A 100% Lufthansa-tulajdonú, a csütörtöki, kölni sajtótájékoztatón Új Germanwings-ként aposztrofált légitársaság egy hosszabb folyamat eredményeként július 1-ig kiterjeszti szárnyait az összes érintett európai járatra. Először Berlinből, majd Hamburgból és Düsseldorfból veszik át az anyacég járatait, Köln pedig megszűnik központi Germanwings központ lenni. „Ezentúl nem csupán Kölnwings hanem valóban Germanwings leszünk” - vázolta a jövőt Thomas Winkelman a Germanwings ügyvezetője.
Fapadosokkal a ringben
München és Frankfurt továbbra is a Lufthansa első számú központi repülőtere marad, így ha átszálló utasként - legyen az német belföldi járat, vagy külföldre induló járat - érkezünk, továbbra is a Lufthansa gépén ülünk. A Germanwings az úgynevezett point-to-point forgalmat bonyolítja majd, maradva eredeti fapados üzleti modelljénél. Jóllehet, a fenti átszervezés miatt, lesz útvonal, ahol éjszakázó járat is megfordul. A Germanwings ilyen mértékű összemosása a Star Alliance-tag Lufthansával azonban nem jár a leány szövetségi tagságával.
A döntés hátterében a Lufthansa 20%-os költségcsökkentési akciója áll, melyet részben pont a fapadosok diktálta verseny kényszerített rá. A Lufthansa ebbe versenybe nem úgy száll be, hogy saját neve alatt csökkentett áron kevesebbet ad, inkább adja a közösbe fapados jellegű leányát, mivel mint az korábbi sajtótájékoztatók alkalmával elhangzott, a márkához hűen továbbra is a prémium utasok jelentik kiemelt célközönségét.
Business utasok, ne csüggedjenek!
Mindez persze nem azt jelenti, hogy azon utasok, akik eddig adott vonalon a Lufthansa
Még ez év április végén értesült a német Bild című lap egy a Lufthansa és a Germanwings által gründolt fapados indításáról. A lap információi szerint a légitársaság a Direct 4U névre hallgatott volna. Ebből maradt a Germanwings által jelenleg is használt IATA-kód, a 4U, a név pedig a jelen állás szerint továbbra is Germanwings. Ugyanakkor a Lufthansa nem erősítette meg, de a lap értesülései gyakorlatilag a csütörtökön a sajtó elé tárt helyzetet vázolták fel. A mozgolódás azonban Berlinben és Hamburgban már nyáron elkezdődött, míg a törzsutasprogramokat már korábbi években elkezdte összehangolni anya és lánya. |
prémium szolgáltatásait élvezték fapadra kerülnek. „Fapados 3.0” - illusztrálta Winkelman, hogy miről is szólna a történet. Megfizethető, de nem olcsó mottóval ez úgy néz ki, hogy három árkategóriában fizethetnek jegyükért az utasok. Ez gyakorlatilag a legalacsonyabb árú fapados klasszikból, a normál economynak megfelelő illetve a business osztály attribútumaival bíró legmagasabb osztályból áll. Utóbbi kettő a gépek első 10 sorában kap helyett; az 1-3 sorokban megnövelt lábférőhellyel. A „business” jegyárat fizető Germanwings utasoknak továbbra is hozzáférése lesz a repterek üzleti váróihoz, a többi utas 25 eurós felárért élhet a kényelem ilyetén fokával. A GDS-rendszerekben azonban csak a két magasabb árkategória lesz foglalható, mivel a 33 eurós basic-be már bajos lett volna belesrófolni a GDS szolgáltatók jutalékát is.
Új ruhában a leány
Hogy megnövekedett feladatait ellássa, a Germanwings flottáját jelentősen kibővíti az anyacég. 52 A320-assal, A319-essel stafírozza ki Lufthansa az eddig egységesen A319-es típussal repülő leányt. 150-172-es ülésszámmal. A dolgozók száma 1000 fővel 2500-ra nő; ebből 800 hajózó személyzet a Lufthansától. A dolgozók közül természetesen nem mindenki maradéktalanul elégedett. Az utaskísérők és pilóták úgy látják, hogy a költséghatékonyságra törekvő Germanwingsnél rosszabb anyagi feltételek mellett dolgoznak majd. Ez ügyben a szakszervezetek és Lufthansa még megvív pár asszót - derült ki Christoph Franz Lufthansa-elnök újságírói kérdésre adott óvatos válaszából.
Tervek szerint 2015-re a jelenlegi 7,7 millió Germanwings utasból 20 millió lehet. Változik a gépek megjelenése; a jól megszokott kályhaezüst helyett a Lufhtnasa gépeit idéző, alul szürke, felül fehér festés kerül a gépekre a Germanwings felirat alá. A függőleges vezérsíkon látható logó is erősen stilizálódik. Az átalakítás költsége 30 millió eurót vesz le a Lufthansa bankszámlájáról.
„Nekem a régi jobban tetszett” - sóhajtotta a pincérnő az új dizájnt bemutató makettre mutatva. Letette a kávét, távozott. A makett hátterében, a csupa üveg toronyház ablakán túl Németország egyik leglátogatottabb turisztikai attrakciója, a valaha feje fölött sok-sok forduló repülőt látott Dóm nyújtózkodott a fátyolos téli napsütésben.