Bár sokan szemügyre veszik az élelmiszerek címkéjét a boltban, mégis egészségtelen döntést hoznak – állítják a szakemberek. Az interjúkon alapuló beszámoló szerint ugyanis hiába próbálnak kiegyensúlyozottan táplálkozni az emberek, több mint harmadukon kifognak a feliratok. Főleg a Nagy-Britanniában is megszokott „jelzőlámpa-rendszer” fog ki az érintetteken, amelynél a zsír-, a cukor- és a sótartalmat piros, narancssárga és zöld szín jelöli. A megértési nehézség gátolja az ottani kormány próbálkozásait a járványszerűen terjedő elhízás visszaszorítására. „A tájékoztató célja, hogy a fogyasztók egészséges döntést hozzanak a táplálkozásukkal kapcsolatban, így elejét vegyék az elhízásnak. Eredményeink szerint azonban ez több okból is összezavarja a vásárlókat” – magyarázta a kutatást vezető Dr. Sheena Leek, a Birminghami Egyetem munkatársa.
„A különböző számok, például a zsírok, a telített zsírok, a só, a cukor és a kalóriamennyiség, továbbá a napi ajánlott bevitel százalékos aránya, az adagonkénti tápérték és a színséma valóságos információáradatot jelent. Kutatásunk alapján ezért csak két adatra szoktak odafigyelni az emberek, például a kalóriatartalomra és a zsírok mennyiségére” – fejtette ki Dr. Leek. Az eredmények arról tanúskodnak, hogy a vásárlók az olyan részletekben is hajlamosak elveszni, mint a zsírok és a telített zsírok közötti különbség. „Sokan sietnek bevásárlás közben, így legfeljebb tíz másodpercük van a címke megtekintésére. Meg kell könnyítenünk a dolgukat” – jelentette ki a 30 fővel végzett személyes interjúk tükrében a szakértő. A kísérlet során egyébként a vásárlók kétötöde nem tudta kiválasztani az egészségesebb terméket kettő közül. A tanulmány a Journal of Customer Behaviour című szaklapban jelent meg.