Még mindíg a Subway a világ tetején

Harmincegyedik alkalommal állította össze a világ legeredményesebb franchise vállalkozásainak listáját az amerikai Entrepreneur magazin. A januárban nyilvánosságra került rangsor nagy meglepetéseket ugyan nem tartalmaz, de érdemes tallózni kicsit a számok között.

A dobogó első két fokán stabilan őrzi helyét a Subway és a McDonald’s. A szendvics és salátaértékesítésre szakosodott hálózatot 1965-ben indította útjára Fred DeLuca és Peter Buck a Connecticut állambeli Bridgeportban, és húsz évvel később, Bahreinben nyílt az első, az Egyesült Államok területén kívüli egység. Ma a világ 90 országában 32287 Subway várja a vendégeket, és a hálózat évek óta kitartóan őrzi első helyén az Entrepreneur listáján, igaz, némi meglepetésre 2008-ban letaszította trónjáról a 7-Eleven, de egy év múlva már „helyrezökkent a világ”, újra a szendvicsesek ültek a trónra, a trónkövetelő pedig a harmincadik helyig zuhant. A McDonalds’ – amely a gazdasági válság ellenére kedvező eredményekről számolt be 2009 utolsó negyedévében is – második helye sem meglepetés, bár a gyorsétterem óriás az új évezred első dekádjának közepén erős mélyrepülésbe kezdett, 2006-ben egészen a lista 16. helyéig csúszott vissza, de a mélypont után hamar talpra állt. A hamburgerbirodalom képviseleteinek száma is meghaladja a 31 ezret világszerte, 118 országban 58 millió vendég látogatja naponta a piros-sárga (újabban zöld-sárga) éttermeket. Bár a gyorsétterem láncok az elemzők szerint nem tartoznak a gazdasági válság vesztesei közé, mindenképpen érdekes, hogy a Top 10-ben „csak” 3 vendéglátással foglalkozó hálózat található, a két nagy mellett a Donkin Donut’s verekedte be magát az elitbe. Hetedik helye jelentős javulás a tavalyi, csalódást jelentő 36. pozíciója után. Érdemes megjegyezni, hogy azt megelőzően, 2007-ben második, 2008-ban harmadik volt a Donkin Donut’s a rangsorban. A tavalyi első tízből visszaesett a Pizza Hut és az Európában ismeretlen, viszont az amerikai teljesítménye alapján akkor a negyedik helyre rangsorolt Sonic Drive In Restaurants, valamint a Papa Joe’s Pizza. Mindenképpen érdekes, hogy míg tavaly az első tízből öten képviselték a vendéglátást, ez a jelenlét a legfrissebb listán háromra csökkent. Az első ötvenben még további nyolc étteremlánc kapott helyet, így a közvetlen élmezőny több mint egyötöde képviseli a vendéglátást. Itt olyan – hazánkban is ismert neveket találunk, mint a korábban már említett Pizza Hut (12), a KFC (19), vagy a nemrég alapítóját veszítő Taco Bell (45). A második ötvenben újabb tizenegy hálózat képviseli a vendéglátást, így megállapítható, hogy a franchising továbbra is az ágazat számára kínálja a legjobb lehetőségeket – az Egyesült Államokban is. Ennek ellenére az elemzések megállapítják, hogy 2009-ben 1,2 százalékos visszaesést könyvelhetett el a franchise piac, ugyanakkor a szakemberek határozottan állítják: a legrosszabbon már túl vagyunk. Jellemző az Entrepreneur a témával foglalkozó cikkének címe: Out of the Bunker for 2010 (Ki a bunkerből 2010-ben!). Kevesebb bizakodásra ad okot, hogy a vendéglátás továbbra sem tartozik a legalacsonyabb tőkebefektetési igénnyel járó ágazatnak. A százas lista 70. helyén találhatjuk a „legolcsóbban létrehozható” franchise étteremláncot, igaz, a „Chester's Int'l.Quick-service chicken restaurant” neve nem cseng túl ismerten hazánkban, de a beugró még itt is meghaladja az 50 ezer dollárt. Nincs jelentős eltérés, ha a legdinamikusabban fejlődő hálózatok listáján tallózunk. Igaz, itt a Subway-t veri egy ruhatisztító lánc, de a szendvicsesek a lista második helyén állnak. Ebben a rangsorban negyedik a Dunkin Donut’s, hatodik a McDonald’s, tizenegyedik a Pizza Hut. A kategóriában 26 vállalkozás képviseli a vendéglátást, ami jelzi az ágazatban rejlő potenciált. És hogy itthon mi a helyzet? A Magyar Franchise Szövetség 46 tagja közül nyolc foglalkozik közvetlenül a vendéglátással, az Év Franchise hálózata címet a Fornetti nyerte. A tavalyi esztendőben a vállalkozások fokozott költségérzékenységgel reagáltak a gazdasági válságra, a Subway öt egységét zárta be, az idei esztendőben hét újabb nyitását tervezik. A McDonald’s nem lépi túl a bűvös 100-as számot, az idén nem tervez újabb étteremnyitást. A Gloria Jean’s – szintén az irreálisan magas bérleti díjakkal indokolva döntését – kivonult a magyar piacról, és a Coffeeshop Company is bezárta két egységét a tavalyi évben. Mozdul-e a magyar piac a tengerentúl kiadott jelre: Ki a bunkerből 2010-ben!?

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.