A CAPA (Centre for Aviation) 2012. december 31-én nyilvánosságra hozott, a 2012-es évre vonatkozó globális toplistája élén az év közben a Continentallal összeolvadt United Airlines áll a rendelkezésre álló üléskilométerek alapján.
A második helyezett Delta mögött a gyorsan növekvő közel-keleti Emirates áll, amely az elemzők szerint 2013 végére a második helyre ugorhat, ha tartja a tavalyi növekedési ütemet. A fapados piacon az elsőséget szintén amerikai légitársaság, a Southwest Airlines mondhatja magáénak. A Lion Air és a Jetstar mutatta a legnagyobb növekedést, az egyik a tízes toplista hatodik, a másik a hetedik helyére kerülve.
A világ legnagyobb repülőtere a heti ülésforgalmat tekintve még mindig az atlantai, megelőzve a pekingi nemzetközi repülőteret, bár az összeállítás készítői szerint ez a sorrend biztosan változni fog az idén.
2012-ben kiemelkedő teljesítményt nyújtott a Turkish Airlines, amely hét helyet ugrott előre a toplistán és immár globálisan a 15. Az indonéz fapados Lion Air nyolc helyet ugrott előre, és első ízben került be a top 40 légitársaság közé. Ezzel szemben az Iberia és az indiai Jet Airways 4, illetve 7 helyet esett vissza a globális rangsorban.
A globális légi szövetségek is jelentősen növelték kapacitásaikat 2012-ben, közülük leggyorsabban a SkyTeam fejlődött, bár a Star Alliance vezető pozícióját továbbra sem veszélyeztetik.
Légitársaság | Dec-2011 | Dec-2012 | % vált. | Globális poz. dec-2011 | Globális poz. dec-2012 | Pozíció változás |
United Airlines* | 3,676,173,972 | 6,149,398,758 | 67.3% | 4 | 1 | +3 |
Delta Air Lines | 5,659,984,201 | 5,643,676,049 | -0.3% | 1 | 2 | -1 |
Emirates | 4,217,428,241 | 4,992,911,535 | 18.4% | 3 | 3 | - |
American Airlines | 4,740,187,417 | 4,800,884,481 | 1.3% | 2 | 4 | -2 |
Southwest Airlines | 3,052,855,291 | 3,276,525,770 | 7.3% | 6 | 5 | 1 |
Lufthansa | 3,232,470,602 | 3,158,824,795 | -2.3% | 5 | 6 | -1 |
British Airways | 2,969,790,657 | 3,049,528,888 | 2.7% | 7 | 7 | - |
Air France | 2,947,863,927 | 2,825,526,843 | -4.2% | 8 | 8 | - |
China Southern | 2,338,943,535 | 2,596,677,741 | 11.0% | 10 | 9 | +1 |
Singapore Airlines | 2,284,561,770 | 2,375,715,435 | 4.0% | 11 | 10 | +1 |
Cathay Pacific | 2,518,689,815 | 2,311,927,122 | -8.2% | 9 | 11 | -2 |
Air China | 1,975,786,807 | 2,193,529,512 | 11.0% | 13 | 12 | +1 |
US Airways | 2,148,315,118 | 2,016,797,120 | -6.1% | 12 | 13 | -1 |
China Eastern | 1,802,997,303 | 1,987,445,996 | 10.2% | 15 | 14 | +1 |
Turkish Airlines | 1,546,786,987 | 1,918,119,411 | 24.0% | 22 | 15 | +7 |
Qantas Airways | 1,967,029,665 | 1,863,468,681 | -5.3% | 14 | 16 | -2 |
Qatar Airways | 1,653,642,624 | 1,798,311,481 | 8.7% | 19 | 17 | +2 |
KLM | 1,743,421,204 | 1,785,622,278 | 2.4% | 16 | 18 | -2 |
Korean Air Lines | 1,699,049,358 | 1,734,522,605 | 2.1% | 17 | 19 | -2 |
Thai Airways | 1,601,385,091 | 1,702,802,250 | 6.3% | 20 | 20 | - |
Air Canada | 1,698,644,091 | 1,671,164,061 | -1.6% | 18 | 21 | -3 |
All Nippon Airways | 1,246,645,650 | 1,549,773,945 | 24.3% | 25 | 22 | +3 |
TAM | 1,484,265,530 | 1,494,027,291 | 0.7% | 23 | 23 | - |
Ryanair | 1,590,511,473 | 1,476,213,184 | -7.2% | 21 | 24 | -3 |
Japan Airlines | 1,392,363,846 | 1,375,619,611 | -1.2% | 24 | 25 | -1 |
JetBlue Airways | 1,189,448,769 | 1,214,788,293 | 2.1% | 27 | 26 | +1 |
Aeroflot | 1,032,936,073 | 1,197,672,318 | 15.9% | 29 | 27 | +2 |
Etihad Airways | 989,471,343 | 1,135,831,421 | 14.8% | 32 | 28 | +4 |
easyJet | 1,056,070,278 | 1,124,069,015 | 6.4% | 28 | 29 | -1 |
Iberia | 1,197,798,613 | 1,046,122,223 | -12.7% | 26 | 30 | -4 |
Malaysia Airlines | 1,020,187,141 | 1,039,171,244 | 1.9% | 30 | 31 | -1 |
Virgin Atlantic | 974,968,392 | 1,005,248,585 | 3.1% | 33 | 32 | 1 |
Gol | 1,007,352,569 | 913,465,718 | -9.3% | 31 | 33 | -2 |
Asiana Airlines | 801,526,420 | 876,324,179 | 9.3% | 36 | 34 | 2 |
Air India | 897,084,182 | 869,253,552 | -3.1% | 34 | 35 | -1 |
Alaska Airlines | 807,036,820 | 866,811,809 | 7.4% | 35 | 36 | -1 |
Saudi Arabian | 797,784,368 | 859,673,901 | 7.8% | 37 | 37 | - |
China Airlines | 797,010,713 | 824,521,813 | 3.5% | 38 | 38 | - |
Lion Airlines | 602,332,879 | 810,548,478 | 34.6% | 47 | 39 | +8 |
Hainan Airlines | 756,248,033 | 789,659,041 | 4.4% | 40 | 40 | - |
SWISS | 735,342,198 | 768,204,291 | 4.5% | 41 | 41 | - |
Jetstar Airways | 627,376,629 | 732,129,754 | 16.7% | 46 | 42 | +4 |
Air New Zealand | 727,101,490 | 710,174,817 | -2.3% | 42 | 43 | -1 |
Westjet | 677,374,415 | 703,526,653 | 3.9% | 45 | 44 | +1 |
Alitalia | 713,564,199 | 702,771,404 | -1.5% | 43 | 45 | -2 |
Jet Airways | 766,255,713 | 682,168,104 | -11.0% | 39 | 46 | -7 |
Transaero Airlines | 590,637,778 | 681,909,360 | 15.5% | - | 47 | n/a |
Air Berlin | 704,680,454 | 678,119,686 | -3.8% | 44 | 48 | -4 |
Virgin Australia | 563,988,380 | 667,351,376 | 18.3% | - | 49 | n/a |
EVA Air | 600,022,403 | 661,811,048 | 10.3% | - | 50 | n/a |
Összesen | 81,823,394,427 | 87,310,342,925 | 6.7% |
Fapadosok
A Southwest még mindig a világ legnagyobb fapados légitársasága, de a leggyorsabban a Vueling, az IndiGo és a Lion nő. A második helyezett Ryanair lemaradása még nőtt is a Southweshez képest, mivel az idei télre jelentősen lecsökkentették kapacitásaikat. Az AirTran felvásárlása esetén a Southwest elsősége még szembetűnőbb lesz. A fapados toplista első öt helyén nem volt változás, de lejjebb komolyabb helycserék történtek. Az Air Asia X visszalépése szembetűnő, miután leállították európai hosszú távú járataikat. Kiemelkedő növekedést mutatott az elérhető üléskilométerek (ASK) szempontjából az európai Vueling (+40%), illetve az IndiGo és a Lion Air (35-35%).
Top 25 fapados légitársaság globálisan (heti ASK): Dec-2012 vs Dec-2011
Légitársaság | Dec-11 | Dec-12 | % Változás | Globális pozíció Dec-2011 | Globális pozíció Dec-2012 | Pozíció |
Southwest Airlines | 3,052,855,291 | 3,276,525,770 | 7.3% | 1 | 1 | - |
Ryanair | 1,590,511,473 | 1,476,213,184 | -7.2% | 2 | 2 | - |
JetBlue Airways | 1,189,448,769 | 1,214,788,293 | 2.1% | 3 | 3 | - |
easyJet | 1,056,070,278 | 1,124,069,015 | 6.4% | 4 | 4 | - |
Gol | 1,007,352,569 | 913,465,718 | -9.3% | 5 | 5 | - |
Lion Airlines | 602,332,879 | 810,548,478 | 34.6% | 9 | 6 | +3 |
Jetstar Airways | 627,376,629 | 732,129,754 | 16.7% | 8 | 7 | +1 |
Westjet | 677,374,415 | 703,526,653 | 3.9% | 7 | 8 | -1 |
AirTran Airways | 704,027,357 | 593,301,841 | -15.7% | 6 | 9 | -3 |
AirAsia Berhad | 514,497,106 | 592,750,621 | 15.2% | 10 | 10 | - |
Indigo | 363,580,357 | 489,547,961 | 34.6% | 14 | 11 | +3 |
Norwegian | 376,017,532 | 460,529,531 | 22.5% | 12 | 12 | - |
Condor | 408,981,174 | 400,293,763 | -2.1% | 11 | 13 | -2 |
Virgin America | 350,169,261 | 387,519,726 | 10.7% | 16 | 14 | +2 |
Spirit Airlines | 297,900,830 | 373,126,368 | 25.3% | 19 | 15 | +4 |
Volaris | 305,039,639 | 348,697,350 | 14.3% | 18 | 16 | +2 |
Frontier Airlines | 363,405,399 | 330,101,798 | -9.2% | 15 | 17 | -2 |
Wizz Air | 314,854,410 | 330,075,746 | 4.8% | 17 | 18 | -1 |
SpiceJet | 270,033,409 | 313,233,746 | 16.0% | 20 | 19 | +1 |
AirAsia X Sdn. Bhd. | 367,668,226 | 306,214,544 | -16.7% | 13 | 20 | -7 |
Cebu Pacific Air | 262,579,589 | 285,040,540 | 8.6% | 21 | 21 | - |
Air Arabia | 247,294,792 | 275,508,189 | 11.4% | 23 | 22 | +1 |
Pegasus | 247,563,308 | 268,113,218 | 8.3% | 22 | 23 | -1 |
Vueling Airlines | 175,838,664 | 246,848,248 | 40.4% | 24 | 24 | - |
Allegiant Air | 173,834,741 | 217,749,960 | 25.3% | 25 | 25 | - |
Összesen | 15,546,608,096 | 16,469,920,012 | 5.9% |
Fapadosok, légi szövetségek és szövetségi tagsággal nem rendelkező légitársaságok kapacitásai:
Légi szövetség | Dec-2011 | Dec-2012 | % változás | % of totals Dec-11 | % of totals Dec-12 | Változás | |
oneworld | Heti járatszám | 56,246 | 60,019 | 6.7% | 9.8% | 10.5% | 0.6% |
Heti ülésszám | 7,903,764 | 8,532,194 | 8.0% | 10.9% | 11.4% | 0.5% | |
Heti ASK | 17,992,906,169 | 18,616,703,665 | 3.5% | 14.3% | 14.4% | 0.1% | |
SkyTeam Alliance | Heti járatszám | 88,271 | 97,130 | 10.0% | 15.4% | 16.9% | 1.5% |
Heti ülésszám | 11,654,726 | 13,137,996 | 12.7% | 16.0% | 17.5% | 1.5% | |
Heti ASK | 22,046,322,002 | 24,293,888,517 | 10.2% | 17.5% | 18.8% | 1.2% | |
Star Alliance | Heti járatszám | 140,825 | 148,010 | 5.1% | 24.6% | 25.8% | 1.1% |
Heti ülésszám | 17,162,375 | 18,430,756 | 7.4% | 23.6% | 24.6% | 1.0% | |
Heti ASK | 32,634,023,803 | 34,677,013,562 | 6.3% | 26.0% | 26.8% | 0.8% | |
Low Cost Carriers | Heti járatszám | 112,199 | 108,814 | -3.0% | 19.6% | 19.0% | -0.7% |
Heti ülésszám | 16,656,834 | 16,739,379 | 0.5% | 22.9% | 22.3% | -0.6% | |
Heti ASK | 20,027,733,542 | 19,969,692,726 | -0.3% | 15.9% | 15.4% | -0.5% | |
Un-Aligned carriers | Heti járatszám | 174,216 | 160,237 | -8.0% | 30.5% | 27.9% | -2.6% |
Heti ülésszám | 19,270,204 | 18,120,308 | -6.0% | 26.5% | 24.2% | -2.4% | |
Heti ASK | 33,019,998,900 | 31,904,350,729 | -3.4% | 26.3% | 24.6% | -1.6% |
Atlanta reptere az első, de Peking nagyon jön fel! Várhatóan 2013-ban Peking reptere átveszi a vezetést Atlantától. Singapore Changi Airport belépett a Top 10-be, jelentős részben a fapados forgalom bővülésének köszönhetően. A szingapúri légi kikötő forgalmi növekedésére jellemző, hogy 2010-ben érték el a 40 milliós utasmozgást, de tavaly már az 50 milliót is meghaladták. A dubai légi kikötő ugyanakkor feljött az ötödik helyre globálisan a vizsgált héten kínált teljes ülésszám alapján.
Top 50 repülőtér, a heti ülésszám alapján*
Helyezés | Repülõtér | Teljes ülésszám | ||
1 | ATL | Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport | 1,927,531 | |
2 | PEK | Beijing Capital International Airport | 1,918,574 | |
3 | HND | Tokyo Haneda Airport | 1,813,291 | |
4 | LHR | London Heathrow Airport | 1,668,272 | |
5 | DXB | Dubai International Airport | 1,587,901 | |
6 | LAX | Los Angeles International Airport | 1,442,395 | |
7 | HKG | Hong Kong International Airport | 1,435,824 | |
8 | CGK | Jakarta Soekarno-Hatta International Airport | 1,428,587 | |
9 | ORD | Chicago O'Hare International Airport | 1,390,176 | |
10 | SIN | Singapore Changi Airport | 1,388,096 | |
11 | CDG | Paris Charles De Gaulle Airport | 1,374,546 | |
12 | DFW | Dallas/Fort Worth International Airport | 1,357,687 | |
13 | BKK | Bangkok Suvarnabhumi International | 1,184,100 | |
14 | FRA | Frankfurt Airport | 1,173,033 | |
15 | JFK | New York John F Kennedy International Airport | 1,166,772 | |
16 | CAN | Guangzhou Baiyun Airport | 1,161,996 | |
17 | DEN | Denver International Airport | 1,144,936 | |
18 | KUL | Kuala Lumpur International Airport | 1,111,481 | |
19 | PVG | Shanghai Pudong Airport | 1,091,377 | |
20 | IST | Istanbul Ataturk Airport | 1,075,389 | |
21 | CLT | Charlotte Douglas Airport | 999,452 | |
22 | ICN | Seoul Incheon International Airport | 986,851 | |
23 | PHX | Phoenix Sky Harbor International Airport | 979,012 | |
24 | MIA | Miami International Airport | 966,980 | |
25 | SFO | San Francisco International Airport | 950,316 | |
26 | SYD | Sydney Kingsford Smith Airport | 934,711 | |
27 | AMS | Amsterdam Airport Schiphol | 934,284 | |
28 | DEL | Delhi Indira Gandhi International Airport | 906,331 | |
29 | IAH | Houston George Bush Intercontinental Airport | 904,217 | |
30 | MAD | Madrid Barajas Airport | 898,417 | |
31 | LAS | Las Vegas McCarran International Airport | 877,116 | |
32 | NRT | Tokyo Narita Airport | 873,223 | |
33 | BOM | Mumbai Airport | 832,731 | |
34 | MNL | Manila Ninoy Aquino International Airport | 829,348 | |
35 | YYZ | Toronto Pearson International Airport | 822,634 | |
36 | MCO | Orlando International Airport | 811,787 | |
37 | GRU | Sao Paulo Guarulhos International Airport | 789,362 | |
38 | EWR | New York Newark Liberty International Airport | 777,024 | |
39 | SHA | Shanghai Hongqiao Airport | 775,566 | |
40 | FCO | Rome Fiumicino Airport | 775,156 | |
41 | TPE | Taipei Taoyuan International Airport | 750,297 | |
42 | PHL | Philadelphia International Airport | 742,838 | |
43 | KMG | Kunming Airport | 742,209 | |
44 | MEL | Melbourne Tullamarine Airport | 723,837 | |
45 | SZX | Shenzhen Airport | 714,341 | |
46 | MUC | Munich Airport | 704,522 | |
47 | MEX | Mexico City Juarez International Airport | 703,654 | |
48 | SEA | Seattle/Tacoma International Airport | 692,548 | |
49 | CTU | Chengdu Airport | 652,594 | |
50 | BCN | Barcelona El Prat Airport | 638,575 |