6700 fényforrás és a ’80-as évek vége

Ritkán adatik meg emberfiának, hogy a térítők vidékét idéző nyári hőségben az egyik ferihegyi futópálya betonján álljon és nézze, ahogy betonoznak. De már mindjárt kész. Sőt a tervezett átadás előtt elkészül. Ahogy a 2B-ből kinyúló utasmóló is.

Nagyjából március idusán láttak neki kicsit helyrepofozni az ún. 1-es pályát Budapest Airporték. „Jó, hogy vége a ’80-as éveknek” (Kispál és Borz, A '60-as évek/Naphoz Holddal), de a legutóbb az évtized végén kiigazított pálya annyi év után megérett egy kis ráncfelvarrásra. Az elmúlt közel 30 év alatt 1,2 millió gépmozgást látott! A 3 kilométeres pálya ráncait mintegy 2200 méteren varrták fel a középvonaltól számított 15 méteres szélességben, a korábbinál nagyobb teherbírású, 5x5 méteres betonelemekkel. Csillog-villog a régi betonhoz képest.

Azonban a betonelemek közti anyag, mintha egyenesen az univerzum sötét anyaga lenne, vagy még annál is több: a fény mellett a hőtágulás velejáróit is elnyeli. Gumiszerű szubsztancia: hidegben és melegben egyaránt leköveti az elemek mozgását.

Az 1-es pálya rendre a Runway Run-ok helyszíne is. De egyikünk sem akarna versenyre kelni egy futófénnyel. Nem, nincs lába; felvillanás, ami — kapaszkodjanak meg, ez gyors lesz — a hangsebesség háromszorosával terjed tova a bevezető fénysor lámpáin. Amikból összesen 278 van. És szintén némiképp helyrepofozták őket a munkálatok során. Van másik 300 lámpatest a betonba ágyazva a földetérés zónájában, de ez mind semmi! Az egész Ferihegyen (nem a terminálban) 6700 fényforrás segíti a pilótákat.

Meg a műszeres leszállító berendezés, avagy ILS. Ez amolyan vonónyaláb, de az öregnek nem kell kikapcsolnia, mert akkor annak egyebek mellett az utasok is megisszák a levét, mivel enélkül, a leszállítást megkönnyítő, irányított rádiósugár nélkül bonyolult időjárási körülmények között sokszor nem tudnának leszállni a gépek. Az ILS-nek különböző, az ICAO által kategóriákba sorolt változatai vannak. A derék ferihegyiek a megújuló pályához épp a CAT III/B-t telepítik. Ezzel a minket kalauzoló Stephan Schattney, Budapest Airport Műszaki Központjának igazgatója szerint szinte vakon le lehet szállni. Nem, nem vak pilótával, hanem az ablakon át a pocsék idő miatt még a gép orrát sem látó pilótával. Szóval dőljenek hátra nyugodtan a folytatásban, ha a 13-as jobb pályára érkeznek, avagy az 1-es délkeleti irányba fordított felére.

Mindenki reméli, hogy a környékbeli lakók is fellélegeznek majd, amikor június 25-én átadják a ráncfelvarrott pályát és visszaáll a párhuzamos üzem. A 2-es pálya vonalában élők részéről több sajtóorgánum tájékoztatása, valamint Riz Levente, XVII. kerületi polgármester szerint sorozatos panaszok érkeznek a felújítással járó forgalomterelés miatti zajolásra. Az említett úr volt az, aki a Malév csődjének szinte másnapján, amikor az ág is húzta az utast vesztett Budapest Airportot, kitalálta, hogy drámaian megemeli az üzemeltetőre kivetett ingatlanadót. A zajbaj körüli torzsalkodásba most nem kívánunk ehelyütt belemenni; mire kis tudósításunk megírásába belefogtunk, a hírportálok már belementek.

Nézzük inkább a keddi, szingapúri időjárásban látottak másik felét! A móló, amiről ha fejest nem is lehet ugrani, de kultúráltan beszállni szélestörzsű és keskenytörzsű, fapados és nem fapados gépekbe lehet. Magunk is írtunk róla már párszor, hogy mekkora ötlet, milyen remek fejlesztés az amúgy még a Malév fénykorában, egy fejlődő gyűjtő-elosztó repülőtérre álmodott kettős utasmóló építése. Malév nincs, rendben, de mivel a reptér komoly szinten kezdte kinőni magát, a bölcsen azóta is életben tartott építési engedély révén belekezdhettek az egyik, a B terminálból kinyúló móló építésébe. Ami már a vége felé jár. Schattney elmondta: augusztusban már az utasoké.

Addig meg a sürgő-forgó szerelőké. A keddi állapotokat látva a laikus lamentálna: Na ne mondják már nekem, hogy itt alig másfél hónap múlva utasok flangálnak! Pedig, ha csak addig valamelyik magáról megfeledkezett politikus ki nem robbantja a III. Világháborút, így lesz.

Szuper letisztult épületszárny; fekete járólapok, nyers beton, az épületgépészetet látni engedő belső, a móló tömegéhez képest szinte bauhaus-osan csíkszerű ablakok. Ez volt az, amit a móló jelen állapotában tudósítónk kifogásolt; a csíkság rendben, de ha az egészet 15 centivel feljebb emelték volna, nem lenne az a zavaró, szemmmagasságban elvágott kilátás a 185 fölöttieknek. Efölött van az ablakkeret teteje, de túl közel ahhoz, hogy ne legyen meg a teljes térélmény. Pedig egy reptéren szeretünk bámészkodni, és nem mindenki a kapuk előtti széksorokon ül.

Lelki szemeink előtt megjelent az 50 méter széles móló szerelők helyett utasokkal, a tervezett, egy-két kereskedelmi egységgel, kapukkal és kis túlzással egy mini München 2-es terminált vizionáltunk. Hamarosan meglátjuk.


Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia

Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia 

Röviddel a nyári olimpiai megnyitó kezdete előtt nagyszabású támadás érte a francia vasutat, amelynek célpontja a TGV-hálózat megbénítása.
Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei

Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei 

MÁV Személyszállítási Zrt. néven folytatja tovább tevékenységét a Volánbusz Zrt. és a MÁV-Start Zrt.
Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság

Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság 

Folyékony hidrogén üzemű tesztrepülésen kezd dolgozni a KLM.
Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek

Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek 

Négy új útvonalat és járatbővítést jelentett be a Wizz Air, ezzel a valaha volt legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát Magyarországon a rendelkezésre álló helyek számának tekintetében.
A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét

A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét 

Németország legforgalmasabb repülőtere, a frankfurti repülőtér csütörtök reggel több órára felfüggesztette a járatokat, miután klímaaktivisták a kifutópályákra ragasztották magukat.
Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak

Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak 

Az esztétikus kialakítású és a legkorszerűbb emissziós előírásoknak megfelelő négy új hajó alig néhány hónappal forgalomba állítása után máris rangos nemzetközi elismeréseket vívott ki.
Kibertámadás érte Split repülőterét

Kibertámadás érte Split repülőterét 

Több tucatnyi repülőgép nem tudott felszállni hétfő este a horvátországi Splitben zsarolási célú kibertámadás miatt, közölte a horvát közlekedési minisztérium.
Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart

Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart  

Július 26-tól augusztus 18-ig lezárásra kerül a rakpart teljes területe az autós közlekedés számára és a forgalom helyét a gyalogosok veszik át.
Borrekord a tengeren

Borrekord a tengeren 

Több mint száz díjat nyert ez a hajótársaság.
Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait

Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait 

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága pontosan tudja, hogy a gyermekekkel utazók plusz kihívásokkal néznek szembe, épp ezért számos családbarát szolgáltatással könnyíti meg repülőútjukat.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.