"Labdáznak" a poggyászkárral a légitársaságok és a biztosítók

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) 2008-ban jóval több panaszt és információkérést kezelt, mint az előző évben.

A 203 panasz és 270 információkérés tárgya legtöbbször a légi közlekedéssel kapcsolatos jogokat és az online kereskedelmet érintette. Míg 2007-ben az EFK mindössze 140 panaszt regisztrált és 90 esetben adott információt a fogyasztóknak, addig 2008-ban 203 panasz ügyében járt el és 270-szer adott tájékoztatást – mondta el Dr. Morvay György, az EFK igazgatója a szervezet 2008-as működéséről szóló beszámolójában. Mint mondta, a határokon átnyúló panaszokra szakosodott, ingyenes jogi segítséget nyújtó szervezethez a legtöbbször az e-kereskedelem és a légiutasok jogait érintő problémák miatt fordultak a fogyasztók.

Gyakran előfordul, hogy a légitársaságok valamilyen technikai okra hivatkozva törlik a járatot, de az ezzel kapcsolatos károkat nem térítik meg az utasok részére. Az Európai Bíróság egy 2008-as döntése megerősíti az Európai Unión belül a légi fuvarozásra vonatkozó jogszabályt, miszerint a társaságok csak akkor mentesülnek a kártérítési kötelezettség alól, ha a járatot „olyan rendkívüli körülmények miatti törlik, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni”. A műszaki hibák nem tekinthetőek rendkívülinek csak azért, mert gyakran fordulnak elő. Nem mentesíti a céget az sem, ha az minden ésszerű intézkedést megtett és eleget tett a minimális karbantartási szabályoknak.

Szintén gyakran fordul elő, hogy a légi szállítás közben az utas csomagja elvész vagy károsul. Ilyen esetben, ha az utas rendelkezik poggyászbiztosítással, a biztosító kártérítés fizet. A biztosítók azonban a kifizetés előtt megvárják, hogy a légitársaság igazolja számukra a káreseményt – mondta el Morvay György. A légitársaságok sokszor késve vagy egyáltalán nem teszik meg ezt, a biztosító pedig nem fizet. Az utasnak így a légitársaságot kell „üldöznie” csak azért, hogy igazolhassa a kárt. Ráadásul mind a biztosító, mind a légitársaság bekéri az esetre vonatkozó dokumentumokat, amelyekkel így egyszerre két helyen kell „kilincselnie” az utasnak.

Ami a cégeket illeti, bár a legtöbb panasz a Wizz Airrel kapcsolatban érkezett az EFK-hoz, a cég mindig készségesen segített a rendezésben. Ezzel szemben a Malévra ugyan kevesebb panaszt tettek az utasok, de cég sokszor késve vagy egyáltalán nem reagált a szervezet megkeresésére – mondta az EFK igazgatója. (Világgazdaság)


Jégdarabbal ütközött egy tengerjáró hajó

Jégdarabbal ütközött egy tengerjáró hajó 

Mivel több utas lefilmezte, a közösségi médiában több helyen is meg lehet nézni a pillanatot, amikor a hajó összeütközött a nagy jégdarabbal.
NGM-jelentés a reptér forgalmáról

NGM-jelentés a reptér forgalmáról 

Jelentősen nőtt az eddigi számok alapján ebben az évben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér teljesítménye.
Ünnepel a Holland Királyi Légitársaság

Ünnepel a Holland Királyi Légitársaság 

Kilencvenöt évvel ezelőtt nyílt meg a KLM járata Amszterdam és Budapest között.
Hétfőn nincs vasúti közlekedés Ausztria és Magyarország között

Hétfőn nincs vasúti közlekedés Ausztria és Magyarország között 

Hétfőn nem indulnak Ausztriába vonatok Magyarországról, az osztrák vasúttársaság (ÖBB) tájékoztatása szerint.
Újjászületik a Szent Jupát - frissitítve!

Újjászületik a Szent Jupát - frissitítve! 

A legendás hajóval kerülte meg a Földet Fa Nándor és Gál József.
Turkish-járatnyitás Sydney-be

Turkish-járatnyitás Sydney-be 

A török légitársaság új járat indítását jelentette be Ausztrália legnagyobb városába.
Sztrájk a brüsszeli charleroi-i reptéren, minden járat törölve

Sztrájk a brüsszeli charleroi-i reptéren, minden járat törölve 

A dolgozók sztrájkja miatt megbénult Belgium második legnagyobb repülőtere, minden járatot töröltek.
Bakancslistás ajánlat: folyami hajózás a Dunán

Bakancslistás ajánlat: folyami hajózás a Dunán 

Szintet lépett a Vista idén év elején: beépítettek programkínálatukba igényes, minden kényelmet kielégítő hajókon megvalósuló, megfizethető áron kínált, valóban jó ár-érték arányú hajóutakat.
Zöld flottabővítés a csomagküldő szolgálatnál

Zöld flottabővítés a csomagküldő szolgálatnál 

Megduplázza elektromos furgonjainak számát Budapesten a DHL.
Luxusajándékok a First és Business osztályon utazóknak

Luxusajándékok a First és Business osztályon utazóknak 

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága két új, teljesen egyedi parfümmel lepi meg a First és Business osztályán utazókat, amelyeket az organikus kozmetikumairól ismert VOYA-val közösen fejlesztett ki.

Interjú

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.
Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén

Ariana Grüll: Az építészeknek túl kell lépniük a nemzetközi trendek puszta követésén 

A Klasszis TopDesign 2024 verseny egyik zsűritagja, Ariana Grüll a tavalyi versennyel kapcsolatos tapasztalatairól mesélt, és arról, hogy mit vár az idei pályaművektől.