dr. Forrai Tamás

„Nagy visszatérő lennék?” – gondolkodik el a kérdésen. – „Aligha hinném. Inkább olyan valaki, aki a jogi egyetem elvégzése után egy és ugyanazon a munkahelyen dolgozik immár több mint 30 éve.” „És a finnországi időszak?” – vetem közbe. „Hiszen az is a Malév kötelékében történt” – feleli dr. Forrai Tamás, aki idei, nyári hazatérése után újból átvette a magyar légitársaság 100 százalékos tulajdonában lévő Malév Air Tours Kft. irányítását.

2ht Köszönöm, nem kérek kávét.

– Nem szeretném önre erőltetni, de nálunk tényleg megkóstolhatná, mert nagyszerűen készül a fekete.

2ht Ilyen elégedett minden mással is a cégénél?

– Nézze, az eredményeinkkel, a számainkkal – amely egyben az elődöm érdeme is – elégedett lehetek: a mintegy 800 millió forintos beutaztatásunkkal, az 1 milliárdnyi értékű kiutaztatási forgalmunkkal és a 600 milliárd forint repülőjegy-eladási értékesítésünkkel a hazánkban dolgozó utazási irodák közül az előkelő 5-7. helyen állunk. A kérdés csak az, hogy megőrizzük-e ezt a helyet, vagy esetleg még előrébb is léphetünk a következő évben? Amelyik tudvalevőleg az EU-csatlakozás esztendeje, és amelyik – csak halkan jegyzem meg – elég sok buktatót rejt magában.

2ht Hallhatnánk bővebben ezekről a buktatókról?

– Az, hogy a Malév 2004. január elsejétől nem ad IATA-jutalékot, vagyis 7 százalékos alapjárulékot a jegyeladások után – természetesen minket is érint. Egyébként ez az intézkedés főként a közepes méretű cégeket sújtja majd, amelyek kimondottan erre a 7 százalékos bevételre alapozták a megélhetést. Nekünk – nagyobbként – nem túlságosan nagy érvágás az új rendelkezés, hiszen a nagy irodáknak járó szuperjutalék megmaradt, és ez számít fő bevételi forrásunknak. A másik, ami alapvető kérdés lesz az utazási irodáknál 2004- ben: itt vannak, és egyre erőteljesebben dolgoznak a fapados légitársaságok, és ez természetesen nemcsak a hazai légitársaság működését, hanem a mi munkánkat is befolyásolja. Nekünk is fel kell készülnünk a versenyre, és profitorientált cégként a lehető legelőnyösebb szerződéseket kell tető alá hoznunk. Végül a harmadik nagy kérdőjel, amelyet a jövő év tartogat: kiszámíthatatlan, hogy melyik nagy touroperátor jön még be. Igaz, a TUI, a Fisher, a Thomas Cook már itt van, azonban ezzel nem teljes a kör. Mások is „beállíthatnak” az EUcsatlakozás kapcsán. És mindez alaposan átrendezheti az erőviszonyokat a hazai utazási piacon.

2ht A hazai helyzetelemzés után nézzünk kicsit körül a finnországi közelmúltban. Hiszen onnan érkezett nem is olyan rég, ott élt hosszú éveken át…

– Szeretem az északiakat, mert nem olyan stresszes az élet ott, mint nálunk idehaza. Azonkívül megbízhatóak, korrektek, nagyon tiszták, és mindamellett – nem utolsósorban – nagyon sokat és hatékonyan dolgoznak.

2ht Közben persze néha szaunáznak is egy kicsit.

– Ez természetes, hiszen minden lakásban, és sokszor az irodákban is ott a szauna.

2ht Netán az ön otthonában is akad egy?

– Eszemben sincs szaunát építtetni a pesti lakásomba, és nem is járok olyan helyre, ahol használhatnám. Elég volt Finnországban, ott egy életre kiszaunáztam magam. Különben is, tudja, hogy ez eredetileg a szegények „mindenes helyének” számított? Ott fürdött, tisztálkodott az egész család, ott szült az asszony és melegedett a borzasztó hideg télben egymás hegyén-hátán mindenki.

2ht Hidegből ugorjunk át egy szempillantás alatt a forróságba: hiszen említette, hogy azért nem tudtunk találkozni a múlt héten, mert Kubában járt.

– Varaderóban, a legsikeresebb téli desztinációnk színhelyén néztem körül. Tudja, isten áldotta hely az az ország. A fantasztikus szállodaberuházásokon kívül másutt szegényen élnek az emberek, ámde roppant büszkén. Havanna pedig olyan, mintha megállt volna az idő. Az utcán piros és kék nyakkendős gyerekeket láttam dalolva menetelni. Igazi kisdobosokat és úttörőket! Mintha egy megelevenedett film képei peregtek volna a hatvanas évekből.

2ht Melyik kedvesebb a szívének: a pedáns és tiszta északi világ, vagy a karibi ritmusok, no és persze a koktél szivarral?

– Erre könnyű a válasz: egyik sem. Hiszen Budapest a kedvenc városom, imádok sétálgatni az utcáin. Figyelem az embereket, gyönyörködöm az épületekben, új éttermeket fedezek fel – ez a nekem való világ!


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.