Budapest: hálózatba szervezett bringautak

Vége a semmiből a semmibe vezető kerékpárutak korának Budapesten. Ezt is megértük; végre valaki hivatalos, városvezetési szintről mondta ezt ki. Munkatársunktól

Aki ekképp tett az Hutiray Gyula, főpolgármester-helyettes volt. Tette ezt annak alkalmából, hogy kedden, Budapest XVII. kerületében, a Népkertben tartott sajtótájékoztató alkalmával bejelentették 6, úgynevezett hivatásforgalmi, tehát a napi ingázást segítő kerékpárút még idén ősszel történő kivitelezését.

Hutiray szintén megerősítette: a városvezetés eltökélt, mind a pénz, mind pedig a szándék terén. Előbbi úgy néz ki, hogy míg az előző ciklusban kevesebb, mint százmilliót fordítottak a fővárosi kerékpáros infrastruktúra kiépítésére, addig ebben a ciklusban az összeg az 1 milliárdot is kiteheti - tudtuk meg a főpolgármester-helyettestől. További egymilliárd forint juthat a budapesti közösségi kerékpárhálózat, a BUBI kiépítésére, mely a tervek szerint kezdetben mintegy 1000, 74 állomáson felvehető kerékpárból áll majd. Az állomások javarészt a pesti belvárosban kerülnek felállításra, míg Budán elsősorban a felső rakparton lehet majd felvenni és leadni a gépeket.

A hátrány lefaragása

Az eseményen szintén megjelent BKK (Budapesti Közlekedési Központ) vezérigazgató, Vitézy Dávid Hutirayt megerősítve szavaiban úgy fogalmazott: trendforduló zajlik előttünk, melynek során a főváros igyekszik behozni más uniós városokhoz képesti lemaradását a helyes gyakorlat átvételével. Vitézy bizakodó meglátása szerint lemaradásunk más európai nagyvárosokhoz képest nem olyan nagy. A nem túl nagy hátrány behozásának elemei lesznek a következő fejlesztések:

1. XVII. kerület két utat is kap összesen 7,1 kilométeren, a tervek szerint 2011. október 31-ig. Hat kerékpártároló is készül az útvonal mentén, 46 férőhellyel.
2. Csepel szintén két új úttal kapcsolódik majd a pesti „szárazföldhöz”. Az Ady Endre illetve a Szabadkikötő úton, összesen 4 kilométeren. Ebből 2,9 kilométer a teljes mértékben épített kerékpárút, de előfordulnak gyér forgalmú utcákra rávezetett szakaszok is, hasonlóan a XVII. kerületi tervekhez. A két csepeli munka  befejeztét szintén októberre várják.
3. A vásárvárost karikázhatják körbe akár majd a jövő évi Utazás kiállításra igyekvők is annak az újabb körülbelül 1,5 kilométernek köszönhetően, melyet az Örs Vezér terétől vezetnek az Albertirsai út felé, érintve Kőbánya felső vasútállomást is.
4. A turisztikailag jelentős Eurovelo 6-os útvonalhoz kapcsolódik az óbudai bécsi úttól a Nagyszombat utcáig tartó 2,2 kilométeres szakasz.

Korszerűek?

Később, a sajtótájékoztatót követő kerékpáros fórumon megjelent László János, a Magyar Kerékpárosklub (MKK) elnöke aggodalmának hangot adva kifejtette: a fentiek 1996-97-es tervek megvalósításai, melyek korszerűtlenek. Válaszában Vitézy Dávid nyugtatott: a tervek korszerűsítése megtörtént. Mindamellett ott van az a dilemma is, hogy ha idén nem ezek a valóban évtizedes tervek nem valósulnak meg, akkor elvész az uniós támogatás. Az pedig nem kicsi; a hat projekt összköltsége 694,4 millió forint, melyből az unió 439,6 milliót áll a Közép Magyarországi Operatív Program keretében.

A tervezett fejlesztéseket persze nem újdonatúj kerékpárutak formájában kell elképzelni; minden helyszínen kiépítésre kerülnek új szakaszok, de jelentős távon vezetik rá a kerékpáros forgalmat mellékutcákra, vagy éppenséggel a Margit hídon tapasztalatok szerint jól működő kerékpáros nyom kerül kijelölésre. Vitézy tájékoztatott továbbá, hogy a forgalom megfelelő szervezésével, csomópontok újragondolásával is segíthető a kerékpáros közlekedés fejlődése. Példaként a Thököly út-Hungária körút kereszteződésének ilyetén átszervezését hozta fel, melyre kedd éjjel kerül sor. Szintén felülvizsgálják a Bajcsy-Zsilinszky és Andrássy úti kerékpárutakat; az MKK számos alkalommal kifogásolta már a két útvonal hibáit. A BKK vezetője elmondta: a Bajcsy típusú megoldások a jövőben nem követendőek.

Mi van a fejekben?

Vitézy szintén kiemelte: a BKK közlekedésfejlesztési stratégiájában, mint legtisztább közlekedési forma, kiemelt szerep jut a kerékpározásnak a munkába járó forgalom alternatívájaként.  
László János, üdvözölve a BKK és a főváros hozzállását figyelmeztetett: a fejekben még nincs rend, helyére kell tenni azt, hogy nincs külön kerékpáros és autós, hanem közlekedők vannak. Ebben úgy tűnt a BKK-ban partnerére lel az MKK. A fejek rendbetételéhez hozzájárulhat a BKK vezetőjének az a kijelentése, mely szerint a közlekedés integrált szemléletű fejlesztésére van szükség, a 1970-es évekből megörökölt forgalmi rendek felszámolásával.

Kerékpártúra a patakparton

A hivatásforgalmon túl főképp a fővárosi kerékpáros turizmus kínálatát gyarapíthatja a Rákos-patak mentén 2010-ben átadott mintegy 4 kilométernyi bringa-gyalog, azaz gyalogosok és kerékpárosok közt megosztott útszakasz. Ez az a formáció, mely több helyen, így például a budai felső rakparton, mely az Eurovelo 6 fővárosi szakasza is, számos vitás helyzetre ad okot. Itt azonban - számolt a lelkes kerékpáros hírében álló Riz Levente, Rákosmente önkormányzatának polgármestere - a tapasztalatok szerint jól működik a modell, mivel az útvonal távolabb esik a lakónegyedektől. Ez a négy kilométer része lehet a jövőben egy olyan ökoturisztikai projektnek, mely a Gödöllői dombságtól a Pesti síkságon keresztül egészen a Rákos-patak Dunába torkollásáig vezetne - tudtuk meg. Riz Levente elmondta: az érintett önkormányzatokkal már 2009 óta folyik az egyeztetés az ügyben.

Az elképzelést üdvözölte László János igazi turisztikai projektnek nevezve azt, mely kiemelt természeti értékeket és épített örökségeket - akár a Kőbányai Sörgyár, és az ott található pincék - vonhat be a kerékpáros turizmusba. Ennek megvalósítása azonban nem a kerületek nyakába varrandó, hanem egy nagy fővárosi turisztikai projektté kell válnia - tette hozzá.


HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.
Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.