A vizsgálatba 135 magyarországi gyógy- és wellness szállodát vontak be, ebből azonban 128 üzemelt csak a megkérdezés időpontjában. A beérkezett 58 válasz a hazai egészségturisztikai szállodák 45,3 %-át jelentette, ám ágykapacitásuk a teljes, rendelkezésre álló férőhelyek 60,3 %-át reprezentálták.
Az idei év, húsvéttal zárult első 3,5 hónapjában a magyar gyógy- és wellness szállodák kétharmada kevesebb vagy lényegesen kevesebb forgalmat könyvelhetett el, mint tavaly s a visszaesést többen február közepétől, a hazai kereslet erőteljes csökkenésével egyidejűen mérték. Még rosszabb a kép, ha nem a nettó forgalmakat vizsgáljuk, amelyekre az erős euró üdítően hatott, hanem a szobafoglaltságot. Összesen három szálloda jelzett a tavalyi első 3,5 hónapnál jobb eredményt, a szállodák háromnegyed része azonban kisebb vagy lényegesen kisebb kapacitáskihasználtságról számolt be. Talán a tulajdonosi elvárások is közrejátszanak abban, hogy a szállodák 36 %-a abban reménykedik, hogy legalább a tavalyi forgalom az év végéig teljesülhet. A szállodák 64 %-a azonban a tavalyinál rosszabb vagy lényegesen rosszabb forgalmat prognosztizál. Mindez az idén jelentősen megemelkedő költségterhek függvényében látszik nagyon kritikusnak. A szállodák 41,4 %-a hajtott végre e két tényező miatt részleges költségcsökkentést, 53,4 %-uk pedig teljes körű költségracionalizációt. Közel a szállodák egyharmada 5 %-kal csökkentette létszámát, 5,2 % pedig 10 %-kal. Örömteli (s ha igaz lenne, akkor különösen), hogy a szállodák csupán 6,9 %-a élt az árcsökkentés keresletfelhajtó módszerével. Minden szálloda jelentős erőfeszítéseket tesz a marketing munka javítására; 93,1 % belföldön, 67,2 % pedig belföldön és külföldön. A szállodák kétharmada a válsághelyzetben változatlan áron igyekszik többletszolgáltatásokkal többletkeresletet indukálni. A szállodák nettó éves teljes forgalmuk 26,3 %-át vélték elveszíteni, amennyiben az Üdülési Csekkek 50 %-os, korábban tervezett adóztatása megvalósult volna….
Sok ötletük volt a szállodásoknak, hogyan tudná egészségturizmusunk a lehető legkisebb veszteséggel átvészelni a következő 1,5-2 évet: intenzívebb marketingkampányok indítását tartják fontosnak, a nemzeti promóciós vállalat forrásainak jelentős növelését, a fiatalabb korosztályok megszólítását, a TDM-szervezetek mihamarabbi felállítását. Javasolják az egészségpénztári kedvezmények bővítését, a külföldi betegségbiztosítókkal szerződéskötéseket a magyarországi kúrák elszámolhatóságára. Mindenki az ÁFA-csökkentés fontosságát húzta alá és az Üdülési Csekkek adómentességének fenntartását. Kedvező, támogatott kamatozású hitelforrások meglétét tartják fontosnak, az energiatakarékos beruházások támogatását, hitelek átütemezésének engedményezését.
Okvetlenül fontos lenne a szállodások véleménye szerint a szállodai munkakörökben jelentősebb járulékcsökkentést végrehajtani és a részmunkaidőben foglalkoztatottak kedvezményezését illetve a munkahelyeket megőrző szállodák támogatását. Sokan éppen a jelenlegi nagyon nehéz helyzetben tartják fontosnak a humán erőforrások fejlesztését képzését, vonzó programkínálat kialakítását, a szállodai szolgáltatási színvonal emelését, a termékfejlesztést.