Az első alkalommal megrendezett Zöldülők Vásárával a Felelős Gasztrohős szervezet nem titkoltan akart kicsit kitörni az online térből, miközben segítséget nyújt, támogatja és bátorítja azokat, akik szívesen választanák a zöldebb utat, de keresik még a jó megoldásokat.
Az eseményen valóban volt egy kisebb vásár, ezt egészítették ki különböző kerekasztal beszélgetések. Az egyik során szó volt a hulladéktermelésről és annak visszaszorításáról. A vendéglátásban ez költségcsökkenéssel is járhat (pl. víztakarékos csapszűrő), de vannak olyan megoldások is, amik „csupán” környezetbarátok: ilyen, hogy az izzókat erre kijelölt szelektív gyűjtőkben is le lehet adni. A hulladék csökkentéséről és megfelelő kezeléséről egyébként szívesen ad segítséget a vendéglátóhelyeknek a Felelős Gasztrohős.
A másik téma a környezetvédelemmel kapcsolatos marketing volt. Ennek során a résztvevők egyetértettek abban, hogy az influencerek bevetése esetén fontos, hogy a személyük a téma számára hiteles legyen. Kenyhercz Kinga, az ACG Senior PR specialistája és a felelős Gasztrohős Önkéntese szerint a fogyasztók felé történő kommunikáció három legfontosabb pontja a következetesség, őszinteség és átláthatóság. Ha van egy ilyen kommunikáció, ami érzékenytő de nem agresszív, az megszólítja azokat, akiket az ügynek meg lehet nyerni. A”zöld témák” kapcsán Burgman Nóra zöld marketing tanácsadó említette, hogy tartalommarketinggel (hasznos információt adva az érdeklődőknek) kisebb forrásból is lehet hatékonyan gazdálkodni.
Csizmadia Máté pszichológus elmondta, hogy a környezetvédelmi marketing jellemzően a bűntudatra apellál. Ez épp ellentéte a hagyományos reklámoknak: amik felszabadítják az embert a bűntudat alól, hogy lehessen fogyasztani. „A zöld kommunikáció elkezdett bűntudatot kelteni, csak elkövette azt a hibát, hogy nem adott eszközöket, hogyan lehet ezt az érzést csökkenteni. Ezért fordultak el az emberek a teljes apátiába illetve a hiedelmek világába” – mondta a szakember. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a zöld kommunikáció eszközt adjon az embereknek, megoldás javaslatokat, amelyek eredményeképp csökkenthetik a bűntudatukat.
Szó volt továbbá a Green washing jelenségről is, amikor a vállalat olyan tevékenységet végez, ami kapcsolódik a fenntarthatósághoz, de nem változtat érdemben, mondjuk a gyártási technikákon vagy a szemléletmódján. Emiatt a „zöldülés” nem mindig tűnik őszintének: a fogyasztók gyakran keresik az átverést. Visszautalva a korábban leírtakra, ezt el lehet kerülni az következetesség, az őszinteség és átláthatóság alkalmazásával.
A beszélgetéseknek érdekes témafelvetései voltak, a meghívott vendégek sok hasznos információt osztottak meg. Ezt a programot a jövőben élvezetesebbé lehetne tenni a moderátori szerep csökkentésével, hogy a szakértőknek több tér jusson.
A szervezők tervei szerint a Zöldülők Vására idővel rendezvénysorozattá nőhetné ki magát, később tematikus vásárokkal, a fenntarthatósággal kapcsolatos kísérőprogramokkal, workshopokkal.