NTAK-adatok vs. KSH által közölt számok

A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK) naponta, online érkeznek be a magyar szálláshelyek statisztikai adatai. Márciusban a rendszerben 992 aktív szálloda volt.

Mint a Magyar Turisztikia Ügynökség (MTÜ) közli, a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) 2019-ben kezdte meg működését. Az azóta eltelt 3 évben a rendszer bebizonyította: Európában egyedülálló módon a Magyar Turisztikai Ügynökségnek (MTÜ) van valós képe a teljes hazai szálláshely-szektor forgalmi, statisztikai adatairól. Az NTAK-ba a szálláshelyek naponta, online, automatikusan küldenek statisztikai információkat, ezzel biztosítva, hogy az adatok teljeskörűek, pontosak és garantáltak a rendszerben.

Mi a különbség a két rendszer között?

Az NTAK-kal ellentétben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) számára a szálláshelyek önbevallásos módon küldenek adatot ‒ ha küldenek. A KSH által a szállodákra közzétett adatok ebből adódóan nem teljeskörűek. Ennek az ellentmondásos helyzetnek vet hamarosan véget az MTÜ és a KSH közötti megállapodás, amelynek eredményeként a szálláshelyek kizárólag az NTAK-ba küldenek adatot az eddigi online formában, és a későbbiek folyamán a KSH is ezeket fogja használni. Ezzel tovább csökkennek a szálláshelyek adminisztrációs terhei, és végre valós és koherens, a teljes szektorra kiterjedő adatokat publikálhat a KSH is.

NTAK-előrejelzés: rekord bevételre számítanak

Az NTAK adatai alapján 2022-ben rekord bevételre számítunk a szállodákban. A KSH 2019 márciusában 945 szállodát tartott nyilván, az NTAK-ban 2022. márciusában 992-t volt aktív, így a számuk nem csökkent, hanem nőtt. Az előfoglalási adatok és tendenciák alapján a turisztikai ágazat idén megközelíti a 2019-es év teljesítményét. A szálláshelyek telt házzal üzemeltek a húsvéti hosszú hétvégén és pünkösdkor is így fognak. Az idén rekord árbevétel, minden eddigit meghaladó vendég és vendégszám várható a hazai szállodákban. Az összesített turisztikai forgalom az év végéig meghaladhatja a 37 millió vendégéjszakát, ami 25%-kal több, mint 2021-ben és csupán 10%-kal marad el a 2019-es rekordév eredményeitől.

Forrás: MTÜ / Turizmus Online


SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.
Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje

Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje 

Május 15-én megnyílt a Le Primore Hotel & Spa, Magyarország legnagyobb ötcsillag superior minősítésű spaszállodája.
Bokrétaünnep Budapesten –  Moxy Downtown Budapest

Bokrétaünnep Budapesten – Moxy Downtown Budapest 

A Forestay Group épülő házuk szerkezetkész állapotát ünnepelte, amely egy 283 szobás szállodaprojekt Budapest történelmi negyedében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.