Parlamenti albizottság előtt a magyar borok termékleírása

A Nemzeti Borakadémia Kft. szakemberei csütörtökön - a projektcég tevékenységének zárónapján - jelentős borágazati szereplők előtt számoltak be a parlament szőlészeti- és borászati albizottságának országos koordinációjuk eredményeiről - közölte a társaság.

A 2009. augusztus elsejétől hatályos, a borok eredetmegjelölésére és földrajzi jelzésére vonatkozó új európai uniós szabályok szerint az EU eltörölte a meghatározott termőhelyről származó minőségi bor, a földrajzi jelzéssel ellátott tájbor és a szűk értelemben vett asztali bor fogalmát. A jövőbeni borbesorolások központi eleme a földrajzi eredet, a termőhely, az EU-borjogban is védett "földrajzi eredet megjelölés" lesz. A magyar borok neve nem fog megváltozni, a palackok címkéin az új rendszernek megfelelő kiegészítő információk azonban helyet kapnak.
A termékleírások elkészítésének országos szintű koordinációját az Agrármarketing Centrum pályázatán nyertes Nemzeti Borakadémia Kft. végezte a 22 magyarországi borvidékkel együttműködve. A projekt adminisztratív és szakmai zárása már korábban megtörtént, a "Közösségi bormarketinget megalapozó termékleírások elkészítésének koordinálása" című projekt tapasztalatairól "Szakmai Összefoglalót" készített a cég, amely nyilvános. A termékleírásokat 2011 végéig kell benyújtani az Európai Bizottsághoz.
Kiss Eliza, a kft. ügyvezetője az MTI-nek elmondta: a borokat elsősorban annak alapján sorolják rendszerbe, hogy a termőhely milyen hatással van az adott borra, a bor karaktere mennyire magyarázható, vagy éppen nem magyarázható a termőhely sajátosságaival. Bár 22 magyarországi borvidék van, 34 termékleírás készült el. Vannak ugyanis olyan egységek, például Tokaj, Somló, ahol más típusú borkarakterek vannak, így más típusú besorolást igényelnek. Abból kell kiindulni, hogy mennyire kötődik a termőhelyhez a bor karaktere. Ha megnézünk egy somlói bort, akkor a Somló-hegység maga, a kőzet, az éghajlati viszonyok más karaktert fognak adni, mint például egy alföldi löszös talajon megtermelt bor - mutatott rá.
"Bár a projekt lezárult, a cég továbbra is a magyar borokért szeretne dolgozni" - hangsúlyozta Kiss Eliza. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) háttérintézményének, a Balassi Intézetnek húsz országban van kulturális intézménye, ezekben az országokban szeretnék a magyar borokat a helyi adottságokra adaptálva népszerűsíteni. "A bor, mint kultúrtermék; a bor, mint a kultúra értékhordozója, ez a profil" - mondta. Már van két élő együttműködésük, a stuttgarti és a bécsi, ezek keretében egész napos borbemutatót tart, illetve mini borkurzusokat szervez a cég.
Szeretnék tapasztalataikat az oktatás és jogi-eredetvédelmi szakkönyvírás terén is kamatoztatni, ezzel is hozzájárulva a hazai bor sikeréhez, elismertségéhez, illetve az új termékkategóriákra vonatkozóan szeretnének egy új típusú oktatást felépíteni. (MTI)


Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.