"Labdáznak" a poggyászkárral a légitársaságok és a biztosítók

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) 2008-ban jóval több panaszt és információkérést kezelt, mint az előző évben.

A 203 panasz és 270 információkérés tárgya legtöbbször a légi közlekedéssel kapcsolatos jogokat és az online kereskedelmet érintette. Míg 2007-ben az EFK mindössze 140 panaszt regisztrált és 90 esetben adott információt a fogyasztóknak, addig 2008-ban 203 panasz ügyében járt el és 270-szer adott tájékoztatást – mondta el Dr. Morvay György, az EFK igazgatója a szervezet 2008-as működéséről szóló beszámolójában. Mint mondta, a határokon átnyúló panaszokra szakosodott, ingyenes jogi segítséget nyújtó szervezethez a legtöbbször az e-kereskedelem és a légiutasok jogait érintő problémák miatt fordultak a fogyasztók.

Gyakran előfordul, hogy a légitársaságok valamilyen technikai okra hivatkozva törlik a járatot, de az ezzel kapcsolatos károkat nem térítik meg az utasok részére. Az Európai Bíróság egy 2008-as döntése megerősíti az Európai Unión belül a légi fuvarozásra vonatkozó jogszabályt, miszerint a társaságok csak akkor mentesülnek a kártérítési kötelezettség alól, ha a járatot „olyan rendkívüli körülmények miatti törlik, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni”. A műszaki hibák nem tekinthetőek rendkívülinek csak azért, mert gyakran fordulnak elő. Nem mentesíti a céget az sem, ha az minden ésszerű intézkedést megtett és eleget tett a minimális karbantartási szabályoknak.

Szintén gyakran fordul elő, hogy a légi szállítás közben az utas csomagja elvész vagy károsul. Ilyen esetben, ha az utas rendelkezik poggyászbiztosítással, a biztosító kártérítés fizet. A biztosítók azonban a kifizetés előtt megvárják, hogy a légitársaság igazolja számukra a káreseményt – mondta el Morvay György. A légitársaságok sokszor késve vagy egyáltalán nem teszik meg ezt, a biztosító pedig nem fizet. Az utasnak így a légitársaságot kell „üldöznie” csak azért, hogy igazolhassa a kárt. Ráadásul mind a biztosító, mind a légitársaság bekéri az esetre vonatkozó dokumentumokat, amelyekkel így egyszerre két helyen kell „kilincselnie” az utasnak.

Ami a cégeket illeti, bár a legtöbb panasz a Wizz Airrel kapcsolatban érkezett az EFK-hoz, a cég mindig készségesen segített a rendezésben. Ezzel szemben a Malévra ugyan kevesebb panaszt tettek az utasok, de cég sokszor késve vagy egyáltalán nem reagált a szervezet megkeresésére – mondta az EFK igazgatója. (Világgazdaság)


Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz

Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz 

Nyáron már indulnak a közvetlen járatok.
Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál?

Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál? 

Kisebb vita robbant ki ez ügyben a z érdekelt felek közt.
Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről

Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről 

Az airBaltic tavalyi évét jelentős növekedés, rekorderedmények, innovatív fejlesztések és megerősített globális jelenlét jellemezte.
Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér

Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér 

A nemzetközi utazások legforgalmasabb repülőtere, a dubaji nemzetközi repülőtér (DXB) 2024-ben rekordot döntött: 92,3 millió utas haladt át a termináljain – jelentették be a hatóságok csütörtökön.
Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE

Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE 

Egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter ütközött össze az amerikai főváros légterében. Nincs túlélője a tragédiának.
Hasított tavaly a BAHART

Hasított tavaly a BAHART 

Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, 178 ezerrel többen, mint a megelőző évben.
Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing

Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing  

Nem valószínű, hogy ennek ismeretében rekordösszegű prémiumokat osztanak szét a cég vezetői között. És az már most bizonyos, hogy idén jelentős átalakításokra is sor kerül.
Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között

Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között 

Öt évnyi mosolyszünetet követően most kedvező fordulatot vett a két ország közti kapcsolat.
Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen

Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen 

Januártól már elérhető a fenntartható repülőgép-üzemanyag a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Szegedre szerdáig busszal mehet – szünetel a vonatközlekedés

Szegedre szerdáig busszal mehet – szünetel a vonatközlekedés 

A MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a szegedi forgalomra, írták közleményükben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.