Légitársasági egység a Balkánon?

A kelet-európai légitársaságok helyzete nehéz. Az üzemanyag drága, a piacaik nem túl nagyok és a diszkont-társaságok is elszipkázzák utasaikat. Legtöbb kelet-európai légitársaság veszteséges, emlékeztet cikkében az Economist. 

Hogy ne jussanak a Malév sorsára, négy balkáni légitársaság, a Croatia Airlines, a Montenegro Airlines, a szerb Jat és a szlovén Adria újszerű együttműködést kötött: közösen repülnek. A négy társaság vezetői május 19-én tanácskozásra ültek össze, ez a téma azonban nem szerepelt a hivatalos programban, azt zárt ajtók mögött tárgyalták meg a légitársaságok szakemberei, állítja a lap.

Mind a négy légitársaságnak vannak tartozásai és veszteségei, de több olyan útvonaluk is van, amelynek üzemeltetése nyereséges, különösen a szétszóródott balkáni diaszpórák igényeinek kiszolgálása hozhat a konyhára. 

Zoran Djurisic, a Montenegro vezetője szerint Jugoszlávia összeomlása előtt a piac évi 10 millió utast jelentett, ebből 7 millió a JAT-tal vagy az Adriával utazott. Most 11 millió utas közlekedik évente a volt hét Jugoszláv tagállamba, de csak 4 millió repül a négy légitársaság egyikével. Bosznia B&H légitársaságának mindössze egy működő repülője van, Koszovó, amely kiterjedt diaszpórával bír, nem rendelkezik belföldi légitársasággal, a macedón MAT pedig 2010-ben ment tönkre. 

A találkozót életrehívó Djurisic szerint minél rövidebb idő alatt együtt kell működnie a 4 társaságnak, hogy a költségeiket csökkenteni tudják. Reméli, hogy 5-8 éven belül egyetlen légitársaságot hozhatnak létre, ami az egész térséget szolgálná ki, Boszniát, Macedóniát és Koszovót.

Vladimir Ognjenovic, a JAT igazgatója szerint egy ilyen fúzó nem reális, hacsak nem vásárolja fel mind a négyüket egy másik külföldi társaság. A JAT legfőbb kihívását az öregedő gépparkja jelenti, amelyek fogyasztása igen magas és fenntartása drága. Eddig két kérője is volt a társaságnak, de az adás-vétel nem volt sikeres. A Montenegro és a  Croatia Airlines gépei nyáron ugyan teltházzal mennek, de az azon kívüli időszakokban alig tudják tölteni a repülőket. Az Adria most szeptemberben mentőövet kapott a szlovén kormánytól, amely 50 millió eurót injektált a társaágba, a légitársaság jelenleg szintén vevőt keres. Ha az eladás nem jön össze, akkor a végső megoldás szerintük is az együttműködés lehet, mondta az Economistnak Klemen Bostjancic, a légitársaság elnöke.

A Croatia Airlines szóvivője szerint a légitársaság nem érdkelődik semmiféle fúzió iránt a volt Jugoszlávia más légitársaságaival. Az ország közlekedési miniszere azonban elképzelhetőnek tartjak, hogy egybeolvadjon a cég az Adirával. 

Luka Popovic elemző szerint a "történelem terhe" az, ami az egyesítés legfőbb akadálya. De a légitársaságok rá fognak jönni, hogy nincs más lehetőségük. Példaként a Scandinavian Airlines és a norvég, dán és svéd légitársaság együttműködését hozta, amelyek közös üzemelésbe 1946-ban kezdzek, a végső fúziójukig azonban 1951-ig kellett várni. Az elemző szerint igen valószínű, hogy a Balkánon is ez történik majd. 


Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.
Exkluzív díjátadó a Duna-parton

Exkluzív díjátadó a Duna-parton 

Díjakat osztott magyarországi utazási irodáknak a világ legtöbb országába repülő légitársasága.
Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút

Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút 

Szombaton rendezik meg a Gyermekvasút napját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.