ECTAA: hatékony utasvédelmet légitársasági csőd esetén is!

AZ ECTAA kezdeményezi, hogy az EU szabályozások hatékonyan védjék az utasok érdekeit a légitársaságok csődje esetén is — tájékoztatott szerdán a MUISZ.

A légitársaságok 2017-es rekordszámú csődjét követően az ECTAA felszólítja az EU Bizottságot, hogy olyan hatékony szabályozásra van szükség, mely megvédi az utasokat a légitársaságok fizetésképtelensége esetén.

Az utóbbi három hónapban három fontos európai légitársaság, köztük az Air Berlin, a Monarch Airlines és a NIKI légitársaság szüntette be tevékenységét, sok utast külföldön hagyva, akik nem számíthatnak arra, hogy a fel nem használt repülőjegyeiket visszatérítenék számukra – pont úgy, ahogyan a Malév vagy a Spanair 5 évvel korábbi csődje után történt.

A számok önmagukért beszélnek. A Monarch Airlines esetében több mint 110 ezer utasuk külföldön rekedt a váratlan csőd bejelentését követően, 750 ezer utas nem tudta igénybe venni a már kifizetett repülési szolgáltatást Ami az airberlint illeti, legkevesebb 180 ezer utas nem kapott visszatérítést megvásárolt, de meghiúsult utazása miatt. A NIKI-nél pedig közel 5000 utast érintett a légitársaság csődje és további több ezer már megvásárolt repülőjegy visszatérítésére nem kerül sor.

Az Európai Bizottság 2011-es és 2013/1-es jelentései elismerik, hogy bár arányaiban a légitársaságok csődje miatt érintett utasok száma kicsi, de a csőd hatása az utasokra jelentős. Ennek ellenére a Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy nincs szükség szabályozásra. A Bizottság szerint a 261/2004 rendelet már megfelelő szabályozást biztosít az utasok számára a légitársaságok fizetésképtelensége esetén. Azt javasolta, hogy erősítsék meg az EU légi fuvarozókra vonatkozó 1008/2008/EK rendeletet annak érdekében, hogy a légitársaság felfüggesztése előtt kerülhessen sor az utasok védelmét célzó intézkedések bevezetésére.

A 3 nemrégiben csődbement légitársaság esete viszont az ellenkezőjét mutatta. A Monarch Airlines és a NIKI légitársaság utasai a 261/2004 rendelet alapján nem tudtak visszatérítést igényelni. Az airberlin tevékenységét fokozatosan szüntette be, sok járattörlésre került sor, viszont ezek miatt az utasok nem jogosultak visszatérítésre.

Ezzel összefüggésben az ECTAA felszólítja az EU döntéshozóit, hogy vezessenek be különleges uniós szabályozást a légi fuvarozók számára kötelező jelleggel, amivel megvédhetik az utasokat légitársasági csőd esetén. Mindezek költsége legyen beépítve a repülőjegy árába. Ez egységesen minden uniós légi fuvarozó számára kötelező érvényű lenne, de kiterjedne az EU-n kívüli légitársaságok unión belül vásárolt repülőjegyeire is.

„Több légi fuvarozó közelmúltbéli csődje - köztük Európa tízedik legnagyobb légitársaságáé - erőteljes figyelmeztetés, hogy a légitársaságok is törékenyek. Az európai légiközlekedési piacon további konszolidáció várható és eljött az ideje annak, hogy a légitársaságok garanciát nyújtsanak csőd esetére, mint az utazásszervezők” — véli Merika Hallik ECTAA-elnök.


Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.