A Qatar Airways észrevehetetlen gépe

Az 53%-ban karbonszálas kompozitból épített A350-et a világon első légitársaságként forgalomba állító Qatar Airways a dohai bázison a nemzetközi sajtó és az emíri Al-Thani család előkelőségei előtt mutatta be flottája új büszkeségét. 

„Katar a legjobbat érdemli” - áll egy palánkon, Doha belvárosában. A palánk a 2022-es labdarúgó világbajnokságra készülő metró építkezést takarja, de nyugodt lélekkel jelenthette volna ki ugyanezt Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója is, aki szerint a trendet a régióban ők diktálják. „Hogy a vetélytársaknak legyen mit másolniuk” - tette hozzá a ritkán kertelő Al Baker. Hogy az öbölbeli vetélytársak mikor veszik át első Airbus A350XWB gépeiket, nem tudni. A dubaji vetélytárs Emirates egy darabig biztos nem, mivel idén visszamondta 70 darab A350-re 2007-ben leadott rendelését. Ezekből lehet, hogy a Qatar is szemezget majd, bár Didier Evrard, az Airbus elnökhelyettese, az A350-ös program vezetője és Al Baker rejtélyes somolygásából nem derült ki, hogy a Qatar Airways-nek idén és a 2016-ban leszállítandó 7 illetve 11 darab 350-es közt lesz-e az Emirates rendeléséből. De ez nem is érdekes ezen a január 7-i napon, amikor a azért gyűltek össze sokan Dohában, hogy megcsodálják a Qatar „műanyag” Airbusát.

Bár nem a Toulouse-i gyár

által 2014. december 22-én leszállított géppel lépett be a fuvaros a polgári repülés kompozit korába, az esemény emlékezetes marad, mert az A350-es fejlesztését és engedélyeztetését nem tarkították olyan technikai kihívások, mint a Qatar flottájában immár biztonsággal üzemelő Boeing 787-esekét. Sőt, a tesztrepüléseket követően rekordidő - 14 és fél hónap - alatt kapta meg tavaly ősszel a típus az áment mind az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA), mind pedig az amerikai társszervezet, Szövetségi Légügyi Hatóság FAA-tól.

Pedig Airbusék eredetileg nem

is azt akarták kifejleszteni, ami szerdán a dohai betonon pompázott. Mintegy 10 éve, nem véve teljesen komolyan a Boeing boszorkánykonyhájában már fortyogó kompozit gépet, a Dreamlinert, az Airbus a kisebbik széles törzsűje, az A330-as továbbfejlesztésében gondolkodott. Áttervezték a teljes aerodinamikát, a hajtóműveket. A szakma, élén

a legnagyobb vevő lízingcég ILFC-vel azonban erősen kifogásolta, hogy ha már eddig eljutottak, akkor miért nem terveznek egy teljesen új gépet, új törzzsel. Utóbbira az utasok érdekeit szem előtt tartó légitársaságok részéről aligha lehet panasz, mivel az utastér a karbonszálas anyagok alakíthatóságának köszönhetően különös tojásdad keresztmetszete szélesebb lett, mint a végül vetélytárssá váló Dreamliner. A szélesség szülte a sci-fit idéző XWB azaz Extra Wide Body megjelölést. A szinte arasznyi, 12,2 centi különbség nem tűnhet túl nagynak egy ekkora gép esetében, a tágasság meggyőző érzete a két típusnál nagyjából azonos.

A kabinba belépve

rögtön feltűnik, hogy függőlegesen mennyi hely van a plafonba ferdén ágyazott rekeszeknek köszönhetően. A Qatar 900XWB típusú 350-ese  3-3-3 üléses elrendezésben 247 turistaosztályú utast fogad, míg a business-en 36 fő fekhet egyetlen gombnyomásra akár teljesen vízszintesen, körülvéve a legmodernebb híradástechnikával, valamint a légitársaságtól már jól ismert ötcsillagos kiszolgálással. A turistán sem panaszkodhatunk a férőhely méretére, főképp összehasonlítva egy-egy - még csak nem is fapados - európai fuvarossal. Nem kellett ahhoz hátra dönteni az ülést, hogy egy magasabb ember térde és az előtte lévő háttámla közt legyen még mindig néhány centi mozgástér. Az összesen 80 megrendelt A350-es két osztállyal repül majd. Egyáltalán, az első osztályok az A380-as kivételével minden gépen eltűnnek majd - közölte Al Baker. Szerinte üzletemberek helyett manapság inkább a luxusutakat megengedni képes szabadidős utazók fizetik ki ezt a pluszt. A válság óta az üzletemberek túlnyomó többsége business osztályra vált jegyet, az ő igényeiket kell követni. Ebben a Qatar ott jár, hogy a saját fejlesztésű ülés köré épített super business class-szal igyekszik minél nagyobb piacot elhódítani. Főképp a már említett régiós vetélytársaktól. Mint Al Baker mondta: dupla ágyat kínálnak business áron. Nos, a 350-es esetében nem jár messze az igazságtól; a szeparészerűen elválasztok business ülések a féltávon közéjük iktatott pazar bárral, némi túlzással majdnem akkora helyett foglalnak a gépből, mint a turistaosztály.

Hogy a dupla ágy business áron mit jelent,

majd kiderül, de a vállalat viteldíjainak versenyképességén biztos, hogy javít az új Airbus szerzemény. A gép könnyebb súlyának, nagy repülési magasságának és hatékony hajtűműveinek köszönhetően akár 35%-kal kevesebb kerozint füstöl a légbe, mint hasonló méretű társai. Ráadásul környezetkímélőbben is: széndioxid-kibocsátása a hajtóművet fejlesztő Rolls Royce szerint negyedével kevesebb a kategória típusaihoz képest. A repterek szomszédjai szintén örülhetnek, mivel a típus zajszennyezése olyan alacsony még felszálló üzemmódban is, hogy szinte észrevehetetlen - dicsérte a madarat Mike Bausor típus marketingigazgatója.

Ezek miatt nem csupán

a Qatar Airways szerette meg a gépet. 2014 novemberéig 777-et rendeltek belőle a légitársaságok - újságolta Bausor. Csak győzzék a gyártást! Bausor nyugtatott: a kezdeti havi 1-3 gépes termelés 4 év múlva már tízre nő. Eddigre a Al Bakerék már átveszik a típus nagyobb változatát is, az Airbus A350-1000-et. És hogy hol fér el ez a temérdek új gép? Leginkább a levegőben, de Qatarék továbbra is tartják magukat a legfiatalabb flotta gyakorlatához, így a 350-esek a 330-asokat váltják, melyek személyzete rövid átképzéssel már tolhatja is előre a gázkarokat az új Hamad repülőtér kifutóján, és szállhatnak fel idén január 15-én első menetrend szerinti útjukra Frankfurtba. A következő desztináció New York lehet, illetve európai nagyvárosok.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.