Az milyen, amikor a Wizz, a Ryan az IAG-vel összefog?

Az International Airlines Group (IAG), a Ryanair, az easyJet és a Wizz Air panaszt nyújtottak be az Európai Bizottságnál Franciaország ellen, mivel a francia légi irányítók sztrájkjai korlátozzák az EU-n belüli mozgás szabadságának alapvető elvét - közölte kedden a Wizz Air.

A légitársaságok nem a sztrájkhoz fűződő jogot kérdőjelezik meg, hanem úgy vélik, Franciaország megsérti az európai uniós jogot azáltal, hogy a sztrájkok ideje alatt nem engedélyezi az ország feletti átrepülést. Az ország felett átrepülő járatok utazóitól megvonják azt az alapvető szabadságot, hogy a sztrájk által nem érintett tagországok között utazhassanak.

Idén eddig a francia légiirányítók 300%-kal többet sztrájkoltak, mint 2017 hasonló időszakában. A múlt hónapban a francia szenátus megerősítette, hogy Franciaország önmagában az európai légiközlekedési késések 33%-áért felelős. A szenátus azt is állítja, hogy a sztrájkhoz fűződő jognak egyensúlyban kell lennie a közszolgáltatási kötelezettséggel*.

Willie Walsh, az IAG vezérigazgatója elmondta: "A sztrájkhoz fűződő jognak egyensúlyban kell lennie a mozgás szabadságával. Nem csak a Franciaországba utazó vagy onnan távozó utasokat érintik a francia légiirányítás sztrájkjai. Az országon, különösen a Marseille és a Földközi-tenger térsége feletti jelentős légtéren átrepülő utasoknak szintén késéssekkel és masszív fennakadásokkal kell számolniuk. Ez minden légitársaságot érint, de Spanyolország turizmusára és gazdaságára is jelentős negatív hatással van."

A panasz szerint az ügynek van jogi precedense. 1997-ben Spanyolország panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, miután évekig szenvedtek attól, hogy a francia gazdák megakadályozták a spanyol zöldségek és gyümölcsök bevitelét az EU-ba. Az Európai Bíróság Franciaország ellen ítélt, kijelentve, hogy a francia hatóságok nem foglalkoztak a gazdák tevékenységével, ezáltal nem biztosították az áruk szabad mozgását**.

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója elmondta: "Az európai légiirányítás az összeomlás határán van, miután járatok százait kell törölni vagy későbbre halasztani naponta akár a légiirányítók sztrájkjai miatt, vagy azért, mert kevés a légi irányító Európában. A görög vagy az olasz légiirányítók sztrájkjai alatt ezeken az országokon zavartalanul át lehet repülni. Franciaország miért nem képes erre? A légiirányítási szolgáltatók (különösen Németországban és az Egyesült Királyságban) az időjárásra és szépítő kifejezéssel "kapacitáskorlátozásra" hivatkoznak, miközben az igazság az, hogy nem osztanak be elegendő légiirányítót a menetrend alapján szükséges számú járatok kiszolgálására. Ezek a fennakadások elfogadhatatlanok, és felhívjuk Európa kormányait, valamint az Európai Bizottságot, hogy sürgős és határozott lépésekkel biztosítsa, hogy a légiirányító szolgáltatók megfelelő emberi erőforrással működjenek, továbbá hogy a nemzeti sztrájkok ne érintsék az országok felett átrepülő járatokat, mint az rendszeresen történik Franciaország esetében."

Johan Lundgren, az easyJet vezérigazgatója elmondta: "Teljességgel tiszteletben tartjuk a sztrájkhoz fűződő jogot, és építő párbeszédet folytattunk az EU-val, valamint a francia kormánnyal a légiirányítók sztrájkjainak ügyében. Sajnos az utasaink egyelőre nem sok előrelépést tapasztaltak, ezért éreztük szükségét annak, hogy ehhez az eszközhöz nyúljunk - különös tekintettel arra, hogy idén már összesen 29 napot érintettek a sztrájkok."

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója elmondta: "Az, hogy a francia légiirányítási hatóságok képtelenek folyamatos és megfelelő szolgáltatást biztosítani, már több ezer utazó terveit húzta keresztül Európa-szerte, és végül a légitársaságoknak kell a következményekkel megbirkózni. Ennek az ügynek a kezelése elsődleges fontosságú kell hogy legyen az európai hatóságok számára, hogy az EU állampolgárai ne legyenek kiszolgáltatva nemzeti munkaügyi kapcsolatokban felmerülő kérdéseknek."

Az Eurocontrol adatai szerint idén júniusig több mint 16 000 járat szenvedett késést légiirányítási sztrájkok miatt, több mint kétmillió utast érintve.

Tavaly nyáron az Európai Bizottság kijelentette, hogy 2005 óta mintegy 357 légiirányítási sztrájk volt Európában. Ez azt jelenti, hogy évente nagyjából egy hónapon át az EU-s égbolt nem teljesen szabad.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.