A válaszadók harmada (36 százaléka) az idei évben csak belföldi, míg minden tizedik csak (12 százalék) külföldi nyaralást tervez. A megkérdezettek 16 százaléka szeretne itthon és külföldön is pihenni, miközben honfitársaink 36 százaléka idén egyáltalán nem tervez üdülést - derült ki a most 50 éves Danubius Hotels és az Opinio piackutató friss, reprezentatív felméréséből.
A belföldön nyaralók leginkább azért maradnak Magyarországon, mert
- könnyebb hazajutni, ha bármi történik (34 százalék),
- kényelmesebb az utazás (31 százalék),
- nem kell a külföldi vakációval járó ügyintézéssel, például vízummal vagy covid-igazolás bajlódni (27 százalék),
- lehet SZÉP kártyával fizetni (23 százalék),
- emellett ár-érték arányban is kedvezőbb (22 százalék).
Nyaralásuk alatt leginkább apartmanban, szállodában és panzióban pihennek meg idén a magyarok. Idehaza az emberek többsége (52 százalék) gyermek- vagy tinédzserkorban száll meg először hotelben, míg a megkérdezettek 17 százaléka még nem járt szállodában.
Az infláció nem befolyásolja az idehaza vakációzók harmadának (38 százalék) nyaralási szokásait, akiket viszont igen, azok jellemzően olcsóbb szállás mellett döntenek, rövidebb időre mennek pihenni vagy kevesebbet költenek szórakozásra. A szálláshely kiválasztásánál az ár (60 százalék számára) mellett a legfontosabb szempont az elhelyezkedés (32 százalék), az ellátás minősége (25 százalék), az értékelések (22 százalék), a környékbeli programok kínálata (20 százalék) és a személyzet vendégszeretete (16 százalék). A kedvező díjszabáson felül az adott hotelben szerzett élményeken múlik a leginkább, hogy valaki legközelebb újra ugyanazt a szállodát választja-e a nyári pihenéshez.
A belföldön nyaralók többsége (61 százalék) 1 hetet vagy annál kevesebbet tölt üdüléssel, 24 százalékuk két hét, míg 15 százalékuk legalább 3 hét pihenést tervez. Az itthon vakációzó válaszadók fele átlagosan fejenként kevesebb mint 100 ezer forintot költ a nyaralására, és mindössze negyedük (25 százalék) szán 150 ezer forintnál is többet rá. A koronavírus járvány hatására a rugalmasan lemondható vagy változtatható szálláshelyet részesítik előnyben, jobban figyelnek a higiéniára és próbálnak több élményt gyűjteni a nyaralás alatt.
„Az elmúlt öt évtizedben azok a szereplők tudtak hosszú távon sikeresek lenni a szállodaszektorban, akik a legjobban értették a vendégek változó igényeit és tudtak azonnal alkalmazkodni. A felmérés eredményei megerősítik, hogy jelenleg a kiváló elhelyezkedés, a minőségi szolgáltatások, a tiszta környezet, valamint a tapasztalt munkatársak továbbra is meghatározó elemei a vendégélménynek. A kutatás is rámutatott, hogy a magyarok többsége már egész fiatalon szállóvendég lesz, így érdemes számukra izgalmas egyedi programokkal készülni, hogy a kellemes emlékek miatt később is visszatérjenek” – hangsúlyozta Liptai Judit, a Danubius Hotels központi sales és marketing igazgatója.