"Labdáznak" a poggyászkárral a légitársaságok és a biztosítók

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) 2008-ban jóval több panaszt és információkérést kezelt, mint az előző évben.

A 203 panasz és 270 információkérés tárgya legtöbbször a légi közlekedéssel kapcsolatos jogokat és az online kereskedelmet érintette. Míg 2007-ben az EFK mindössze 140 panaszt regisztrált és 90 esetben adott információt a fogyasztóknak, addig 2008-ban 203 panasz ügyében járt el és 270-szer adott tájékoztatást – mondta el Dr. Morvay György, az EFK igazgatója a szervezet 2008-as működéséről szóló beszámolójában. Mint mondta, a határokon átnyúló panaszokra szakosodott, ingyenes jogi segítséget nyújtó szervezethez a legtöbbször az e-kereskedelem és a légiutasok jogait érintő problémák miatt fordultak a fogyasztók.

Gyakran előfordul, hogy a légitársaságok valamilyen technikai okra hivatkozva törlik a járatot, de az ezzel kapcsolatos károkat nem térítik meg az utasok részére. Az Európai Bíróság egy 2008-as döntése megerősíti az Európai Unión belül a légi fuvarozásra vonatkozó jogszabályt, miszerint a társaságok csak akkor mentesülnek a kártérítési kötelezettség alól, ha a járatot „olyan rendkívüli körülmények miatti törlik, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni”. A műszaki hibák nem tekinthetőek rendkívülinek csak azért, mert gyakran fordulnak elő. Nem mentesíti a céget az sem, ha az minden ésszerű intézkedést megtett és eleget tett a minimális karbantartási szabályoknak.

Szintén gyakran fordul elő, hogy a légi szállítás közben az utas csomagja elvész vagy károsul. Ilyen esetben, ha az utas rendelkezik poggyászbiztosítással, a biztosító kártérítés fizet. A biztosítók azonban a kifizetés előtt megvárják, hogy a légitársaság igazolja számukra a káreseményt – mondta el Morvay György. A légitársaságok sokszor késve vagy egyáltalán nem teszik meg ezt, a biztosító pedig nem fizet. Az utasnak így a légitársaságot kell „üldöznie” csak azért, hogy igazolhassa a kárt. Ráadásul mind a biztosító, mind a légitársaság bekéri az esetre vonatkozó dokumentumokat, amelyekkel így egyszerre két helyen kell „kilincselnie” az utasnak.

Ami a cégeket illeti, bár a legtöbb panasz a Wizz Airrel kapcsolatban érkezett az EFK-hoz, a cég mindig készségesen segített a rendezésben. Ezzel szemben a Malévra ugyan kevesebb panaszt tettek az utasok, de cég sokszor késve vagy egyáltalán nem reagált a szervezet megkeresésére – mondta az EFK igazgatója. (Világgazdaság)


Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.