A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége örömmel értesült az elmúlt napokban azokról a hírekről, amelyek a budapesti nemzetközi repülőtér 2011. évi rekord eredményeiről, s arról szóltak, hogy 2010 után a világ legnagyobb fapados légitársasága a Ryanair 2012 tavaszától ismét visszatér Budapestre, az MT Zrt. közvetítésével, a Légügyi Marketing Alap támogatásával.
A Budapesti Airport tájékoztatása szerint 2011-ben összesen 8 920 653 utas fordult meg a fővárosi repülőtéren, ami 9%-os növekedést jelent 2010-hez képest, ez minden idők legmagasabb forgalma.
A Ferihegy forgalmának dinamikus fejlődése hozzájárult ahhoz, hogy Budapest turizmusa 2011-ben az országos átlagnál lényegesen gyorsabban fejlődött. Bár a KSH 2011 éves adatai még nem állnak rendelkezésre, de 2011 január-november között a fővárosi szállodák külföldi vendégéjszakáinak száma 8,4%-kal, a REVPAR mutató 7,4 %-kal nőtt 2010-hez képest. Az átlagos szállodai szobafoglaltság elérte az 58%-ot, ami 3,9 %ponttal magasabb a múlt évinél.
Ebben a jelentős javulásban nagy szerepe volt annak, hogy 2011 1. félévében Magyarország adta az EU elnökséget, s ennek keretében Budapesten és vidéken számos rendezvényre került sor. Átadásra került a budapesti nemzetközi repülőtér kibővített, korszerűsített utasforgalmi terminálja, több új légitársaság indított Budapestre járatokat, részben az MT Zrt. kezdeményezésére, a Légiforgalmi Alap támogatásával. Segített az is a kereslet erősödésében, hogy 2011 utolsó hónapjaiban az EUR/HUF árfolyamváltozása támogatta a városlátogató beutazó turizmus növekedését.
2012-re a budapesti nemzetközi repülőtér a tavalyi kiemelkedő eredmények után, további 4% utasszám bővülést tervez. Ebben szerepe lehet annak, hogy a Légügyi Marketing Alap támogatásával a Ryanair több desztibációból új járatokat indít Budapestre, ami kb. 200 000 új utast jelent a repülőtérnek, s nagyjából hasonló számú, 2-300 000 vendégéjszakát a fővárosi és vidéki szállodáknak.
A kiemelkedően jó 2011. évi eredmények elismerése mellett az MSZÉSZ arra hívja fel a figyelmet, hogy bár a fővárosi szállodák 2011 január-november közötti össze bruttó szobaárbevétele 59,8 Mrd. Ft volt, ami 8,5%-kal több a 2010. évinél, de ez kb. 10%-kal alacsonyabb a 2007. évi 66,3 Mrd. Ft árbevételnél, azaz növekedésre bőven van lehetőség.
Ehhez Budapest turizmusa marketingjének erősítése, a budapesti nemzetközi repülőtér utasforgalmának bővítése – akár a Légügyi Marketing Alap támogatásával megnyert új légitársaságok révén – mellett, különösen fontos lenne a repülőtér és a városközpont között tervezett vasúti közlekedés beindítására, a hosszú évek óta csúszó nagy kapacitású kongresszusi központ megépítésére is.
Budapest turimusának fejlődése meghatározza az egész magyar turizmus fejlődését, hozzájárul a magyar gazdaság növekedési pályára állításához.