Hogy ne jussanak a Malév sorsára, négy balkáni légitársaság, a Croatia Airlines, a Montenegro Airlines, a szerb Jat és a szlovén Adria újszerű együttműködést kötött: közösen repülnek. A négy társaság vezetői május 19-én tanácskozásra ültek össze, ez a téma azonban nem szerepelt a hivatalos programban, azt zárt ajtók mögött tárgyalták meg a légitársaságok szakemberei, állítja a lap.
Mind a négy légitársaságnak vannak tartozásai és veszteségei, de több olyan útvonaluk is van, amelynek üzemeltetése nyereséges, különösen a szétszóródott balkáni diaszpórák igényeinek kiszolgálása hozhat a konyhára.
Zoran Djurisic, a Montenegro vezetője szerint Jugoszlávia összeomlása előtt a piac évi 10 millió utast jelentett, ebből 7 millió a JAT-tal vagy az Adriával utazott. Most 11 millió utas közlekedik évente a volt hét Jugoszláv tagállamba, de csak 4 millió repül a négy légitársaság egyikével. Bosznia B&H légitársaságának mindössze egy működő repülője van, Koszovó, amely kiterjedt diaszpórával bír, nem rendelkezik belföldi légitársasággal, a macedón MAT pedig 2010-ben ment tönkre.
A találkozót életrehívó Djurisic szerint minél rövidebb idő alatt együtt kell működnie a 4 társaságnak, hogy a költségeiket csökkenteni tudják. Reméli, hogy 5-8 éven belül egyetlen légitársaságot hozhatnak létre, ami az egész térséget szolgálná ki, Boszniát, Macedóniát és Koszovót.
Vladimir Ognjenovic, a JAT igazgatója szerint egy ilyen fúzó nem reális, hacsak nem vásárolja fel mind a négyüket egy másik külföldi társaság. A JAT legfőbb kihívását az öregedő gépparkja jelenti, amelyek fogyasztása igen magas és fenntartása drága. Eddig két kérője is volt a társaságnak, de az adás-vétel nem volt sikeres. A Montenegro és a Croatia Airlines gépei nyáron ugyan teltházzal mennek, de az azon kívüli időszakokban alig tudják tölteni a repülőket. Az Adria most szeptemberben mentőövet kapott a szlovén kormánytól, amely 50 millió eurót injektált a társaágba, a légitársaság jelenleg szintén vevőt keres. Ha az eladás nem jön össze, akkor a végső megoldás szerintük is az együttműködés lehet, mondta az Economistnak Klemen Bostjancic, a légitársaság elnöke.
A Croatia Airlines szóvivője szerint a légitársaság nem érdkelődik semmiféle fúzió iránt a volt Jugoszlávia más légitársaságaival. Az ország közlekedési miniszere azonban elképzelhetőnek tartjak, hogy egybeolvadjon a cég az Adirával.
Luka Popovic elemző szerint a "történelem terhe" az, ami az egyesítés legfőbb akadálya. De a légitársaságok rá fognak jönni, hogy nincs más lehetőségük. Példaként a Scandinavian Airlines és a norvég, dán és svéd légitársaság együttműködését hozta, amelyek közös üzemelésbe 1946-ban kezdzek, a végső fúziójukig azonban 1951-ig kellett várni. Az elemző szerint igen valószínű, hogy a Balkánon is ez történik majd.