Repülésbiztonsági rekordot hozott 2013.

A rangos The Aviation Safety Network folyóirat szerint utoljára 1950-ben követelt olyan kevés sérültet és halottat világszerte a polgári repülés, mint az elmúlt évben.

A 2013-as statisztika szerint 29 katasztrófában összesen 265 ember halt meg repülőszerencsétlenség során. Az összesítés szerint az utolsó tíz év átlaga évi 720 halott volt. Bár első ránézésre ez nem tűnik nagy számnak, de mint a mondás tartja, ha akár csak egy ember is meghal egy repülőgép balesetben, az pontosan eggyel több, mint szabadna. Néhány sajnálatos eset azért történt.

2013. november 17-én a Tatarstan Airlines Boeing 737-500 típusának tragédiája, ahol az oroszországi Kazany repülőtér közelében 50-en hunytak el, míg előző hónap október 16-án, a LAO Airlines ATR-72 típusú gépének lezuhanásakor 49-en vesztették életüket.

Mivel a gépek kapacitása évről évre növekszik, sajnálatos módon nő az újonnan gyártott nagy gépek majdnem tragédiával végződő eseteinek száma is. Ez a repülőgépgyártók gyilkos versenye mellett bizonyos fokú technikai és emberi tényezőkre is visszavezethető. Ha arra gondolunk, hogy a Boeing 787-es típust az elmúlt évben, a tragédiákat megelőzendő világszerte hosszú hetekre földre vezényelték üzemanyag folyási és füstképződési problémák miatt, igazolódik a feltételezés. Még elgondolni is rossz, hogy mi történhetett volna, ha nem ezt teszik.

A régebben a repülésbiztonság „fekete báránya” a fekete Afrika volt, ahol az elmúlt évben a leglátványosabb javulás figyelhető meg. A 2012. során 23 repülő tragédiában összesen 475 haltak meg.  2013-ban csak 16 eset volt, 240 halottal. A 16 gépből 4 volt utasok nélküli áruszállító járat. A baleset az áru fedélzeten történő rossz elhelyezése, vagy a gép túlterhelése miatt következett be. 

Míg a balesetek száma csökken, a járatok - cargo és utasszállító egyaránt - száma évről-évre növekszik. A számok évtizedek óta a legjobbak Ausztráliában, ahol még a belföldi járatok útvonalai is hosszabbak, mint a legtöbb európai út; nem beszélve a nemzetközi járatokról.

Megdöbbentő volt a 2013. november 25-én Mozambikban történt történt esemény. A tragédia során az egyik járat első tisztje, míg a kapitány rövid időre elhagyta pilótafülkét, a gépet, Allah többszöri segítségül hívásával, a földnek vezette 150 utassal és 16 fős személyzettel együtt.

A repülésbiztonságot, veszélyezteti a felszállások előtti/utáni orvosi szolgálat egyes repülőtereken történő megszüntetése is. Így fordulhatott elő tavaly többször is nem egy esetben is, hogy valamelyik pilóta az út során rosszul lett, (többnyire szív panaszok miatt) képtelen volt a feladata ellátására. Más esetekben meg is halt és a gépet másik pilóta egyedül tette le.

Pár évtizede a pilótafülkében négy fő végezte a munkát: parancsok, első tiszt, navigátor, fedélzeti mérnök.  A volt Szovjetunióban a kilencvenes évekig így is repültek. A technika fejlődése, az irányítási rendszerek modernizálása sok, főleg európai országban folyamatosan átalakította a technológiát, így a mai gépeken elég két fő is. De legalább ennyi kell, mert ha egyikük „kidől”, az már magában is komoly vészhelyzet.

A szoros verseny, a repült idők növelése a pihenőidő csökkenés, sajnálatos módon a veszélyes szituációkat folyamatosan gerjeszti. Jelenleg csak a Közel-Keleten a következő öt év folyamán több száz nagy kapacitású repülőgépet állítanak fogalomba az Emirátusok szállítói, melyekhez több tízezres hajózó személyzet szükséges, akkor egyértelműen megnövekszik a repülés biztonság fontossága, mely minden körülmények között az első kell, hogy legyen a repülésben.


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.