Mennyire etikus a megnövekedett rezsiköltséget áthárítani a vendégre?

Jókora meglepetések érik mostanában a vendégeket a Balaton partján és másutt is. A szállodák a megnövekedett rezsi és egyéb költségeket különféle módokon próbálják áthárítani a hozzájuk érkezőkre. Bár már az alapárak is magasak, sőt, milliók számára megfizethetetlenek, ehhez még hozzájárul a korábbi ingyenes helyett fizetőssé váló parkolás, az úgynevezett energiahozzájárulási díj, a kötelező minibár díj, és a wellness szállodákban a fizetőssé váló wellness-szolgáltatások - ! - ami végképp kiveri sok helyen a biztosítékot.

A legfelháborítóbbnak mégis talán azt tartják a pihenni vágyók, hogy télen, bizonyos helyeken fizetni kell a szoba fűtéséért. A hazai szállásadók többsége érzi-tudja, hogy a szobaárak a tűrőképeség határán vannak, ezért a meghirdetett tarifákhoz helyben csapják hozzá a plusz költségeket. Mindennek ők sem örülnek, de csak akkor maradnak talpon, ha a költségeik egy részét érvényesíteni tudják a fogyasztói árakban – legalábbis ez derül ki a témát taglaló körképünkből.

Fotó: depositphotos.com
Fotó: depositphotos.com

Már megszűnt az árplafon

Forsthoffer Ágnes, az MSZÉSZ balatoni régiójának vezetője szerint, ami a „vágtába csapott” költségeket illeti, sok szálloda esetében sajnos nem hozott megkönnyebbülést az új esztendő.

A rezsi tételek kitermelése komoly kihívást okoz. Meggyőződésem ugyanakkor, hogy a gáz-, villany-, és vízdíjak elmúlt időszaki áremelkedéseit nem lehet teljes egészében a vendégekre tovább hárítani. Azon szállodák számára, amelyek magas fix áras szerződéssel rendelkeznek az áramszolgáltatást illetően, nagy segítség volt a kormány által a tavalyi év második felében bevezetett villamosenergia árplafon. Ám ez az intézkedés már hatályát vesztette, ezért sokan ismét nagyon magas áramköltségekkel néznek szembe. Akik tőzsdei áron szerződtek, azoknak jelenleg jobban viselhető a helyzet.

Hogyan lehet több millió forintot érvényesíteni?

Tavaly, az utolsó pillanatban, december 13-án jelent meg az energiaügyi miniszter azon rendelete, amely a nem lakossági fogyasztók részére meghatározta a 2024. évi víz- és csatornadíjakat. Sokan ekkor már az üzleti tervezésen is túl voltak, így hidegzuhanyként érkezett a 40 százalékos díjnövekmény. Nem kis fejtörést okoz, hogy az ennek kapcsán felmerült, több millió forintos plusz költséget minek a terhére lehet átcsoportosítani. A gázszerződéseket illetően a balatoni régióban vegyes a kép: léteznek fix áras, tisztán tőzsdei áras, sőt hibrid szerződések is. Utóbbiak a tőzsdei kockázat mérséklésére jöttek létre, összetett ármegállapítással. A tőzsdei áras szerződések jelenleg kezelhető szinten tartják a költségeket – mivel most épp ilyen a világpiaci helyzet. Ezek azonban nagy kockázatot hordoznak magukban. Egy bizonyos, a kiszámíthatóság kifejezést sajnos ki kellett radíroznunk a szótárunkból az utóbbi időben.

A középosztály fogta vissza leginkább a költségeit

A vendégek árérzékenysége szegmensfüggő. Jól látszik, hogy az év vége felé a középosztály visszafogta költéseit. Ezt igazolja a téli szünet időszaka, amikor egyértelműen az egyéni vendégek foglalásainak visszaesését tapasztaltuk. Ebből is következik, hogy áremelésben csak óvatosan lehet most gondolkodni, mert nem fogják azt elfogadni a vendégek. Így a szállodák jövedelmezősége általában csökkent, de bízunk abban, hogy lesz idén némi visszarendeződés a kereslet erősödése által. Talán sokan megtapasztalták tavaly, hogy Horvátország sem olcsó…Abban is bízunk, hogy a külföldiek közül egyre többen választják térségünket, az MTÜ tervezett hatékony marketing tevékenységének köszönhetően. Egyébként a rendezvényes piac az év végén összességében jól teljesített, de láthattuk azt is, hogy sok cég a spórolás mellett döntött.

Fel kell „okosítani” az épületeket

Műszakilag természetesen a legtöbb szálloda elkezdte átvilágítani a rendszereit, hogy hol és miként tud takarékoskodni. Az energetika mára külön tudománnyá vált. Voltak, akik az energiabeszerzési áraktól függően cserélték le a konyhai berendezéseket gáz, vagy villamos üzeműekre, sok helyütt épültek ki napelem rendszerek, történtek nyílászáró cserék, vagy éppen „felokosították” az épület vezérlését. De így is nagyon nehéz spórolni, hiszen a beruházási értéket is figyelembe kell venni, aminek adott esetben hosszú lehet a megtérülési ideje. Nem örülünk a rezsiköltségek elszabadulásának, de felfoghatjuk ezt a helyzetet úgy is, hogy kaptunk egy komoly jelzést és húsba vágó motivációt a környezettudatos irányba való elmozdulás mielőbbi meglépésére, a fenntarthatóság érdekében. És ez nagyon fontos a jövő szempontjából – tette hozzá.

Energiatakarékossági trükkök

Rádóczy Andrea, a balatonfüredi Golden Lake Resort tulajdonos-igazgatója így fogalmazott:

Tavaly még viszonylagosan szerencsésnek mondhattuk magunkat, hiszen 2021-ben két éves időtartamra kötöttük meg a gáz, valamint az áram beszállítói szerződéseinket. 2024-ben azonban, annak ellenére, hogy takarékos üzemmódra kapcsoltunk, tetemes energia költségnövekedéssel számolunk, amelyet kompenzálni nem lesz könnyű feladat. Ezért számos újítást vezettünk be, valamint a korábbi, úgymond, „kényelmes” üzemeltetési struktúrából energiatakarékos üzemmódra váltottunk. Például a medencetérben hőszivattyúval állítjuk elő gázüzem mód helyett a meleg vizet. A korszerűtlen, horror áram szükségletű párátlanító berendezés helyett egy költséghatékony, a mai igényeket maximálisan kielégítő megoldást sikerült találni.

A piac tűrőképessége korlátozott

A korábban megkezdett nyílászáró cserét folytattuk, amelytől szintén jelentős megtakarítást várunk. A késő őszi, téli foglaltságból kiindulva, folyamatosan átszervezzük a szobák beosztását. Ez azt jelenti, hogy a kihasználtságtól függően zárunk le szobákat, akár emelet részeket. Korábban átálltunk nagyrészt a ledes, továbbá a közösségi mosdókban a mozgásérzékelős világításra. Mindez jelentősen csökkenti mind az áram-, mind pedig a gázfogyasztást, de valószínű, hogy mégsem sikerül a költségnövekedést áremeléssel kompenzálni, hiszen a piac tűrőképessége is korlátozott. Ez különösen igaz a téli hónapokra, amikor amúgy sem a turisztikailag legkeresettebb időszakot éljük a Balatonnál. Ezért naponta monitorozzuk a költségeket, és a bázis évnél lényegesen magasabb marketing költséggel próbálunk plusz bevételt teremteni. Márciusra az ünnepnapok miatt már most jelentős előfoglalással rendelkezünk. Bízunk abban, hogy a tavalyi, amúgy szép árbevételt legalább 7-8, akár 10 százalékkal sikerül túlteljesíteni.

Vannak, akik nem terhelik rá a vendégekre a plusz költséget

Általánosságban elmondható, hogy azok a hotelek, amelyek az elmúlt években energetikai korszerűsítést célzó beruházásokat valósítottak meg, kedvezőbb helyzetben vannak rezsiköltségek tekintetében. – tudtuk meg a BDPST Hotel Management-től. 

Mivel szállodáink jelentős része néhány éven belül felújított, illetve fejlesztés alatt lévő házakból áll, így az energiahatékonyságot tekintve az átlagosnál jobban állunk. Ugyanakkor, akár gáz, akár elektromos üzemű fűtésről beszélünk, az a hotel üzemeltetési költségeinek jelentős részét képezi, különös tekintettel a fűtési szezonra. A vendégélmény maximális kiszolgálása mellett figyelünk a fenntartható és takarékos működésre, ennek köszönhetően a hozzánk érkezők elégedettsége változatlanul magas szinten maradt. A szállodai szobákat és a közösségi tereket kihasználtság függvényében fűtjük, illetve a nem használt tereket temperáljuk. Szobaárainkat a mindenkori gazdasági és piaci helyzet tükrében határozzuk meg, az esetlegesen felmerülő, szezonális plusz költségeket, nem kívánjuk a vendégeinkre terhelni, így a szobaárakba nem építettük be extra költségként. Szobáink fűtése egységenként szabályozható, így azt a vendég saját igénye szerint állíthatja a kívánt hőmérsékletre, ennek lehetőségét nem korlátoztuk.

Napi szinten mérik a szobák hőmérsékletét

A CPI Hotels nevében Anek Dóra, regionális értékesítési menedzser, valamint Franciscy Gergő, a Courtyard Marriott igazgatója válaszolt kérdéseimre.

Az épületgépészeti rendszereink általános finomhangolása mellett a külső hőmérséklet alakulása alapján napi szinten igazítjuk a szállodai szobák és közös terek hőmérsékletét, így további megtakarításokat érhetünk el úgy, hogy a vendégeink a szolgáltatás színvonalában nem éreznek változást. Ahol ezt a foglaltság indokolja, időszakosan lezárunk egyes részeket, illetve teljes emeleteket is kiveszünk a forgalomból. Az év eleji előszezoni foglaltság sajnos nem túl sok teret hagy a szobaárak növelésére, nehéz kompenzálni a költségeket.

Érzékeli a műszer, ha a vendég a szobában van

Az előbbiekben említett épületgépészeti finomhangolás és a manuális megoldások mellett már elérhetőek a piacon olyan „okos megoldások”,  amelyek akár azt is érzékelik, hogy a vendég a szobában tartózkodik -e, és ennek megfelelően biztosítják a szoba energia ellátását

Panaszkodnak-e a vendégek hogy hűvös van – vagy éppen túl meleg – kérdeztem a szakemberektől.

"Általánosságban nem kapunk ilyen panaszokat, de a hőérzet szubjektív dolog. Valóban előfordul, hogy egy egyébként elfogadható hőmérséklet túl meleg, vagy akár túl hideg érzetet kelt, főleg azok körében, akik tőlünk nagyon eltérő klímájú országból érkeznek hozzánk. Ha esetleg ilyen visszajelzést kapunk, egyénileg próbáljuk orvosolni a problémát."

Ahol saját fával tüzelnek

Hogyan birkóznak meg ezzel a gonddal a kastélyszállók, a butikhotelek? A kétútközi  Gräefl Major társtulajdonosa, Szerencsés Györgyi szerint ők viszonylag könnyen, ugyanis önfenntartó ökogazdaságot hoztak létre, ami nemcsak az élelmiszer alapanyag előállítására vonatkozik.

Fűtés tekintetében is hasonló elv szerint működnek. De miképp?

 Nagyon komoly gépészettel rendelkezünk, számítógéppel vezérelt Wiesmann faelgázosító kazánnal, melyhez a fát a saját erdőnkből szerezzük be – tudom meg Györgyitől. Külön fűtjük az egyes helyiségeket, így nem szükséges az egész épületet melegíteni, amikor éppen nincs vendég a házban. Nem utolsósorban, variáljuk a különböző fűtési módokat: ilyen a padlófűtés, öntöttvas radiátorok, cserépkályhák, melyeket az időjárás és takarékosság függvényében választunk meg. 

Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke a Portfoliónak adott interjújában elmondta, hogy szerinte a bújtatott áremelés felbosszanthatja a vendégeket:

Szerintem nehezen értelmezhető a vendég számára, hogy a fűtésre és hűtésre plusz pénzt kérnek el. Nem attraktív, inkább felbosszantja a vendéget. A »szoba tartozéka« a fűtés – közölte a szakértő, hozzátéve, hogy sokkal életszerűbb, ha a wellness extra szolgáltatásaiért kérnek plusz összeget, vagy a parkolás értékesítési stratégiáját vizsgálják felül.


Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.
Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye

Moderonak indult, Meleaként nyílt meg Sárvár új ötcsillagos, tóparti szálláshelye 

Amelyet egy meghívásnak köszönhetően mi is kipróbálhattunk.
KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest

KSH: a vendégéjszakák száma 19, a vendégeké 23 százalékkal nőtt 2023 februárjához képest 

A belföldi vendégek által eltöltött éjszakák száma 14, a külföldi vendégéjszakáké 24 százalékkal emelkedett.

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.