Az milyen, amikor a Wizz, a Ryan az IAG-vel összefog?

Az International Airlines Group (IAG), a Ryanair, az easyJet és a Wizz Air panaszt nyújtottak be az Európai Bizottságnál Franciaország ellen, mivel a francia légi irányítók sztrájkjai korlátozzák az EU-n belüli mozgás szabadságának alapvető elvét - közölte kedden a Wizz Air.

A légitársaságok nem a sztrájkhoz fűződő jogot kérdőjelezik meg, hanem úgy vélik, Franciaország megsérti az európai uniós jogot azáltal, hogy a sztrájkok ideje alatt nem engedélyezi az ország feletti átrepülést. Az ország felett átrepülő járatok utazóitól megvonják azt az alapvető szabadságot, hogy a sztrájk által nem érintett tagországok között utazhassanak.

Idén eddig a francia légiirányítók 300%-kal többet sztrájkoltak, mint 2017 hasonló időszakában. A múlt hónapban a francia szenátus megerősítette, hogy Franciaország önmagában az európai légiközlekedési késések 33%-áért felelős. A szenátus azt is állítja, hogy a sztrájkhoz fűződő jognak egyensúlyban kell lennie a közszolgáltatási kötelezettséggel*.

Willie Walsh, az IAG vezérigazgatója elmondta: "A sztrájkhoz fűződő jognak egyensúlyban kell lennie a mozgás szabadságával. Nem csak a Franciaországba utazó vagy onnan távozó utasokat érintik a francia légiirányítás sztrájkjai. Az országon, különösen a Marseille és a Földközi-tenger térsége feletti jelentős légtéren átrepülő utasoknak szintén késéssekkel és masszív fennakadásokkal kell számolniuk. Ez minden légitársaságot érint, de Spanyolország turizmusára és gazdaságára is jelentős negatív hatással van."

A panasz szerint az ügynek van jogi precedense. 1997-ben Spanyolország panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, miután évekig szenvedtek attól, hogy a francia gazdák megakadályozták a spanyol zöldségek és gyümölcsök bevitelét az EU-ba. Az Európai Bíróság Franciaország ellen ítélt, kijelentve, hogy a francia hatóságok nem foglalkoztak a gazdák tevékenységével, ezáltal nem biztosították az áruk szabad mozgását**.

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója elmondta: "Az európai légiirányítás az összeomlás határán van, miután járatok százait kell törölni vagy későbbre halasztani naponta akár a légiirányítók sztrájkjai miatt, vagy azért, mert kevés a légi irányító Európában. A görög vagy az olasz légiirányítók sztrájkjai alatt ezeken az országokon zavartalanul át lehet repülni. Franciaország miért nem képes erre? A légiirányítási szolgáltatók (különösen Németországban és az Egyesült Királyságban) az időjárásra és szépítő kifejezéssel "kapacitáskorlátozásra" hivatkoznak, miközben az igazság az, hogy nem osztanak be elegendő légiirányítót a menetrend alapján szükséges számú járatok kiszolgálására. Ezek a fennakadások elfogadhatatlanok, és felhívjuk Európa kormányait, valamint az Európai Bizottságot, hogy sürgős és határozott lépésekkel biztosítsa, hogy a légiirányító szolgáltatók megfelelő emberi erőforrással működjenek, továbbá hogy a nemzeti sztrájkok ne érintsék az országok felett átrepülő járatokat, mint az rendszeresen történik Franciaország esetében."

Johan Lundgren, az easyJet vezérigazgatója elmondta: "Teljességgel tiszteletben tartjuk a sztrájkhoz fűződő jogot, és építő párbeszédet folytattunk az EU-val, valamint a francia kormánnyal a légiirányítók sztrájkjainak ügyében. Sajnos az utasaink egyelőre nem sok előrelépést tapasztaltak, ezért éreztük szükségét annak, hogy ehhez az eszközhöz nyúljunk - különös tekintettel arra, hogy idén már összesen 29 napot érintettek a sztrájkok."

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója elmondta: "Az, hogy a francia légiirányítási hatóságok képtelenek folyamatos és megfelelő szolgáltatást biztosítani, már több ezer utazó terveit húzta keresztül Európa-szerte, és végül a légitársaságoknak kell a következményekkel megbirkózni. Ennek az ügynek a kezelése elsődleges fontosságú kell hogy legyen az európai hatóságok számára, hogy az EU állampolgárai ne legyenek kiszolgáltatva nemzeti munkaügyi kapcsolatokban felmerülő kérdéseknek."

Az Eurocontrol adatai szerint idén júniusig több mint 16 000 járat szenvedett késést légiirányítási sztrájkok miatt, több mint kétmillió utast érintve.

Tavaly nyáron az Európai Bizottság kijelentette, hogy 2005 óta mintegy 357 légiirányítási sztrájk volt Európában. Ez azt jelenti, hogy évente nagyjából egy hónapon át az EU-s égbolt nem teljesen szabad.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.