A ferihegyi gyorsvasút-saga újabb fejezete

Még a kormány döntésére vár, hogy a hazai vasúti hálózat részeként vagy különálló pályán, az egyik fővárosi nagypályaudvar és a légikikötő között közvetlen járatként működik majd - írta a Magyar Nemzet.

Módosította a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kötött pályás kapcsolatának kialakítása megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, engedélyezési és tenderdokumentáció elkészítése nevű pályázatát. A módosítás oka, hogy az egyik részfeladat hatósági engedélyezése nem készült el az eredetileg számított határidőre.

Az új befejezési időpont ez év nyara, miközben az eredeti dátum 2017 vége volt. A szerződéses összeg eredetileg 1,48 milliárd forint volt, a módosított összeg ennél kevesebb, nem egészen 1,4 milliárd. A nyertes cégek a Főmterv, az InfraPlan és az Út-teszt. Feladatuk volt a közlekedésfejlesztési elképzelések vizsgálata egy döntés-előkészítő tanulmányban és az abban kiválasztott fejlesztési elemekből összeállított projektváltozatok megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése.

Ezután a legmegfelelőbb tervváltozat kiválasztására kell javaslatot tenniük, illetve a kiválasztott tervre elkészíteniük az engedélyezési terveket, az engedélyezési eljárásokat lefolytatni, a kivitelezésre irányuló tenderdokumentációt elkészíteni és jóváhagyatni. A nyomvonal tervezett hossza kétvágányú vasúti pálya esetében 8-10 kilométer.

A jelenleg ismert egyik elképzelés szerint a Nyugati pályaudvarral összeköttetésben lévő Kőbánya–Kispest állomásról indulna egy leágazás a 100-as vasútvonalon, amely a repülőtér alatt vagy mellett haladna el. Ott állomást építenek majd, és a kitérő Monornál kapcsolódhat be ismét a fővonali pályába.

Egy másik, a közelmúltban ismertté vált terv szerint nem a hazai vasúthálózat részeként épülne meg a repülőtéri expressz, hanem egy vállalkozó koncessziós formában hozná létre, majd meghatározott ideig üzemeltetné. A kínai CRRC tett ajánlatot a Liszt Ferenc repülőtér és a Keleti pályaudvar közötti összeköttetés elkészítésére. A tervek szerint a nyomvonal a MÁV-vonalakkal párhuzamosan, de külön pályán haladna. A szakaszon 13 híd épülne összesen 5,5 kilométer hosszan, azaz a pálya egyharmadán át magasvasútként haladna.

Mindkét megoldás mellett szólnak érvek és ellenérvek. Ha egy beruházó önálló, szigetszerűen működő pályát építene, biztos, hogy ott korszerű, műszaki értelemben egynemű rendszer jönne létre, amelyben a szerelvények haladását semmilyen külső körülmény nem akadályozná. Ha a MÁV hálózatát használná a repülőtéri vasút, akkor azok a szűk keresztmetszetek, amelyek jelenleg is megvannak az elővárosi forgalomban – például a Nyugati előtti rendező pályaudvar muzeális, 150 éves biztosítóberendezése –, a reptéri forgalmat is lassítanák.

Másfelől a magyar vasút országos hálózatába beágyazott reptéri vasút közvetlen elérést biztosítana a vidéki nagyvárosok többségének: a keleti országrészből érkező vonatoknak nem is kellene Budapestre befutniuk, hogy elérjék a légikikötőt. Ceglédről nem tartana tovább az út Ferihegyre, mint a Keletiből. De a nyugati országrészből is könnyen elérhetnék a repülőteret, a manapság az agglomerációból Kelenföldön át Kőbánya–Kispestre közlekedő járatok kevesebb mint tíz perc alatt kerülik meg a nagyvárost.

A közelmúltban hozzászólt a kérdéshez Homolya Róbert, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója, aki közölte: a MÁV szakmailag támogatja, hogy a reptéri vasút akár a Keleti, akár a Nyugati pályaudvarra érkezzen. Mint mondta, a kormány szándéka, hogy a közszolgáltatási személyszállítás országos gerincét a környezetkímélő vasút képezze. Ennek egyik fontos eleme lehet a Liszt Ferenc repülőtér 2. terminál vasúti kapcsolatának megteremtése, amit a MÁV is kiemelten fontosnak tart.

Az elnök-vezérigazgató elmondta, a hatályos kormánydöntés szerint a Nyugati pályaudvarra érkeznének a szerelvények Ferihegyről. Ehhez kapcsolódóan a vasúttársaság javasolja, hogy Kőbánya–Kispestről közvetlen vasúti összeköttetést létesítsenek a Keleti pályaudvarra is, ahonnan 15 percenként indulhatnának vonatok a repülőtérre, ez a Keleti pályaudvarról húszperces eljutást tenne lehetővé a légikikötőre.

Forrás: Magyar Nemzet


A Wizz Air felfüggeszti a dubaji, abu-dzabi-i járatait

A Wizz Air felfüggeszti a dubaji, abu-dzabi-i járatait 

A légitársaság azokat az ügyfeleket, akik közvetlenül foglaltak, az általuk megadott e-mail címeken és telefonszámokon értesíti.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

A forgalmi adatok és az úti célok alapján kiderült a MOL Limo-nál: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.
Karbantartási munkák a debreceni reptéren

Karbantartási munkák a debreceni reptéren 

Ez idő alatt leáll a forgalom.
Az izraeli légitársaság rendkívüli járatokat indít

Az izraeli légitársaság rendkívüli járatokat indít 

Az izraeli helyzet alakulása miatt minden menetrend szerinti járatot töröltek. Most hazaszállító járatok indítására készülnek.
A Wizz Air kitart a korábban vitatott hajtóműgyártó mellett

A Wizz Air kitart a korábban vitatott hajtóműgyártó mellett 

A korábbi problémák ellenére ismét Pratt & Whitney hajtóműveket rendelnek.
A Wizz Air módosította izraeli és jordán járatainak szüneteltetését

A Wizz Air módosította izraeli és jordán járatainak szüneteltetését 

Az ultrafapados légitársaság ideiglenesen felfüggesztette járatait Izraelbe és Jordániába – szeptember 15-ig egyik érintett úti célra sem közlekednek gépei.
Ekkora hatótávval mérnek a hazai traffipaxok

Ekkora hatótávval mérnek a hazai traffipaxok 

A rendőrség háromféle műszerrel mér – íme a különböző módszerek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.