Az első, több mint 3400 európai hotel adatain alapuló, eredmények azt mutatják, hogy miközben folyamatosan nő a szállodák függősége az online szobafoglalási portáloktól, addig tovább csökken a közvetlen foglalások aránya. Az Online Travel Agent (OTA) piac legnagyobb szereplője továbbra is a Booking.com, amely tovább növelte erőfölényét 2015-hez képest, és elérte a 66% -os piaci részesedést.
Az online foglalási portálok európai piacának 92%-át három nagy OTA uralja (néhány országban még nagyobb részt is). Míg a két legnagyobb szereplő, a Booking.com és az Expedia 66,4%, illetve 16,6%-os piaci részesedést szerzett, addig a harmadik helyen álló HRS visszaesett (9%) az elmúlt két évben. A szállodák saját közvetlen csatornái visszaszorulóban vannak, az ezeken keresztül érkezett foglalások a vendégéjszakák felét teszik ki. Ugyanakkor az OTA-n keresztül történő foglalások aránya 23,1% -ról 26,1% -ra emelkedett.
Az OTA-kkal fenntartott kapcsolatokat illetően a szállodások többsége (50%) úgy érzi, hogy az OTA-k nyomást gyakorolnak annak érdekében, hogy a hotelek olyan szerződési feltételeket is elfogadjanak (pl. lemondási feltételek, különleges kedvezmények), melyeket a szállodák önként nem kínálnának. A kis és független szállodák még inkább kényszerítve érzik magukat, mint a nagy szállodák vagy szállodaláncok.
Az OTA-kkal összefüggő vitákkal kapcsolatban a szállodák 70% -a (10 szállodából 6) úgy véli, hogy nem születik tisztességes és megfelelő megoldás ilyen esetekben. Ismételten elmondható, hogy a kis, önálló szállodák számára nagyobb problémát jelent a vitarendezés, mint a nagyobb hotelek vagy hotelláncok esetében.
"Tanulmányunk előzetes eredményei azt mutatják, hogy az online közvetítő portálok egyre inkább átveszik a szállodák értékesítése feletti kontrollt, a szállodák saját közvetlen értékesítése visszaszorulóban van, ami csökkenti a hotelek mozgásterét." - mondta Markus Luthe, a HOTREC Distribution Task Force munkacsoportjának elnöke. "Fontos lenne, hogy megmaradjon minden szálloda piaci szabadsága, hogy képes legyen szolgáltatásainak értékesítése során saját feltételeit érvényesíteni, és rendelkezhessen szellemi tulajdonjogaival (mint pl. márkanév)" - tette hozzá.