Az eltűnt gépek nyomában

Nem feltétlenül kapunk egyértelmű válaszokat egy repülőszerencsétlenség kapcsán, de akár évtizedek elteltével is kerülhetnek elő nyomok.

Jó éjszakát, Malaysian három hét nulla – ez a nyugodt mondat a március 8-án eltűnt malajziai gép pilótafülkéjéből hangzott el. Pillanatokkal az irányítótoronynak küldött utolsó szóbeli üzenet után a gépen manuálisan lekapcsolták a kommunikációs eszközöket. Hogy miért, az csak az egyik megválaszolatlan kérdés a sok közül a Boeing 777-es eltűnésével kapcsolatban, az ugyanis még mindig nem világos, miért szakadt meg a kapcsolat Kuala Lumpur-i felszállása után egy órával a Pekingbe tartó utasszállítóval.

Bár az első napokban még terrorcselekményről is szó volt, sőt arról is, hogy a gép még a radarról való eltűnése után órákig haladt tovább, Malajzia miniszterelnöke tényként közölte: a Malaysian Airlines MH370-es járata 239 emberrel a fedélzetén feltehetően az Indiai-óceán déli részén lezuhant. A katasztrófa valós forgatókönyvének megírásában nagyban segítene a fekete dobozok megtalálása, de olyan hatalmas területet kell átkutatni, hogy ez szinte lehetetlen feladatnak tűnik.

Még ha sikerül is azokat kiemelni az óceánból, repülési szakértők – akik közül többen a médiában azon véleményüknek adtak hangot, hogy semmihez sem fogható rejtéllyel kell szembenézni – úgy vélik, a hangfelvételekből nem kaphatnak megnyugtató választ a kérdésekre.

Hullámsír

Márpedig a katasztrófa körüli rejtély feloldásának kulcsa ebben a két tárgyban rejlik, és azt korábbi repülőszerencsétlenségek is bebizonyították, hogy nem mindig egyszerű a megtalálásuk. Amikor 2009. június 1-jén a Rio de Janeiróból induló Air France 447-es járata 228 emberrel a fedélzetén eltűnt az Atlanti-óceán felett, nem kevesebb mint kétévnyi kutatómunka kellett ahhoz, hogy a repülési adatokat és a kommunikációt rejtő eszközöket megtalálják 3900 méteres mélységben.

A Párizsba tartó Airbus A330-as típusú gép rejtélyes szerencsétlenségének lehetséges okait csak hosszas analizálás után sikerült feltárni. Annak ellenére, hogy egy csúcstechnológiájú utasszállítóról van szó, a négy magyar áldozatot követelő szerencsétlenségben a sebességmérő Pitot-cső befagyása miatti robotpilóta kikapcsolódása játszhatta a főszerepet. És feltehetőleg még sok minden más, például a turbulens időjárási körülmények és a pilóták rossz reakciói is közrejátszottak abban, hogy három és fél órányi repülés után a gép az óceánba csapódott.

A malajziai eset áldozatainak hozzátartozói nem sok megnyugvást találhatnak a 447-es járat történetében, ami bizonyítja, hogy nemcsak a fekete dobozok megtalálása, de a halottak felkutatása is rendkívül nehézkes. Az Air France gép esetében még 2011 áprilisában is találtak egy, az utastérhez tartozó nagyobb roncsdarabot, benne több holttesttel. Minden erőfeszítés ellenére 74 utas maradványa a mai napig nem került elő.

A Csendes-óceán rejti Amelia Earhart eltűnésének okát is. A repülés amerikai származású női úttörője navigátorával, Fred Noonannal indult el körberepülni a Földet. Lockheed Vega Monoplan típusú gépükkel 1937. június 1-jén szálltak fel Miamiból. Kalandjuk a terv szerint haladt, egészen július 2-ig, amikor nem érkeztek meg a Howland-szigetre. A keresésükre indult 66 repülőgép és 9 hajó nem találta semmilyen nyomát a két kalandornak, akik egy teória szerint japán fogságba estek, de akadt olyan elképzelés is, amely szerint egy lakatlan szigeten landoltak.

Bermuda-háromszög

Nem teljesen elképzelhetetlen, hogy az óceánfenék mélyén rejtőző katasztrófanyomok hosszú évtizedek elteltével kerülnek elő. Így volt ez a British South American Airways járatával is, amely 11 emberrel a fedélzetén 1947-ben tűnt el az Andokban. 1998-ig kellett várni, amíg két argentin hegymászó rábukkant a motor egy darabjára. Ezen felbuzdulva katonai keresőakciót szerveztek, és találtak is emberi maradványokat.

Az egyik magyarázat szerint a repülő a Tupangato hegynek ütközve lavinát idézett elő, ami hósírba temette a gépet és utasait. Nem ez volt az egyetlen rejtélyes balesete a brit légitársaságnak, amit el kellett könyvelnie. Néhány hónappal az Andokban történt incidens után a Star Tiger nevű gép Londonból Bermudára tartó járata tűnt el nyomtalanul a Bermuda-háromszögben. Az utólagos vizsgálatok szerint a gépnek már azelőtt problémái adódtak, mielőtt tankolás céljából elérte volna az Azori-szigeteket.

Annyi biztos, hogy a gép fűtőrendszere legendásan megbízhatatlan volt, ezért annak érdekében, hogy melegen tartsa az utasokat, a pilóta valószínűleg a teljes transzatlanti utat nagyon alacsonyan, körülbelül 1000 méteres magasságban akarta megtenni, ami megnövekedett fogyasztást eredményezett. A repülésügyi minisztérium vizsgálata szerint ráadásul igen erős szembeszélben repültek, ami tovább növelte a fogyasztást, márpedig ebben a magasságban jóval több kerozinra lett volna szükség.

Politikai szál

Biztosra vehető, hogy az eltűnt maláj gép rejtélyének megoldását váró hozzátartozók nem szívesen idézik fel a Flying Tiger Line 739-es járatának történetét. Az amerikai katonai járat 1962 márciusában 107 embert szállított Guamról a Fülöp-szigetekre, de a Csendes-óceán felett eltűnt. Nyolcvan perccel a felszállás után még rutinüzenetet adott le rádión, majd nem sokkal később az irányítótorony hiába próbálta meg felvenni a kapcsolatot a géppel.

Nyolcnapnyi eredménytelen keresés után még egy apró roncsdarabot sem sikerült megtalálni, pedig akkor nem volt még ahhoz fogható mentési akció a Csendes-óceánon. Az összeesküvés-elméletek gyártói szerint nem véletlen, hogy az eltűnés napján a Flying Tiger társaság egy másik gépe is szerencsétlenül járt: titkos katonai szállítmánnyal a fedélzetén a L-1049 Super Constellation néhány órával a kaliforniai felszállás után kigyulladt és szintén a Csendes-óceánba zuhant. Azt, hogy szabotázs vagy eltérítés történt, a repülőtársaság vad feltételezésnek nevezte, ám arra nem tudott konkrét magyarázatot adni, hogyan történhetett két ilyen fatális, katonai szállal is rendelkező szerencsétlenség ugyanazon a napon.

Erős politikai szállal bír egy elhallgatott eset is. A hidegháború legfontosabb (és egyben a legtöbb halálos áldozatot követelő) eseményei közé sorolják a Korean Airlines James Bond-filmeket idéző 007-es járatának esetét. A Boeing 747-230B típusú, New Yorkból Szöulba tartó gépét 1983. szeptember 1-jén lőtte le egy szovjet SZU-15-ös vadászrepülőgép a Szahalin-szigettől nyugatra, a Japán-tenger felett. A fedélzeten utazó mind a 269 személy, köztük Lawrence McDonald amerikai kongresszusi képviselő is életét vesztette.

A gép vesztét egy navigációs hibából adódó irányváltás okozta, a szovjetek ugyanis azt hitték – legalábbis későbbi magyarázatuk szerint –, hogy kémkedett, mivel letért a kijelölt útvonalról és a Szovjetunió keleti, katonai létesítményekkel teli részei felé haladt. Moszkva természetesen kezdetben tagadta az incidenst, és csak később ismerték el a lelövés tényét. A navigációs hiba is csak a vasfüggöny leomlása után derült ki, mivel a gép fekete dobozának adatait titkosították.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.