulajdonos, induló rózsaszín kávézó üzletlánc
A most induló Women in Coffee program célkitűzései között szerepel a női baristák szakmai fejlesztése.

Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben
Június 5-től ismét étlapra kerülnek népszerű hazai íróink a VakVarjúkban.

Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes?
2025. június 4-én lezárul a Szent István napi kenyérverseny.

Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak
A Hotel & More Group által üzemeltetett kassai Márai Bistro újabb mérföldkőhöz érkezett.

Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál
Péntektől vasárnapig rendezik meg a 25. Gyulai Pálinkafesztivált a vár előtti téren.
Interjú

Nagybor vagy semmi
A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.