A szállásadók optimistábbak, a vendéglátók pesszimistábbak lettek

A szálláshely szolgáltatásban jelentősen emelkedett a Turizmus Konjunktúra Index, míg a másik két ágazatban csökkent.

A Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen havi gyakorisággal méri a turizmusban a konjunktúra várható alakulását és publikálja a Turizmus Konjunktúra Indexet, a piac és a közvélemény számára ezzel biztosítva információt a közeljövőben várható trendekről.

A TKI index 2023. októberben -8 ponton állt (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), mely azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket enyhén romlónak érzékelik. Az index 5 ponttal csökkent a tízedik hónapban, mely szeptemberrel együtt 8 pontos csökkenést jelent. Ugyanakkor még így is 5 ponttal haladja meg az egy évvel ezelőtti értékét.

A szálláshely szolgáltatásban jelentősen emelkedett az index, míg a másik két ágazatban csökkent.

A szálláshely-szolgáltatás félév óta tartó negatív trendjét törte meg az októberi emelkedés, mely az alszektor konszolidációját mutatja. A vendéglátás régóta tartó kedvezőtlen helyzete azonban nem változott (immár 16 hónapja negatív tartományban áll).

A TKI index októberben kissé alacsonyabb volt a GKI EU számára végzett konjunktúra kutatásában mért szolgáltatási szektor konjunktúra-indexénél (-4 pont), azonban magasabb a nemzetgazdasági átlagot képviselő GKI üzleti bizalmi indexnél (-10 pont), valamint jóval magasabb az építőipar (-22 pont) és a kereskedelem (-17 pont) indexénél. Mindez azt jelenti, hogy a szolgáltatások, köztük a turizmus, a gazdasági nehézségek ellenére képes a stagnálásközeli állapot fenntartására.

A teljes turisztikai szektort tekintve a régiók közül a fővárosnak köszönhetően egyedül Közép-Magyarország cégei jeleztek stagnáló kilátásokat, míg a többi régió vállalkozásai dekonjunktúrát prognosztizálnak (TKI: -9 és -14 között).

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 46%-a növekedést, 25%-uk visszaesést vár a vendégéjszakák számában. A vendéglátásban működők közül 24% vár vendégforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg 32%-uk visszaesést vetít előre. Az egyéb turisztikai szektorban működők 23%-a vár ügyfélforgalom növekedést az előző év azonos időszakához képest, míg 26%-uk visszaesést prognosztizál.

Októberben a turisztikai cégek 24%-a jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (júliusban 15%, augusztusban 12%, szeptemberben 8% volt ez az arány), 69%-uk nem változtat az árakon, míg csökkentést 7% jelzett (előző hónapban 2%). A szálláshely-szolgáltatásban 22% az emelést tervezők aránya, miközben a vendéglátásban 19%, az egyéb turisztikai szektorokban 31% tervez emelni. A turisztikai cégek 16%-a a közelmúltban is emelt árat és a közeljövőben is emelni fog (mely arány 10 százalékponttal nőtt szeptemberhez képest).


Pazar panoráma, téglasüti és üzleti kapcsolatok

Pazar panoráma, téglasüti és üzleti kapcsolatok 

Bemutatkozott a Clarion Hotel Vienna South.
NGM: februárban 1 millió feletti vendégérkezés a hazai szálláshelyeken

NGM: februárban 1 millió feletti vendégérkezés a hazai szálláshelyeken 

A belföldi vendégek száma 5,4 százalékkal 485 ezerre nőtt, míg a külföldi turisták száma több mint 22 százalékkal 536 ezer főre emelkedett.
Ennyit ettek-ittak egy év leforgása alatt a Tribe hotel vendégei

Ennyit ettek-ittak egy év leforgása alatt a Tribe hotel vendégei 

Beszédes adatok és izgalmas tapasztalatok egy hotel első évéből – így indult a TRIBE Budapest Stadium.
Moore-jelentés: a globális hotelipar eredményei 2024-ben

Moore-jelentés: a globális hotelipar eredményei 2024-ben 

A gazdasági kihívások és a geopolitikai bizonytalanság ellenére rekordévet zárt a nemzetközi szállodaipar.
Danubius-kutatás: mi számít a vendégnek, ha Budapesten foglal szállást?

Danubius-kutatás: mi számít a vendégnek, ha Budapesten foglal szállást? 

A Danubius Hotels (DH) a budapesti szállodáikba látogató külföldi turisták körében végzett kutatást.
Az egész hétvége a kutyabarátságról szól a tokaji ötcsillagos házban

Az egész hétvége a kutyabarátságról szól a tokaji ötcsillagos házban 

Ezzel hívja fel a figyelmet a felelős állattartásra a Minaro Hotel Tokaj MGallery.
Az Accor hűségprogramja immár százmilliós tagsággal rendelkezik

Az Accor hűségprogramja immár százmilliós tagsággal rendelkezik 

A szállodacsoport globális hűség- és kedvezményprogramja most köszöntötte százmilliomodik tagját.
Határmenti családbarát szálloda az Accent Hotels portfóliójában

Határmenti családbarát szálloda az Accent Hotels portfóliójában 

Olyan megoldásokkal, amelyek a gyerekkel érkező vendégek kényelmét szolgálják.
Így állnak a foglalások eddig a tavaszi időszakban

Így állnak a foglalások eddig a tavaszi időszakban 

A Szallas.hu legfrissebb adatai szerint.
Kastélyszállodások éves találkozója az alsópetényi Prónay-kastélyban

Kastélyszállodások éves találkozója az alsópetényi Prónay-kastélyban 

Sikeresen lezajlott a Magyar Kastélyszállodák és Történelmi Épületek Szövetségének éves közgyűlése.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.