6700 fényforrás és a ’80-as évek vége

Ritkán adatik meg emberfiának, hogy a térítők vidékét idéző nyári hőségben az egyik ferihegyi futópálya betonján álljon és nézze, ahogy betonoznak. De már mindjárt kész. Sőt a tervezett átadás előtt elkészül. Ahogy a 2B-ből kinyúló utasmóló is.

Nagyjából március idusán láttak neki kicsit helyrepofozni az ún. 1-es pályát Budapest Airporték. „Jó, hogy vége a ’80-as éveknek” (Kispál és Borz, A '60-as évek/Naphoz Holddal), de a legutóbb az évtized végén kiigazított pálya annyi év után megérett egy kis ráncfelvarrásra. Az elmúlt közel 30 év alatt 1,2 millió gépmozgást látott! A 3 kilométeres pálya ráncait mintegy 2200 méteren varrták fel a középvonaltól számított 15 méteres szélességben, a korábbinál nagyobb teherbírású, 5x5 méteres betonelemekkel. Csillog-villog a régi betonhoz képest.

Azonban a betonelemek közti anyag, mintha egyenesen az univerzum sötét anyaga lenne, vagy még annál is több: a fény mellett a hőtágulás velejáróit is elnyeli. Gumiszerű szubsztancia: hidegben és melegben egyaránt leköveti az elemek mozgását.

Az 1-es pálya rendre a Runway Run-ok helyszíne is. De egyikünk sem akarna versenyre kelni egy futófénnyel. Nem, nincs lába; felvillanás, ami — kapaszkodjanak meg, ez gyors lesz — a hangsebesség háromszorosával terjed tova a bevezető fénysor lámpáin. Amikból összesen 278 van. És szintén némiképp helyrepofozták őket a munkálatok során. Van másik 300 lámpatest a betonba ágyazva a földetérés zónájában, de ez mind semmi! Az egész Ferihegyen (nem a terminálban) 6700 fényforrás segíti a pilótákat.

Meg a műszeres leszállító berendezés, avagy ILS. Ez amolyan vonónyaláb, de az öregnek nem kell kikapcsolnia, mert akkor annak egyebek mellett az utasok is megisszák a levét, mivel enélkül, a leszállítást megkönnyítő, irányított rádiósugár nélkül bonyolult időjárási körülmények között sokszor nem tudnának leszállni a gépek. Az ILS-nek különböző, az ICAO által kategóriákba sorolt változatai vannak. A derék ferihegyiek a megújuló pályához épp a CAT III/B-t telepítik. Ezzel a minket kalauzoló Stephan Schattney, Budapest Airport Műszaki Központjának igazgatója szerint szinte vakon le lehet szállni. Nem, nem vak pilótával, hanem az ablakon át a pocsék idő miatt még a gép orrát sem látó pilótával. Szóval dőljenek hátra nyugodtan a folytatásban, ha a 13-as jobb pályára érkeznek, avagy az 1-es délkeleti irányba fordított felére.

Mindenki reméli, hogy a környékbeli lakók is fellélegeznek majd, amikor június 25-én átadják a ráncfelvarrott pályát és visszaáll a párhuzamos üzem. A 2-es pálya vonalában élők részéről több sajtóorgánum tájékoztatása, valamint Riz Levente, XVII. kerületi polgármester szerint sorozatos panaszok érkeznek a felújítással járó forgalomterelés miatti zajolásra. Az említett úr volt az, aki a Malév csődjének szinte másnapján, amikor az ág is húzta az utast vesztett Budapest Airportot, kitalálta, hogy drámaian megemeli az üzemeltetőre kivetett ingatlanadót. A zajbaj körüli torzsalkodásba most nem kívánunk ehelyütt belemenni; mire kis tudósításunk megírásába belefogtunk, a hírportálok már belementek.

Nézzük inkább a keddi, szingapúri időjárásban látottak másik felét! A móló, amiről ha fejest nem is lehet ugrani, de kultúráltan beszállni szélestörzsű és keskenytörzsű, fapados és nem fapados gépekbe lehet. Magunk is írtunk róla már párszor, hogy mekkora ötlet, milyen remek fejlesztés az amúgy még a Malév fénykorában, egy fejlődő gyűjtő-elosztó repülőtérre álmodott kettős utasmóló építése. Malév nincs, rendben, de mivel a reptér komoly szinten kezdte kinőni magát, a bölcsen azóta is életben tartott építési engedély révén belekezdhettek az egyik, a B terminálból kinyúló móló építésébe. Ami már a vége felé jár. Schattney elmondta: augusztusban már az utasoké.

Addig meg a sürgő-forgó szerelőké. A keddi állapotokat látva a laikus lamentálna: Na ne mondják már nekem, hogy itt alig másfél hónap múlva utasok flangálnak! Pedig, ha csak addig valamelyik magáról megfeledkezett politikus ki nem robbantja a III. Világháborút, így lesz.

Szuper letisztult épületszárny; fekete járólapok, nyers beton, az épületgépészetet látni engedő belső, a móló tömegéhez képest szinte bauhaus-osan csíkszerű ablakok. Ez volt az, amit a móló jelen állapotában tudósítónk kifogásolt; a csíkság rendben, de ha az egészet 15 centivel feljebb emelték volna, nem lenne az a zavaró, szemmmagasságban elvágott kilátás a 185 fölöttieknek. Efölött van az ablakkeret teteje, de túl közel ahhoz, hogy ne legyen meg a teljes térélmény. Pedig egy reptéren szeretünk bámészkodni, és nem mindenki a kapuk előtti széksorokon ül.

Lelki szemeink előtt megjelent az 50 méter széles móló szerelők helyett utasokkal, a tervezett, egy-két kereskedelmi egységgel, kapukkal és kis túlzással egy mini München 2-es terminált vizionáltunk. Hamarosan meglátjuk.


Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.
Ezt nyújtják a légiutas-kísérőknek Dubajban

Ezt nyújtják a légiutas-kísérőknek Dubajban 

Már több mint 200 magyar légiutas-kísérő dolgozik a világ legnagyobb nemzetközi légitársaságánál.
Március 29-én különleges élményben lesz része a budapesti reptéren

Március 29-én különleges élményben lesz része a budapesti reptéren 

Aznap rangos zongoraművészek és fiatal tehetségek játszanak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren kihelyezett zongorákon.
Scotland Yard-jelentés a Heathrow forgalmát megbénító áramkimaradásról

Scotland Yard-jelentés a Heathrow forgalmát megbénító áramkimaradásról 

Nincs arra utaló jel, hogy bűncselekmény okozta volna a Heathrow repülőteret megbénító tüzet.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.