A szállásadók optimistábbak, a vendéglátók pesszimistábbak lettek

A szálláshely szolgáltatásban jelentősen emelkedett a Turizmus Konjunktúra Index, míg a másik két ágazatban csökkent.

A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről.

A TKI index 2023. októberben -8 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), mely azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket enyhén romlónak érzékelik. Az index 5 ponttal csökkent a tízedik hónapban, mely szeptemberrel együtt 8 pontos csökkenést jelent. Ugyanakkor még így is 5 ponttal haladja meg az egy évvel ezelőtti értékét.

A szálláshely szolgáltatásban jelentősen emelkedett az index, míg a másik két ágazatban csökkent.

A szálláshely-szolgáltatás félév óta tartó negatív trendjét törte meg az októberi emelkedés, mely az alszektor konszolidációját mutatja. A vendéglátás régóta tartó kedvezőtlen helyzete azonban nem változott (immár 16 hónapja negatív tartományban áll).

A TKI index októberben kissé alacsonyabb volt a GKI EU számára végzett konjunktúra kutatásában mért szolgáltatási szektor konjunktúra-indexénél (-4 pont), azonban magasabb a nemzetgazdasági átlagot képviselő GKI üzleti bizalmi indexnél (-10 pont), valamint jóval magasabb az építőipar (-22 pont) és a kereskedelem (-17 pont) indexénél. Mindez azt jelenti, hogy a szolgáltatások, köztük a turizmus, a gazdasági nehézségek ellenére képes a stagnálásközeli állapot fenntartására.

A teljes turisztikai szektort tekintve a régiók közül a fővárosnak köszönhetően egyedül Közép-Magyarország cégei jeleztek stagnáló kilátásokat, míg a többi régió vállalkozásai dekonjunktúrát prognosztizálnak (TKI: -9 és -14 között).

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 46%-a növekedést, 25%-uk visszaesést vár a vendégéjszakák számában. A vendéglátásban működők közül 24% vár vendégforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg 32%-uk visszaesést vetít előre. Az egyéb turisztikai szektorban működők 23%-a vár ügyfélforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg 26%-uk visszaesést prognosztizál.

Októberben a turisztikai cégek 24%-a jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (júliusban 15%, augusztusban 12%, szeptemberben 8% volt ez az arány), 69%-uk nem változtat az árakon, míg csökkentést 7% jelzett (előző hónapban 2%). A szálláshely-szolgáltatásban 22% az emelést tervezők aránya, miközben a vendéglátásban 19%, az egyéb turisztikai szektorokban 31% tervez emelni. A turisztikai cégek 16%-a a közelmúltban is emelt árat és a közeljövőben is emelni fog (mely arány 10 százalékponttal nőtt szeptemberhez képest).


Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.
Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje

Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje 

Május 15-én megnyílt a Le Primore Hotel & Spa, Magyarország legnagyobb ötcsillag superior minősítésű spaszállodája.
Bokrétaünnep Budapesten –  Moxy Downtown Budapest

Bokrétaünnep Budapesten – Moxy Downtown Budapest 

A Forestay Group épülő házuk szerkezetkész állapotát ünnepelte, amely egy 283 szobás szállodaprojekt Budapest történelmi negyedében.
Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra

Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra 

A budapesti Mövenpick Hotel Budapest Centre története mesébe illő, megjelenése lenyűgöző.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.