A román állami légitársaság két és fél évtizede a legékesebb bizonyítéka annak, hogy politikailag kinevezett igazgatók sosem emelnek céget a merülési vonal fölé. Miközben Romániában a WizzAir, a Ryanair vagy a BlueAir egyre nagyobb szeletet hasít ki az utasforgalomból, a Taromnak még középtávú stratégiája sincs a veszteségek csökkentésére.
Márciusban kirúgták a 2012 óta regnáló belga Christian Heinzmann vezérigazgatót, helyét Gabriel Stroe pénzügyi igazgató vette át, de augusztusban neki is távoznia kellett, most pedig ideiglenes jelleggel Dan Plaveti, az igazgatótanács tagja kezében a botkormány az első félévben már 6,3 millió eurós veszteséget produkált Taromnál.
Alapos elemzés és önkritika helyett a Tarom vezetői a váratlan műszaki okokkal (rendszeresek a meghibásodások miatti késések) magyarázzák a veszteségeket, meg azzal, hogy az év első negyedében a többi légitársaság is veszteséges a gyérebb utasforgalom miatt.
A negatív pénzügyi rekord, közel 85 millió euróval 2010-ben volt, ekkor a légitársaságot Ruxandra Brutaru, a Tarom egyik igazgatójának légi ügyekben teljesen tapasztalatlan, 30 éves leánya vezette. A 2012-ben hozott Heinzmann ideje alatt a veszteségek fokozatosan és látványosan csökkentek, ám őt belülről furták ki idén tavasszal.
A flotta elavult, a jegyek, a konkurenciához képest drágák, s miután a WizzAir után a Ryanair is beindítja belföldi járataiat – mindkettő olcsóbb a vonatjegynél –, a Tarom ezt a csatát is elveszíti, egyelőre, tervek hiányában esélye sincs a kilábalásra. Irházi János