A légitársaságok 2017-es rekordszámú csődjét követően az ECTAA felszólítja az EU Bizottságot, hogy olyan hatékony szabályozásra van szükség, mely megvédi az utasokat a légitársaságok fizetésképtelensége esetén.
Az utóbbi három hónapban három fontos európai légitársaság, köztük az Air Berlin, a Monarch Airlines és a NIKI légitársaság szüntette be tevékenységét, sok utast külföldön hagyva, akik nem számíthatnak arra, hogy a fel nem használt repülőjegyeiket visszatérítenék számukra – pont úgy, ahogyan a Malév vagy a Spanair 5 évvel korábbi csődje után történt.
A számok önmagukért beszélnek. A Monarch Airlines esetében több mint 110 ezer utasuk külföldön rekedt a váratlan csőd bejelentését követően, 750 ezer utas nem tudta igénybe venni a már kifizetett repülési szolgáltatást Ami az airberlint illeti, legkevesebb 180 ezer utas nem kapott visszatérítést megvásárolt, de meghiúsult utazása miatt. A NIKI-nél pedig közel 5000 utast érintett a légitársaság csődje és további több ezer már megvásárolt repülőjegy visszatérítésére nem kerül sor.
Az Európai Bizottság 2011-es és 2013/1-es jelentései elismerik, hogy bár arányaiban a légitársaságok csődje miatt érintett utasok száma kicsi, de a csőd hatása az utasokra jelentős. Ennek ellenére a Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy nincs szükség szabályozásra. A Bizottság szerint a 261/2004 rendelet már megfelelő szabályozást biztosít az utasok számára a légitársaságok fizetésképtelensége esetén. Azt javasolta, hogy erősítsék meg az EU légi fuvarozókra vonatkozó 1008/2008/EK rendeletet annak érdekében, hogy a légitársaság felfüggesztése előtt kerülhessen sor az utasok védelmét célzó intézkedések bevezetésére.
A 3 nemrégiben csődbement légitársaság esete viszont az ellenkezőjét mutatta. A Monarch Airlines és a NIKI légitársaság utasai a 261/2004 rendelet alapján nem tudtak visszatérítést igényelni. Az airberlin tevékenységét fokozatosan szüntette be, sok járattörlésre került sor, viszont ezek miatt az utasok nem jogosultak visszatérítésre.
Ezzel összefüggésben az ECTAA felszólítja az EU döntéshozóit, hogy vezessenek be különleges uniós szabályozást a légi fuvarozók számára kötelező jelleggel, amivel megvédhetik az utasokat légitársasági csőd esetén. Mindezek költsége legyen beépítve a repülőjegy árába. Ez egységesen minden uniós légi fuvarozó számára kötelező érvényű lenne, de kiterjedne az EU-n kívüli légitársaságok unión belül vásárolt repülőjegyeire is.
„Több légi fuvarozó közelmúltbéli csődje - köztük Európa tízedik legnagyobb légitársaságáé - erőteljes figyelmeztetés, hogy a légitársaságok is törékenyek. Az európai légiközlekedési piacon további konszolidáció várható és eljött az ideje annak, hogy a légitársaságok garanciát nyújtsanak csőd esetére, mint az utazásszervezők” — véli Merika Hallik ECTAA-elnök.