Növekszik a szállodák függősége

A HOTREC, az EU tagországainak szálloda, vendéglátó, kávéházi szövetségeinek ernyőszervezete, a Nyugat-Svájci Alkalmazott Tudományok Egyetemével együttműködve ismét elkészítette kétévente megjelenő tanulmányát, az európai szállodai értékesítési piacról. 

Az első, több mint 3400 európai hotel adatain alapuló, eredmények azt mutatják, hogy miközben folyamatosan nő a szállodák függősége az online szobafoglalási portáloktól, addig tovább csökken a közvetlen foglalások aránya. Az Online Travel Agent (OTA) piac legnagyobb szereplője továbbra is a Booking.com, amely tovább növelte erőfölényét 2015-hez képest, és elérte a 66% -os piaci részesedést.

Az online foglalási portálok európai piacának 92%-át három nagy OTA uralja (néhány országban még nagyobb részt is). Míg a két legnagyobb szereplő, a Booking.com és az Expedia 66,4%, illetve 16,6%-os piaci részesedést szerzett, addig a harmadik helyen álló HRS visszaesett (9%) az elmúlt két évben. A szállodák saját közvetlen csatornái visszaszorulóban vannak, az ezeken keresztül érkezett foglalások a vendégéjszakák felét teszik ki. Ugyanakkor az OTA-n keresztül történő foglalások aránya 23,1% -ról 26,1% -ra emelkedett.

Az OTA-kkal fenntartott kapcsolatokat illetően a szállodások többsége (50%) úgy érzi, hogy az OTA-k nyomást gyakorolnak annak érdekében, hogy a hotelek olyan szerződési feltételeket is elfogadjanak (pl. lemondási feltételek, különleges kedvezmények), melyeket a szállodák önként nem kínálnának. A kis és független szállodák még inkább kényszerítve érzik magukat, mint a nagy szállodák vagy szállodaláncok.

Az OTA-kkal összefüggő vitákkal kapcsolatban a szállodák 70% -a (10 szállodából 6) úgy véli, hogy nem születik tisztességes és megfelelő megoldás ilyen esetekben. Ismételten elmondható, hogy a kis, önálló szállodák számára nagyobb problémát jelent a vitarendezés, mint a nagyobb hotelek vagy hotelláncok esetében.

"Tanulmányunk előzetes eredményei azt mutatják, hogy az online közvetítő portálok egyre inkább átveszik a szállodák értékesítése feletti kontrollt, a szállodák saját közvetlen értékesítése visszaszorulóban van, ami csökkenti a hotelek mozgásterét." - mondta Markus Luthe, a HOTREC Distribution Task Force munkacsoportjának elnöke. "Fontos lenne, hogy megmaradjon minden szálloda piaci szabadsága, hogy képes legyen szolgáltatásainak értékesítése során saját feltételeit érvényesíteni, és rendelkezhessen szellemi tulajdonjogaival (mint pl. márkanév)" - tette hozzá.


Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.
Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje

Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje 

Május 15-én megnyílt a Le Primore Hotel & Spa, Magyarország legnagyobb ötcsillag superior minősítésű spaszállodája.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.