Csábító Törökország

Rekordtempóban bővül a török turizmus, tíz év alatt megháromszorozódott a Törökországba utazó turisták száma.

Törökország 2011-ben a 7. legkedveltebb úti cél volt a világon – írja a Resort című, török turisztikai szaklap. A folyóirat felméréséből kiderül, hogy 2011-ben mintegy 31 millió látogató kereste fel az országot. Ebből 2 millióan mindössze egy-egy napot töltöttek ott, 15 millióan pedig csomagajánlat keretében utaztak. A török turizmus 9 százalékos növekedést ért el 2011-ben az előző évhez képest – miközben a világátlag 4 százalék volt.

2011-ben számos cégfelvásárlás, -összeolvadás történt a beutaztatók piacán, még a nagy konszernek közül is többen új partnerekkel szerződtek, mások lehúzták a rolót.
A törököknek sikerült növelniük a részesedésüket a beutazási piacon, méghozzá a legfontosabb országok közé tartozó Németországban és Oroszországban. Előbbiből 4,8, utóbbiból 3 és fél millió turista kereste fel az országot. A csomagajánlatokat igénybe vevők száma is folyamatosan növekszik: 2011-ben 1 millióval több turista választotta ezt az utazási módot törökországi útja során, mint az előző évben. Az utazási cégek piaci részesedése is koncentráltabb lett: immáron a piac 47 százaléka van az 5 vezető cég kezében, szemben a 2010-es 40 százalékkal, az 50 legnagyobb cég pedig a piac 85 százalékát uralta 2011-ben.

Külföldi turisták száma Közép- és Kelet-Európából Törökországban

Küldő ország 2010 2011 Növekedés (%)
Ausztria 500 321 528 966 5,73
Csehország 174 426 223 369 28,06
Lengyelország 428 275 486 319 13,55
Magyarország 90 944 103 918 14,27
Németország 4 385 263 4 826 315 10,06
Oroszország 3 107 043 3 468 214 11,62
Szlovákia 91 765 122 088 33,04

Árulkodóak a számok arról is, hogy mennyire népszerűek lettek a törökországi utak az elmúlt bő 10 évben. Míg 2000-ben 9 és fél millió turistát fogadott az ország, addig 2011-ben majd’ 20 millióval többet, 29,3 milliót. Németország továbbra is piacvezető. A német csomagajánlatok 22 százalékát a Tantur/TUI Törökország adta el, a második helyen a Thomas Cook (19 százalék), míg a harmadik helyen a Meeting Point áll.

A csomagtúrák népszerűsége Oroszországban nőtt az elmúlt 10 évben a leggyorsabban, különösen 2009 és 2010 között: akkor egyik évről a másikra 15 százalékkal több fogyott, de a 2011-es 11 százalékos emelkedés is figyelemre méltó. Az orosz piac 30 százaléka a Pegas Touristik kezében van, míg a Tez Tour és az OTI-Odeon-csoport egyaránt 20-20 százalékos részesedést mondhat magáénak.

A magyar piac az újabbak közé tartozik – fogalmaz az elemzés. 2011-ben dinamikus, 14 százalékos növekedést produkált, ezek szerint 103 ezer magyar választotta Törökországot úti célként. A csomageladások terén az AHE – a Best Reisen és a Medina Tours partnere - a piacvezető, több mint 35 százalékos részesedéssel, a második helyen a Peninsula áll, 33 százalékkal, míg a harmadik helyen álló Diana 9 százalékot tudott kihasítani.

A régió más országain végignézve látszik, hogy a magyar utazók száma egyáltalán nem számít magasnak. Csehországból például a 2010-es adatokhoz képest 28 százalékkal több, vagyis 224 ezer turista utazott az országba, míg Lengyelországból 486 ezren (13 százalékos növekedés). Mivel az osztrák piac 2010-ben nehézségekkel küzdött, ezért itt a növekedés alacsonyabb (5 százalék), de még így is több mint fél millióan utaztak Ausztriából a törökökhöz. 

Külföldi turisták (legalább egy éjszakás tartózkodás) száma Törökországban

Év Látogatók száma (fő)
2000 9 585 695
2001 10 782 673
2002 12 789 827
2003 13 340 956
2004 16 826 062
2005 20 272 877
2006 18 916 436
2007 22 248 491
2008 25 007 266
2009 25 505 784
2010 26 999 809
2011 29 343 196
(forrás: Resort)

Néhány kivételtől eltekintve, más országokból is többen érkeztek tavaly, mint 2010-ben. A hollandoktól 13 százalékkal több vendég érkezett (1,2 millió), míg az ukránoknál 6 százalékos piaci növekedést észleltek (600 ezer utas). Ugyanakkor 3,4 százalékkal csökkent az angol kereslet, de még így is 2 és fél millió turista érkezett Nagy-Britanniából. Drasztikusabb visszaesést mutat az izraeli piac: a 2010-es félmillió helyett tavaly már csak 70 ezer izraeli utazó kereste fel Törökországot. (A dolog politikai vetületéről tegnap írtunk.)


E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára

E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára 

Turisztikai tevékenységet végző szervezetek és vállalkozások most akár 4,5 millió forint támogatást is kaphatnak elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére.
Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között

Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között 

Az új járat része a légitársaság bővülő európai hálózatának, amely a német turisták körében népszerű városi desztinációkat célozza meg.
Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük

Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük 

Mind a négy izgalmas város már elérhető az ultrafapados légitársaság közvetlen járataival Budapestről.
Száz mozdonnyal erősít a MÁV

Száz mozdonnyal erősít a MÁV  

Ebből harminc már megérkezett.
Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen!

Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen! 

Tudnivalók, ha autóval indul útnak, és szeretné elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.
Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban

Sűrítik a reptéri buszjáratokat a nyári csúcsidőszakban 

Sűrűbben járnak a repülőtéri BKK-járatok júliusban és augusztusban.
Emirates: nyári-téli újdonságok

Emirates: nyári-téli újdonságok 

A légitársaság újabb útvonalakon vezeti be a Prémium Turistaosztályt, és tovább bővíti menetrendjét a téli időszakra.
airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség

airBaltic: gyorsjelentés és egy új partnerség 

A lett nemzeti légitársaság előzetes adatokat tett közzé a 2025 első féléves időszaki eredményeiről.
Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest

Ománi fapados járat úti céljai között szerepel Budapest 

A diszkont légitársaság vezére ezt a minap jelentette be.
Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása

Egyszerűbb a 14 év alatti gyermekek utaztatása 

Mostantól elegendő a gyermek diákigazolványának másolatát bemutatni – akár nyomtatott, akár digitális formában – a díjmentes jegyváltáshoz és az életkor igazolásához.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.