Légitársasági egység a Balkánon?

A kelet-európai légitársaságok helyzete nehéz. Az üzemanyag drága, a piacaik nem túl nagyok és a diszkont-társaságok is elszipkázzák utasaikat. Legtöbb kelet-európai légitársaság veszteséges, emlékeztet cikkében az Economist. 

Hogy ne jussanak a Malév sorsára, négy balkáni légitársaság, a Croatia Airlines, a Montenegro Airlines, a szerb Jat és a szlovén Adria újszerű együttműködést kötött: közösen repülnek. A négy társaság vezetői május 19-én tanácskozásra ültek össze, ez a téma azonban nem szerepelt a hivatalos programban, azt zárt ajtók mögött tárgyalták meg a légitársaságok szakemberei, állítja a lap.

Mind a négy légitársaságnak vannak tartozásai és veszteségei, de több olyan útvonaluk is van, amelynek üzemeltetése nyereséges, különösen a szétszóródott balkáni diaszpórák igényeinek kiszolgálása hozhat a konyhára. 

Zoran Djurisic, a Montenegro vezetője szerint Jugoszlávia összeomlása előtt a piac évi 10 millió utast jelentett, ebből 7 millió a JAT-tal vagy az Adriával utazott. Most 11 millió utas közlekedik évente a volt hét Jugoszláv tagállamba, de csak 4 millió repül a négy légitársaság egyikével. Bosznia B&H légitársaságának mindössze egy működő repülője van, Koszovó, amely kiterjedt diaszpórával bír, nem rendelkezik belföldi légitársasággal, a macedón MAT pedig 2010-ben ment tönkre. 

A találkozót életrehívó Djurisic szerint minél rövidebb idő alatt együtt kell működnie a 4 társaságnak, hogy a költségeiket csökkenteni tudják. Reméli, hogy 5-8 éven belül egyetlen légitársaságot hozhatnak létre, ami az egész térséget szolgálná ki, Boszniát, Macedóniát és Koszovót.

Vladimir Ognjenovic, a JAT igazgatója szerint egy ilyen fúzó nem reális, hacsak nem vásárolja fel mind a négyüket egy másik külföldi társaság. A JAT legfőbb kihívását az öregedő gépparkja jelenti, amelyek fogyasztása igen magas és fenntartása drága. Eddig két kérője is volt a társaságnak, de az adás-vétel nem volt sikeres. A Montenegro és a  Croatia Airlines gépei nyáron ugyan teltházzal mennek, de az azon kívüli időszakokban alig tudják tölteni a repülőket. Az Adria most szeptemberben mentőövet kapott a szlovén kormánytól, amely 50 millió eurót injektált a társaágba, a légitársaság jelenleg szintén vevőt keres. Ha az eladás nem jön össze, akkor a végső megoldás szerintük is az együttműködés lehet, mondta az Economistnak Klemen Bostjancic, a légitársaság elnöke.

A Croatia Airlines szóvivője szerint a légitársaság nem érdkelődik semmiféle fúzió iránt a volt Jugoszlávia más légitársaságaival. Az ország közlekedési miniszere azonban elképzelhetőnek tartjak, hogy egybeolvadjon a cég az Adirával. 

Luka Popovic elemző szerint a "történelem terhe" az, ami az egyesítés legfőbb akadálya. De a légitársaságok rá fognak jönni, hogy nincs más lehetőségük. Példaként a Scandinavian Airlines és a norvég, dán és svéd légitársaság együttműködését hozta, amelyek közös üzemelésbe 1946-ban kezdzek, a végső fúziójukig azonban 1951-ig kellett várni. Az elemző szerint igen valószínű, hogy a Balkánon is ez történik majd. 


Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.
Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt

Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt 

Tisztességtelen szerződési kikötések és kereskedelmi gyakorlat miatt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.