Parlamenti albizottság előtt a magyar borok termékleírása

A Nemzeti Borakadémia Kft. szakemberei csütörtökön - a projektcég tevékenységének zárónapján - jelentős borágazati szereplők előtt számoltak be a parlament szőlészeti- és borászati albizottságának országos koordinációjuk eredményeiről - közölte a társaság.

A 2009. augusztus elsejétől hatályos, a borok eredetmegjelölésére és földrajzi jelzésére vonatkozó új európai uniós szabályok szerint az EU eltörölte a meghatározott termőhelyről származó minőségi bor, a földrajzi jelzéssel ellátott tájbor és a szűk értelemben vett asztali bor fogalmát. A jövőbeni borbesorolások központi eleme a földrajzi eredet, a termőhely, az EU-borjogban is védett "földrajzi eredet megjelölés" lesz. A magyar borok neve nem fog megváltozni, a palackok címkéin az új rendszernek megfelelő kiegészítő információk azonban helyet kapnak.
A termékleírások elkészítésének országos szintű koordinációját az Agrármarketing Centrum pályázatán nyertes Nemzeti Borakadémia Kft. végezte a 22 magyarországi borvidékkel együttműködve. A projekt adminisztratív és szakmai zárása már korábban megtörtént, a "Közösségi bormarketinget megalapozó termékleírások elkészítésének koordinálása" című projekt tapasztalatairól "Szakmai Összefoglalót" készített a cég, amely nyilvános. A termékleírásokat 2011 végéig kell benyújtani az Európai Bizottsághoz.
Kiss Eliza, a kft. ügyvezetője az MTI-nek elmondta: a borokat elsősorban annak alapján sorolják rendszerbe, hogy a termőhely milyen hatással van az adott borra, a bor karaktere mennyire magyarázható, vagy éppen nem magyarázható a termőhely sajátosságaival. Bár 22 magyarországi borvidék van, 34 termékleírás készült el. Vannak ugyanis olyan egységek, például Tokaj, Somló, ahol más típusú borkarakterek vannak, így más típusú besorolást igényelnek. Abból kell kiindulni, hogy mennyire kötődik a termőhelyhez a bor karaktere. Ha megnézünk egy somlói bort, akkor a Somló-hegység maga, a kőzet, az éghajlati viszonyok más karaktert fognak adni, mint például egy alföldi löszös talajon megtermelt bor - mutatott rá.
"Bár a projekt lezárult, a cég továbbra is a magyar borokért szeretne dolgozni" - hangsúlyozta Kiss Eliza. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) háttérintézményének, a Balassi Intézetnek húsz országban van kulturális intézménye, ezekben az országokban szeretnék a magyar borokat a helyi adottságokra adaptálva népszerűsíteni. "A bor, mint kultúrtermék; a bor, mint a kultúra értékhordozója, ez a profil" - mondta. Már van két élő együttműködésük, a stuttgarti és a bécsi, ezek keretében egész napos borbemutatót tart, illetve mini borkurzusokat szervez a cég.
Szeretnék tapasztalataikat az oktatás és jogi-eredetvédelmi szakkönyvírás terén is kamatoztatni, ezzel is hozzájárulva a hazai bor sikeréhez, elismertségéhez, illetve az új termékkategóriákra vonatkozóan szeretnének egy új típusú oktatást felépíteni. (MTI)


Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris

Piacformáló tranzakció a hazai gasztronómiában – mostantól a Chef Marketé a Culinaris 

A tranzakció értelmében a Culinaris Wholesale Kft. kereskedelmi tevékenységét teljes egészében a Chef Market Zrt. veszi át.
MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának

MVI-közgyűlés: ez évi programterv és elismerések a szakmának 

Május 14-én tartották a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) éves Közgyűlését a pesti Vigadó épületében található VígVarjú étteremben.
A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem

A Nagyi ízeivel ünnepel a Fakanál étterem 

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a patinás Fővám téri Nagycsarnokban működő Fakanál étterem, amely a napokban ünnepelte 25 éves születésnapját.
Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját

Május végén rendezik az év legnagyobb Kéknyelű kóstolóját  

Ismét virágzik a Kéknyelű Badacsonyban.
Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten

Meglepő és tanulságos – kínai borok kóstolója Budapesten 

Kína borászati nagyhatalmi címre tör – nem véletlenül.
A lengyel sörgyártás új trendjei

A lengyel sörgyártás új trendjei 

A lengyelországi sörgyártás az alkoholmentes sörök előállítása felé tolódik el a csökkenő alkoholfogyasztási tendenciák miatt.
Új Michelin-csillagos menü az égben

Új Michelin-csillagos menü az égben 

Az Emirates Business osztályán utazók 18 új ételt kóstolhatnak, amelyeket a Moët & Chandon válogatott pezsgőivel párosítottak.
Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.