Ritkán adatik meg valakinek, hogy bepillantást nyerjen egy nagy légitársaság kulisszatitkaiba. Általában erre nem is adnak a cégek lehetőséget, kivéve, ha éppen arról akarják meggyőzni az újságírókat, hogy náluk minden a legnagyobb rendben. Így történt ez március közepén is, amikor kétnapos villámkonferenciát hívott össze a Delta vezetősége a légitársaság atlantai központjába, ahol igyekeztek megismertetni az Európa minden részéből érkezett szakmai újságírókkal (hazánkból, illetve az egykori keleti blokk országaiból egyedül lapunk munkatársa kapott meghívást az eseményre) azt a radikális vállalatátalakítási programot, amelynek egyik legfontosabb eleme az európai útvonalak számának bővítése. Magyarország ebből a szempontból kiemelt szerephez jut, hiszen május 8-án 7 év kihagyás után újra indul a Delta Budapest– New York járata hetente öt alkalommal, amely az érdeklődés függvényében a későbbiekben akár naponta is közlekedhet. A Delta útvonalhálózatért felelős elnökhelyettese, Bob Cortelyou kérdésemre azt is elmondta, hogy miután rájöttek, hogy komoly magyar kolónia él Cleveland környékén, az új Atlanta– Budapest járathoz igazítottak egy kényelmes clevelandi csatlakozást. Új járat indult továbbá az idén tavasszal Atlanta és Tel-Aviv között, és hamarosan várható az Atlanta–Koppenhága és a New York–Kijev járat indulása is.
Vállalatátalakítás a csődvédelem alatt
A konferencia első előadójaként Jerry Grinstein vezérigazgató ismertette a légitársaság helyzetét, és az átalakítási program legfontosabb lépéseit. Mint tőle megtudtuk, az amerikai csődvédelem egyik fajtája, a 11-es törvénycikk (Chapter 11.) alapján tulajdonképpen időt kap a cég, hogy szerkezetátalakítási programba fogjon, és – amennyiben ez sikeresen lezajlik – végül is elkerülje a felszámolást, illetve a fizetésképtelenséget. Az intézkedés legfontosabb célja a munkahelyek védelme. Ez idő alatt a cégnek joga van újratárgyalni összes szerződését (pl. gépbérlet, béralku), és amennyiben nem jut megegyezésre valamelyik szállítójával az új feltételekről, akkor minden további nélkül kereshet új beszállítót. Így sikerülhet a Deltának is megszabadulni jó néhány olyan lízingelt MD–11-es, illetve CRJ típusú repülőgéptől, amelyekre már nincs szüksége. Az idén összesen 75-80 géptől szabadulnak meg. Míg 2001-ben 14 fajta, 2005-ben pedig 11-féle, addig az idén év végére csupán 7 fajta repülőgépből áll majd a Delta flottája.
Grinstein arra is felhívta a figyelmet, hogy több amerikai légi szállító is kénytelen volt a Chapter 11 védelme alá menekülni korábban, így a Nortwest, illetve az US Airways is, az utóbbi azonban azóta már sikeresen ki is jött belőle. Grinstein szerint elsősorban a drasztikusan növekvő olajárak és az amerikai belső piacon fokozódó verseny miatt voltak kénytelenek „időt kérni”. Másrészt pedig ezért is határoztak a nemzetközi jelenlét erősítése mellett. Elsősorban olyan útvonalakat választottak, ahol nincs vagy kevés a versenytárs, különösen az atlantai járatok esetében igaz ez. Grinstein szerint a Sky Team tagjaival egyeztettek az új útvonalakkal kapcsolatban, és az Air France-nak vagy a KLM-nek is érdeke, hogy egy erős amerikai partnerrel rendelkezzenek, amelynek belföldi járatait kihasználhatják átszálló utasaik. Ráadásul az eddigi internetes foglalások azt mutatják, hogy a nagy az érdeklődés az új járatok iránt.
A vállalatátalakítási terv 3 milliárd dolláros megtakarítást irányoz elő 2007 végéig, a tavaly bejelentett 5 milliárdos eredeti költségcsökkentő program mellé. Az új hálózat beindítása révén egymilliárd dolláros pluszbevétellel számolnak, a szerződések újratárgyalása révén ismét csak egymilliárdot tudnak majd megspórolni, míg a pilóták juttatásainak kurtítása révén ugyanennyit igyekeznek spórolni. 2007 végéig összesen 7-9000 munkahelyet szüntetnek meg. 325 millió dollárral csökkentik a pilóták juttatásait, és maga Grinstein is 25 százalékos fizetéscsökkentést kénytelen elszenvedni.
Az idén 600 millió dolláros veszteséget tervez a légitársaság, a mínusz a csődvédelem költségeiből adódik, mivel a működési eredménynek már az idén nullszaldósnek kellene lenni. A vezérigazgató szerint a végső cél, hogy 2007 nyarára kerüljenek ki a csődvédelem alól. Azt is hozzátette azonban, hogy nincs garancia arra, hogy túléli a cég a csődvédelmet, a szerkezetátalakítási program legkritikusabb pontja a pilóták szerződésének esetleges módosítása.
Termékfejlesztés minden területen
Jim Whitehurst, a Delta COO-ja, azaz a napi működésért felelős vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a Delta árbevételeinek növelése kulcsfontosságú, és ezen a területen vannak tartalékaik, mivel jóval az ágazati átlag alatti az egységre eső bevételi mutatójuk. Az erős belföldi verseny miatt az idén 15 százalékkal csökkentik belföldi járataik számát, második legnagyobb amerikai hubjukon, Cincinattiban például 150, főleg délutáni és éjszakai járatot számoltak fel. 13 gépet átirányítanak európai útvonalakra, 2006 szeptemberére terveik szerint bevételeik 35 százaléka származik majd a nemzetközi útvonalakból, míg 2001. szeptember 11-e körül még csupán 20 százalék volt ez a mutató. Az új útvonalak kiválasztásánál Kelet-Európa nyugati része élvez elsőséget, illetve Nyugat-Európa ún. másodlagos városai, így például Edinburgh, Koppenhága és Athén. Latin-Amerika felé is nagymértékben bővítették az útvonalak számát és a kapacitásokat, tervezik kínai járat nyitását is, de az idén nem kaptak hatósági engedélyt.
A termékfejlesztés jegyében 15 naponta nagytakarításra viszik a transzatlanti útvonalakon közlekedő gépeket. 11 gépet a nyárig újrakonfigurálnak, megújul a belső kárpit, a szőnyegezés, új lábtartókat kapnak az ülések, video-ondemand szolgáltatást vezetnek be, modernizálják a világítást.
Az ideális ügyfél igényeinek megfelelően újítják meg a fedélzeti szórakoztatás rendszerét, és kínálnak új járatokat az ökoturisták számára népszerű helyekre, például Nicaraguába. Ősztől kreatívabb ételek, italok várják őket. Sőt az uniformisok is megújulnak. Még az is elképzelhető, hogy a jövőben nem kell majd fizetni a turistaosztályokon az alkoholos italokért, míg most 5 dollárt számolnak fel egy-egy pohár sörért, illetve borért.
Arccal a nagyvilág felé
Jorge Fernandez, a Delta nemzetközi kapcsolatokért és légiszövetségért felelős elnökhelyettese arra hívta fel a figyelmet, hogy tavaly 5 millió utast szállított a Delta az Atlanti-óceánon keresztül Európába, és a nemzetközi járatok mindig is nyereségesek voltak. 2005-ben 85 százalékos volt az átlagos töltés az európai útvonalakon. Az idei nyári menetrendben 23 európai, közel-keleti és indiai úti célba indítanak járatot, míg Latin-Amerikába 30 új járat indul. New Yorkból 19 európai és indiai desztináció érhető el. Eddig is ők voltak az egyes számú amerikai szállító az Atlanti-óceán két partja között, de a jövőbeli további növekedés lehetőségét sem zárják ki. Az új járatok révén a Delta lesz ráadásul a második számú amerikai szállító Latin-Amerikába és a Karib-tenger térségébe. Első ízben Afrika felé is nyit a Delta, miután megnyitják idén decemberben Dakaron át Johannesburgba közlekedő járatukat.
A márka-újjáépítés legfontosabb elemei a Deltánál
Beruházások a Hartsfield-Jackson repülőtéren
Természetesen a világ legforgalmasabb repülőterének is haladnia kell a korral. A város tulajdonában levő és roppantul nyereséges (tavaly 85 millió dollár) létesítményben túl azon, hogy vonat köti össze az egyes terminálokat, új, modern check-in részleget nyitottak a napokban, bevezették a „kioszk-technológiát”, amelynek célja, hogy lehetőleg minél többen be tudjanak jelentkezni a járatukra önállóan, jegyük vagy csupán helyfoglalásuk birtokában. Amerikában még szokatlan módon egyre többnyelvű táblákon tájékoztatják az utasokat, és az érkezési terminálokon mindenhol 3-4 idegen nyelven beszélő informátorok segítenek az érkező utasoknak eligazodni. A várótermekben számos aljzatot helyeztek el, ahol szabadon töltheti fel laptopját, mobiltelefonját minden utazó.
A 2015-ig tartó fejlesztés keretében 6 milliárd dollárt terveznek befektetni, felújítják a központi utasfogadó terminált, most épül az ötödik kifutópálya, amelynek érdekessége, hogy egy autópályát is keresztez. 2010-re új utasfogadó terminál is épül, ahol már nem kell újra becsekkolni a csomagot átszálláskor, mint most.
Képünkön a Delta központi irányítóközpontja AtlantábanAtlanta: a város, amely túlságosan elfoglalt a gyűlölködéshez
A laikus számára kissé érthetetlen, hogyan válhatott a világ legnagyobb forgalmú repülőterévé Atlanta légikikötője, holott 150 évvel ezelőtt még a település sem volt különösebben jelentős, és se folyója, se tengeri kikötője nincs. Tulajdonképpen egy véletlen adott lökést a város fejlődésének: a nagy vasútépítési láz idején itt keresztezte egymást két fontos fővonal. Némi nehézséget még okozott a fejlődésben az a tény, hogy a polgárháború során Sherman tábornok porig égette a várost, de végül is itt alakult az Egyesült Államok délkeleti részének egyetlen, versenytárs nélküli regionális központja. Tennessee-től Észak-Karolináig 14 államban eddig nem akadt kihívója. A város jelmondata: „The city too busy to hate” két dolgot is jelez egyszerre, itt mindenki az üzlettel van elfoglalva, így a nemzetiségi, faji, vallási és másfajta gyűlölködés nem téma, azzal itt nem foglalkoznak. Így valóban a mai Atlanta fajok, nemzetiségek és kultúrák színes egyvelege. Legutóbb az 1996-os olimpiai játékok adott lökést a város fejlődésének: az akkor kétmilliós lakosság mára megduplázódott, és az előrejelzések szerint 20 éven belül további kétmillióval nő a lakosság száma. Befogadó, nyitott város, amelyben, illetve környékén 1600 nemzetközi cég, köztük számos európai is megtelepedett. Itt van a Coca-Cola, az UPS és a CNN globális központja, de mivel több tucat dán középvállalkozás is jelen van a térségben, több más európai állam mellett dán kereskedelmi kamarai képviselet is működik a városban. Az atlantaiak szerint a repülőtér az egyik legnagyobb előnye a városnak, hiszen innen az USA összes állama elérhető közvetlen járatokkal, és egy menedzser egy nap alatt vissza is érkezhet otthonába. Atlantában 25 éve(!) építettek egy konferencia-központot, amely az USA öt legnagyobb ilyen jellegű létesítménye közé tartozik, ma már évente 2 millió rendezvényturista keresi fel a várost.
Atlanta | 85,8 |
Chicago O’Hare | 76,7 |
London Heathrow | 67,9 |
Tokió Haneda | 63,0 |
Los Angeles Int’ | 61,5 |
Forrás: Airports Council International |
A Delta ügyfele
1996 | 3 millió |
2005 | 6,7 millió |
2006 | 7,7 millió |
Forrás: Atlantai repülőtér |
SkyTeam | Star Alliance | Oneworld | |
Alapítás | 2000 | 1997 | 1995 |
Tagok száma | 9 | 16 | 8 |
Desztinációk | 684 | 790 | 599 |
Országok | 133 | 148 | 134 |
Járatok száma naponta | 15 207 | 15 000 | 8110 |
Utasszám (millió) | 343,6 | 382,6 | 242,6 |
A Sky Team a vezető transzatlanti szövetség, új tagok felvétele várható hamarosan: Aeroflot, China Southern, van társult tagsági program: Tarom, Kenya Airways, MEA, Air Europa. | |||
Forrás: SkyTeam |
Ott-tartózkodásunk alatt éppen csöndes demonstrációt rendeztek a pilóták, tábláikon számon kérve a vezetéstől, hogy miért az ő nyugdíjalapjukat akarja a menedzsment megkurtítani a vezetőknek járó juttatások helyett. Grinstein elismerte, hogy egy 24-48 órás pilótasztrájk ténylegesen padlóra küldené a légitársaságot
'