"Labdáznak" a poggyászkárral a légitársaságok és a biztosítók

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) 2008-ban jóval több panaszt és információkérést kezelt, mint az előző évben.

A 203 panasz és 270 információkérés tárgya legtöbbször a légi közlekedéssel kapcsolatos jogokat és az online kereskedelmet érintette. Míg 2007-ben az EFK mindössze 140 panaszt regisztrált és 90 esetben adott információt a fogyasztóknak, addig 2008-ban 203 panasz ügyében járt el és 270-szer adott tájékoztatást – mondta el Dr. Morvay György, az EFK igazgatója a szervezet 2008-as működéséről szóló beszámolójában. Mint mondta, a határokon átnyúló panaszokra szakosodott, ingyenes jogi segítséget nyújtó szervezethez a legtöbbször az e-kereskedelem és a légiutasok jogait érintő problémák miatt fordultak a fogyasztók.

Gyakran előfordul, hogy a légitársaságok valamilyen technikai okra hivatkozva törlik a járatot, de az ezzel kapcsolatos károkat nem térítik meg az utasok részére. Az Európai Bíróság egy 2008-as döntése megerősíti az Európai Unión belül a légi fuvarozásra vonatkozó jogszabályt, miszerint a társaságok csak akkor mentesülnek a kártérítési kötelezettség alól, ha a járatot „olyan rendkívüli körülmények miatti törlik, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni”. A műszaki hibák nem tekinthetőek rendkívülinek csak azért, mert gyakran fordulnak elő. Nem mentesíti a céget az sem, ha az minden ésszerű intézkedést megtett és eleget tett a minimális karbantartási szabályoknak.

Szintén gyakran fordul elő, hogy a légi szállítás közben az utas csomagja elvész vagy károsul. Ilyen esetben, ha az utas rendelkezik poggyászbiztosítással, a biztosító kártérítés fizet. A biztosítók azonban a kifizetés előtt megvárják, hogy a légitársaság igazolja számukra a káreseményt – mondta el Morvay György. A légitársaságok sokszor késve vagy egyáltalán nem teszik meg ezt, a biztosító pedig nem fizet. Az utasnak így a légitársaságot kell „üldöznie” csak azért, hogy igazolhassa a kárt. Ráadásul mind a biztosító, mind a légitársaság bekéri az esetre vonatkozó dokumentumokat, amelyekkel így egyszerre két helyen kell „kilincselnie” az utasnak.

Ami a cégeket illeti, bár a legtöbb panasz a Wizz Airrel kapcsolatban érkezett az EFK-hoz, a cég mindig készségesen segített a rendezésben. Ezzel szemben a Malévra ugyan kevesebb panaszt tettek az utasok, de cég sokszor késve vagy egyáltalán nem reagált a szervezet megkeresésére – mondta az EFK igazgatója. (Világgazdaság)


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.