Légitársasági egység a Balkánon?

A kelet-európai légitársaságok helyzete nehéz. Az üzemanyag drága, a piacaik nem túl nagyok és a diszkont-társaságok is elszipkázzák utasaikat. Legtöbb kelet-európai légitársaság veszteséges, emlékeztet cikkében az Economist. 

Hogy ne jussanak a Malév sorsára, négy balkáni légitársaság, a Croatia Airlines, a Montenegro Airlines, a szerb Jat és a szlovén Adria újszerű együttműködést kötött: közösen repülnek. A négy társaság vezetői május 19-én tanácskozásra ültek össze, ez a téma azonban nem szerepelt a hivatalos programban, azt zárt ajtók mögött tárgyalták meg a légitársaságok szakemberei, állítja a lap.

Mind a négy légitársaságnak vannak tartozásai és veszteségei, de több olyan útvonaluk is van, amelynek üzemeltetése nyereséges, különösen a szétszóródott balkáni diaszpórák igényeinek kiszolgálása hozhat a konyhára. 

Zoran Djurisic, a Montenegro vezetője szerint Jugoszlávia összeomlása előtt a piac évi 10 millió utast jelentett, ebből 7 millió a JAT-tal vagy az Adriával utazott. Most 11 millió utas közlekedik évente a volt hét Jugoszláv tagállamba, de csak 4 millió repül a négy légitársaság egyikével. Bosznia B&H légitársaságának mindössze egy működő repülője van, Koszovó, amely kiterjedt diaszpórával bír, nem rendelkezik belföldi légitársasággal, a macedón MAT pedig 2010-ben ment tönkre. 

A találkozót életrehívó Djurisic szerint minél rövidebb idő alatt együtt kell működnie a 4 társaságnak, hogy a költségeiket csökkenteni tudják. Reméli, hogy 5-8 éven belül egyetlen légitársaságot hozhatnak létre, ami az egész térséget szolgálná ki, Boszniát, Macedóniát és Koszovót.

Vladimir Ognjenovic, a JAT igazgatója szerint egy ilyen fúzó nem reális, hacsak nem vásárolja fel mind a négyüket egy másik külföldi társaság. A JAT legfőbb kihívását az öregedő gépparkja jelenti, amelyek fogyasztása igen magas és fenntartása drága. Eddig két kérője is volt a társaságnak, de az adás-vétel nem volt sikeres. A Montenegro és a  Croatia Airlines gépei nyáron ugyan teltházzal mennek, de az azon kívüli időszakokban alig tudják tölteni a repülőket. Az Adria most szeptemberben mentőövet kapott a szlovén kormánytól, amely 50 millió eurót injektált a társaágba, a légitársaság jelenleg szintén vevőt keres. Ha az eladás nem jön össze, akkor a végső megoldás szerintük is az együttműködés lehet, mondta az Economistnak Klemen Bostjancic, a légitársaság elnöke.

A Croatia Airlines szóvivője szerint a légitársaság nem érdkelődik semmiféle fúzió iránt a volt Jugoszlávia más légitársaságaival. Az ország közlekedési miniszere azonban elképzelhetőnek tartjak, hogy egybeolvadjon a cég az Adirával. 

Luka Popovic elemző szerint a "történelem terhe" az, ami az egyesítés legfőbb akadálya. De a légitársaságok rá fognak jönni, hogy nincs más lehetőségük. Példaként a Scandinavian Airlines és a norvég, dán és svéd légitársaság együttműködését hozta, amelyek közös üzemelésbe 1946-ban kezdzek, a végső fúziójukig azonban 1951-ig kellett várni. Az elemző szerint igen valószínű, hogy a Balkánon is ez történik majd. 


Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.