Egyedülálló HOTREC felmérés az európai szállodák értékesítéséről és teljesítményéről

A HOTREC tagszövetségeinek segítségével 2014. után 2016-ban is felmérést készített az európai szállodai piac értékesítési csatornáinak 2013, illetve 2015 évi teljesítményeiről, a 2 év alatt végbement változásokról.

A felmérésben 24 európai ország, 2.210 szállodája vett részt, közöttük a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének 78 tagszállodája.

A 2016-ban elkészült felmérés főbb megállapításai a következők:

1. Értékesítési csatornák változása

- A szállodai közvetlen foglalások részaránya a 2013.évi 59,4%-ról 2015-ben 55,2%-ra csökkent.

- Ugyanebben az időszakban az OTA-k részesedése a 2 évvel korábbi 19,3%-ról 22,3%-ra nőtt.

- A tour operatorok, utazási irodák részesedése a 2013. évi 9,6%-ról 8%-ra mérséklődött.

- Szállodaláncok és vállalatok központi szobafoglalási rendszerének részesedése a 2014. évi 1,4%-ról 2,6%-ra nőtt.

- A kongresszusi szervezők 2013. évi 1,9% részesedése 2015-re 3,1%-ra emelkedett.

2. OTA-któl való függőség

- A tanulmány egyik fő megállapítása, hogy a kis méretű – 20 szoba alatti, illetve 20-50 szoba közötti – szállodák OTA-któl való függősége erősebb, mint az átlag. Az említett kis hoteleknél 27,5%, illetve 23,1%, míg az átlag szállodáknál 22,3%.

- A láncszállodák függősége csupán 18,3%, az átlag 22,3%-kal szemben.

- 2013-15 között a szállodák OTA-k teljesítményétől való függősége a kis- és nagyméretű, az önálló, illetve a láncszállodák esetében – bár utóbbiaknál kisebb mértékben – erősödött.

3. Melyek a domináns szereplők az OTA-k között?

- Európában a három meghatározó szereplő az OTA-k piacán továbbra is Priceline (Booking.com), az Expedia és a HRS, melyek együttes piaci részesedése közel 92%.

- Ez a 3 szereplő az elmúlt két évben kissé növelni tudta piaci részesedését.

- Közülük messze legerősebb a Booking.com, amelynek piaci részesedése 62,9%. A Booking.com dominanciája 2 év alatt 60%-ról 62,9%-ra erősödött.

- Az Expedia is növelni tudta részesedését kb. 2,3%ponttal 16,8%-ra.

- Ezzel szemben a HRS részesedése 11,9%-ra zsugorodott.

4. Erősödött-e a verseny az OTA-k között 2015 nyara óta?

- A Booking.com és az Expedia 2015 nyarán az ún. „szűkített paritásra” történő átállását követően a szállodák döntő többsége nem tapasztalta az OTA-k közötti verseny erősödését. Ezt igazolja, hogy a felmérésben résztvevő szállodáknak csupán 8,5%-a jelezte, hogy az OTA-k csökkentették jutalékukat 2015 nyara óta.

- A felmérés azt mutatja, hogy a kisebb és önálló szállodák sokkal kevésbé kaptak ajánlatot OTA-któl, hogy azok a korábbihoz képest kisebb jutalékot várnak tőlük.

5. Az értékesítési csatornák kezelése

- A felmérés szerint, míg 2013-ban a szállodák 56%-a manuálisan kezelte az árak beállítását a különböző értékesítési csatornáknál, ez az arány 2015-ben már csak 47% volt.

- A várakozásnak megfelelően a szállodaláncokhoz tartozó szállodák 65%-a alkalmaz „channel managert”-t, 50%-a ún. „PMS”-t (Property Management System) – „CRS”-t (Central Reservation System). Ugyanez az arány az önálló szállodáknál 41-16%.

- A tanulmány másik megállapítása, hogy a 4 és 5*-os szállodák 59%, illetve 56%-a alkalmaz „channel managert”-t, 27, illetve 56%-a az értékesítési csatornák kezelésére szolgáló szoftvert. Ugyanakkor az 1-2*-os szállodáknak közel 2/3-a változatlanul manuális módon látja el ezt a feladatot.

6. Árösszehasonlító portálok használata

- A 2013-ban elvégzett felmérésben résztvevő szállodák közel fele nem ismerte az árösszehasonlító portálok felhasználásának lehetőségeit. Ezzel szemben a mostani felmérésben résztevők kb. 80%-a tudott erről, s 48%-a már használta is azt, míg 2013-ban ez a szám csak 29% volt.

- A lánchoz tartozó szállodák 80, szállodavállalathoz tartozó hotelek 51%-a használ árösszehasonlító portálokat, míg az önálló szállodáknál ez az arány csak 37%.

- A 100 szobánál nagyobb hotelek 72%-a, a 4*-os hotelek 54, az 5*-os hotelek 65%-a működik együtt árösszehasonlító portálokkal.

- A meghatározó árösszehasonlító portálok a Tripadvisor (57%), a Google (50%), a Trivago (45%), a Kayak (25%). Esetenként egy-egy szálloda egymással párhuzamosan több árösszehasonlító portállal működik együtt.

- A láncszállodák leggyakrabban a Google-t (72%) és a Kayak-ot (57%) használják. Ez az arány az önálló szállodáknál 40%-9%.

- Azok a szállodák, melyeknél az üzleti szegmens a meghatározó a Kayak-kal (31%), míg azok melyeknél a szabadidős szegmens a domináns a Tripadvisorral működnek együtt (62%).

A felmérés magyarországi eredményei

- A felmérésben Magyarországról résztvevő 78 szálloda 70%-a önálló, 30%-a szállodalánchoz tartozó hotel volt. - 2013-ban a közvetlen foglalások aránya 56,7% volt. Ez 2 év alatt 47,7%-ra csökkent.

- Az OTA-k részesedése a 2013. évi 23,4%-ról 2015-re 26,9%-ra nőtt.

- A 3 meghatározó OTA (Priceline, HRS, Expedia) piaci részesedése 2013-ban 78,3% volt, ami 2015-ben már 80,5%-ot tett ki.

- A Priceline (Agoda, Booking.com) piaci részesedése 2013-ban 57,8%, 2015-ban 57,7% volt, azaz nem változott.

- A HRS (HRS, Hotel.de) részesedése 2013-ban 8,6% volt. Ez 2015-ben 6%-ra csökkent.

- Az Expedia (Expedia, Venere, Hotels.com, eBookers, Orbitz) részesedése a 2013. évi 11,9%-ról 2015-ben 16,8%-ra nőtt.

- A Booking.com és az Expedia 2015-ben bevezetett szűkített paritásra való átállást követően a Magyarországról a felmérésben résztvevő szállodáknak csupán 6,8%-a jelezte, hogy az OTA-k csökkentették a jutalékot, míg a 24 európai országból a felmérésben résztvevő 2.210 szálloda 8,4%-a tapasztalta ezt.

Forrás: Vendég & Hotel Online

Forrás: MSZÉSZ


MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat

MSZÉSZ: indul az „Év Szállodája” pályázat 

Az MSZÉSZ útjára indítja az „Év Szállodája 2024” pályázatot.
Változik az indiai OYO szállásfoglaló portál házirendje – tiltakoznak a vendégek

Változik az indiai OYO szállásfoglaló portál házirendje – tiltakoznak a vendégek 

Az utazás nehéz Indiában azoknak, akik nem házasok, azonban ennek ellenére szeretnének együtt utazni és közös szálláshelyen aludni.
Veganuár és méregtelenítő kúra a sárvári ötcsillagos házban

Veganuár és méregtelenítő kúra a sárvári ötcsillagos házban 

Évkezdetnek nem is rossz: két olyan csomagajánlatot állítottak össze, amely mindkettő ezt a célt szolgálja.
Újfent nyit egy hostelt az a&o Belgiumban

Újfent nyit egy hostelt az a&o Belgiumban 

Az a&o Hostels, Európa vezető hostellánca, 2025. január 1-jén megnyitotta második belga szálláshelyét, az a&o Brussels Centrumot.
Brandváltás az egykori Adria Palotában

Brandváltás az egykori Adria Palotában 

Az Al Habtoor Palace megérkezett Budapestre az ikonikus, egykori Adria Palotába, amelyet jóideje Ritz Carlton-ként ismertünk, korábban pedig a Meridien-lánc tagjaként nyílt meg ötcsillagos szállodaként a pesti Belváros szívében.
Új szakember a hévízi hotel élén – FRISSÍTVE

Új szakember a hévízi hotel élén – FRISSÍTVE 

Jakab Gábor lett a hévízi NaturMed Hotel Carbona új szállodaigazgatója.
Üzemeltetési területen változás a Danubius Hotels-nél

Üzemeltetési területen változás a Danubius Hotels-nél 

A Danubius Hotels Zrt. új vezető kinevezésével indítja 2025-öt, megerősítve a szállodavállalat láncszintű üzemeltetését.
Milliós gázszámla és eltűnt bérlők a mogyoródi panziónál

Milliós gázszámla és eltűnt bérlők a mogyoródi panziónál 

Több, mint harmincmilliós tartozást hátrahagyva váltak köddé a koreai befektetők.
Vendégek éjszakázhatnak Pablo Escobar egykori magánrepülőjén

Vendégek éjszakázhatnak Pablo Escobar egykori magánrepülőjén 

Aki Bristol környékére tervez látogatni mostanában, akár már az egykori drogbáró magángépéből átalakított Airbnb szállást is kibérelheti.
HOTCO 2025: Újabb előadók neveit hozták nyilvánosságra

HOTCO 2025: Újabb előadók neveit hozták nyilvánosságra 

Az idei program különlegessége, hogy neves előadók osztják meg tapasztalataikat, amelyek értékes tanulságokkal szolgálhatnak minden résztvevő számára.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.