A 2009. augusztus elsejétől hatályos, a borok eredetmegjelölésére és földrajzi jelzésére vonatkozó új európai uniós szabályok szerint az EU eltörölte a meghatározott termőhelyről származó minőségi bor, a földrajzi jelzéssel ellátott tájbor és a szűk értelemben vett asztali bor fogalmát. A jövőbeni borbesorolások központi eleme a földrajzi eredet, a termőhely, az EU-borjogban is védett "földrajzi eredet megjelölés" lesz. A magyar borok neve nem fog megváltozni, a palackok címkéin az új rendszernek megfelelő kiegészítő információk azonban helyet kapnak.
A termékleírások elkészítésének országos szintű koordinációját az Agrármarketing Centrum pályázatán nyertes Nemzeti Borakadémia Kft. végezte a 22 magyarországi borvidékkel együttműködve. A projekt adminisztratív és szakmai zárása már korábban megtörtént, a "Közösségi bormarketinget megalapozó termékleírások elkészítésének koordinálása" című projekt tapasztalatairól "Szakmai Összefoglalót" készített a cég, amely nyilvános. A termékleírásokat 2011 végéig kell benyújtani az Európai Bizottsághoz.
Kiss Eliza, a kft. ügyvezetője az MTI-nek elmondta: a borokat elsősorban annak alapján sorolják rendszerbe, hogy a termőhely milyen hatással van az adott borra, a bor karaktere mennyire magyarázható, vagy éppen nem magyarázható a termőhely sajátosságaival. Bár 22 magyarországi borvidék van, 34 termékleírás készült el. Vannak ugyanis olyan egységek, például Tokaj, Somló, ahol más típusú borkarakterek vannak, így más típusú besorolást igényelnek. Abból kell kiindulni, hogy mennyire kötődik a termőhelyhez a bor karaktere. Ha megnézünk egy somlói bort, akkor a Somló-hegység maga, a kőzet, az éghajlati viszonyok más karaktert fognak adni, mint például egy alföldi löszös talajon megtermelt bor - mutatott rá.
"Bár a projekt lezárult, a cég továbbra is a magyar borokért szeretne dolgozni" - hangsúlyozta Kiss Eliza. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) háttérintézményének, a Balassi Intézetnek húsz országban van kulturális intézménye, ezekben az országokban szeretnék a magyar borokat a helyi adottságokra adaptálva népszerűsíteni. "A bor, mint kultúrtermék; a bor, mint a kultúra értékhordozója, ez a profil" - mondta. Már van két élő együttműködésük, a stuttgarti és a bécsi, ezek keretében egész napos borbemutatót tart, illetve mini borkurzusokat szervez a cég.
Szeretnék tapasztalataikat az oktatás és jogi-eredetvédelmi szakkönyvírás terén is kamatoztatni, ezzel is hozzájárulva a hazai bor sikeréhez, elismertségéhez, illetve az új termékkategóriákra vonatkozóan szeretnének egy új típusú oktatást felépíteni. (MTI)
Parlamenti albizottság előtt a magyar borok termékleírása
A Nemzeti Borakadémia Kft. szakemberei csütörtökön - a projektcég tevékenységének zárónapján - jelentős borágazati szereplők előtt számoltak be a parlament szőlészeti- és borászati albizottságának országos koordinációjuk eredményeiről - közölte a társaság.

Feszült hangulat a borászok körében: Wáberer kijelentése kiverte a biztosítékot
A borásztársadalom nem nézi jó szemmel az alkoholmentességre buzdító kampányt – szerintük ezzel a hazai borkultúra hitelessége is sérül.

Időutazás a Folly Arborétumban
A badacsonyörsi arborétum a nyári hónapokban is ideális úti cél.

Kihirdették Magyarország legjobb éttermeit – Itt a 2025-ös toplista
Június 16-án, hétfőn este rendezték a hazai gasztronómiai élet legrangosabb eseményét, a Dining Guide Év Étterme Gálát.

Hétvégén Somlói Borgála
Borkultúra, hagyomány és élmény egyetlen hétvégén.

Kiemelkedő vidéki vállalkozásokat díjaztak
Közös célért – 6 millió forint adomány gyűlt össze.

Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben
Új nemzetközi imázsfilmmel pozicionálja újra Magyarországot a borvilág térképén a Magyar Bormarketing Ügynökség.

Hazai borászoknak üzent Nagy Márton: jön a kormányzati segítség
Növelni kell a palackos borok exportját, amihez a magyar kormány minden segítséget megad, mondta a miniszter egy csütörtöki balatoni nyitóeseményen.

Bartenderek új generációja – 22 milliós segítség a Coca-Cola HBC-től
A Bar Me Tender ingyenes bartenderképzés immár negyedik éve segíti a vendéglátós szakma új generációját.

Hamis élelmiszerek, többmilliárdos károk
Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok.

Piacbővítésre készül a multi üzletlánc hazai tagja
Az Auchan Magyarország stratégiai partnerségre lép a Winelovers Wine Awards borversennyel.
Interjú

Nagybor vagy semmi
A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.