A magyarországi gyógy- és wellness szállodákat is elérte a válság

Ez derül ki a Magyar Szállodaszövetség legújabb felméréséből, amelyet a Szövetség pécsi tagértekezletén prezentált április 23-án Dr. Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség első alelnöke.

A vizsgálatba 135 magyarországi gyógy- és wellness szállodát vontak be, ebből azonban 128 üzemelt csak a megkérdezés időpontjában. A beérkezett 58 válasz a hazai egészségturisztikai szállodák 45,3 %-át jelentette, ám ágykapacitásuk a teljes, rendelkezésre álló férőhelyek 60,3 %-át reprezentálták.

Az idei év, húsvéttal zárult első 3,5 hónapjában a magyar gyógy- és wellness szállodák kétharmada kevesebb vagy lényegesen kevesebb forgalmat könyvelhetett el, mint tavaly s a visszaesést többen február közepétől, a hazai kereslet erőteljes csökkenésével egyidejűen mérték. Még rosszabb a kép, ha nem a nettó forgalmakat vizsgáljuk, amelyekre az erős euró üdítően hatott, hanem a szobafoglaltságot. Összesen három szálloda jelzett a tavalyi első 3,5 hónapnál jobb eredményt, a szállodák háromnegyed része azonban kisebb vagy lényegesen kisebb kapacitáskihasználtságról számolt be. Talán a tulajdonosi elvárások is közrejátszanak abban, hogy a szállodák 36 %-a abban reménykedik, hogy legalább a tavalyi forgalom az év végéig teljesülhet. A szállodák 64 %-a azonban a tavalyinál rosszabb vagy lényegesen rosszabb forgalmat prognosztizál. Mindez az idén jelentősen megemelkedő költségterhek függvényében látszik nagyon kritikusnak. A szállodák 41,4 %-a hajtott végre e két tényező miatt részleges költségcsökkentést, 53,4 %-uk pedig teljes körű költségracionalizációt. Közel a szállodák egyharmada 5 %-kal csökkentette létszámát, 5,2 % pedig 10 %-kal. Örömteli (s ha igaz lenne, akkor különösen), hogy a szállodák csupán 6,9 %-a élt az árcsökkentés keresletfelhajtó módszerével. Minden szálloda jelentős erőfeszítéseket tesz a marketing munka javítására; 93,1 % belföldön, 67,2 % pedig belföldön és külföldön. A szállodák kétharmada a válsághelyzetben változatlan áron igyekszik többletszolgáltatásokkal többletkeresletet indukálni. A szállodák nettó éves teljes forgalmuk 26,3 %-át vélték elveszíteni, amennyiben az Üdülési Csekkek 50 %-os, korábban tervezett adóztatása megvalósult volna….

Sok ötletük volt a szállodásoknak, hogyan tudná egészségturizmusunk a lehető legkisebb veszteséggel átvészelni a következő 1,5-2 évet: intenzívebb marketingkampányok indítását tartják fontosnak, a nemzeti promóciós vállalat forrásainak jelentős növelését, a fiatalabb korosztályok megszólítását, a TDM-szervezetek mihamarabbi felállítását. Javasolják az egészségpénztári kedvezmények bővítését, a külföldi betegségbiztosítókkal szerződéskötéseket a magyarországi kúrák elszámolhatóságára. Mindenki az ÁFA-csökkentés fontosságát húzta alá és az Üdülési Csekkek adómentességének fenntartását. Kedvező, támogatott kamatozású hitelforrások meglétét tartják fontosnak, az energiatakarékos beruházások támogatását, hitelek átütemezésének engedményezését.

Okvetlenül fontos lenne a szállodások véleménye szerint a szállodai munkakörökben jelentősebb járulékcsökkentést végrehajtani és a részmunkaidőben foglalkoztatottak kedvezményezését illetve a munkahelyeket megőrző szállodák támogatását. Sokan éppen a jelenlegi nagyon nehéz helyzetben tartják fontosnak a humán erőforrások fejlesztését képzését, vonzó programkínálat kialakítását, a szállodai szolgáltatási színvonal emelését, a termékfejlesztést.


Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.