ECTAA: hatékony utasvédelmet légitársasági csőd esetén is!

AZ ECTAA kezdeményezi, hogy az EU szabályozások hatékonyan védjék az utasok érdekeit a légitársaságok csődje esetén is — tájékoztatott szerdán a MUISZ.

A légitársaságok 2017-es rekordszámú csődjét követően az ECTAA felszólítja az EU Bizottságot, hogy olyan hatékony szabályozásra van szükség, mely megvédi az utasokat a légitársaságok fizetésképtelensége esetén.

Az utóbbi három hónapban három fontos európai légitársaság, köztük az Air Berlin, a Monarch Airlines és a NIKI légitársaság szüntette be tevékenységét, sok utast külföldön hagyva, akik nem számíthatnak arra, hogy a fel nem használt repülőjegyeiket visszatérítenék számukra – pont úgy, ahogyan a Malév vagy a Spanair 5 évvel korábbi csődje után történt.

A számok önmagukért beszélnek. A Monarch Airlines esetében több mint 110 ezer utasuk külföldön rekedt a váratlan csőd bejelentését követően, 750 ezer utas nem tudta igénybe venni a már kifizetett repülési szolgáltatást Ami az airberlint illeti, legkevesebb 180 ezer utas nem kapott visszatérítést megvásárolt, de meghiúsult utazása miatt. A NIKI-nél pedig közel 5000 utast érintett a légitársaság csődje és további több ezer már megvásárolt repülőjegy visszatérítésére nem kerül sor.

Az Európai Bizottság 2011-es és 2013/1-es jelentései elismerik, hogy bár arányaiban a légitársaságok csődje miatt érintett utasok száma kicsi, de a csőd hatása az utasokra jelentős. Ennek ellenére a Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy nincs szükség szabályozásra. A Bizottság szerint a 261/2004 rendelet már megfelelő szabályozást biztosít az utasok számára a légitársaságok fizetésképtelensége esetén. Azt javasolta, hogy erősítsék meg az EU légi fuvarozókra vonatkozó 1008/2008/EK rendeletet annak érdekében, hogy a légitársaság felfüggesztése előtt kerülhessen sor az utasok védelmét célzó intézkedések bevezetésére.

A 3 nemrégiben csődbement légitársaság esete viszont az ellenkezőjét mutatta. A Monarch Airlines és a NIKI légitársaság utasai a 261/2004 rendelet alapján nem tudtak visszatérítést igényelni. Az airberlin tevékenységét fokozatosan szüntette be, sok járattörlésre került sor, viszont ezek miatt az utasok nem jogosultak visszatérítésre.

Ezzel összefüggésben az ECTAA felszólítja az EU döntéshozóit, hogy vezessenek be különleges uniós szabályozást a légi fuvarozók számára kötelező jelleggel, amivel megvédhetik az utasokat légitársasági csőd esetén. Mindezek költsége legyen beépítve a repülőjegy árába. Ez egységesen minden uniós légi fuvarozó számára kötelező érvényű lenne, de kiterjedne az EU-n kívüli légitársaságok unión belül vásárolt repülőjegyeire is.

„Több légi fuvarozó közelmúltbéli csődje - köztük Európa tízedik legnagyobb légitársaságáé - erőteljes figyelmeztetés, hogy a légitársaságok is törékenyek. Az európai légiközlekedési piacon további konszolidáció várható és eljött az ideje annak, hogy a légitársaságok garanciát nyújtsanak csőd esetére, mint az utazásszervezők” — véli Merika Hallik ECTAA-elnök.


Kitiltottak egy légitársaságot Európából

Kitiltottak egy légitársaságot Európából 

Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Rangos nemzetközi díjat nyert a szerb légitársaság

Rangos nemzetközi díjat nyert a szerb légitársaság 

Jiri Marek, az Air Serbia vezérigazgatója átvehette a Los Angeles-i díjátadón a Kelet-Európa legjobb légitársasága díjat.
Új upgrade lehetőség az airBaltic-nál

Új upgrade lehetőség az airBaltic-nál 

Az airBaltic új szolgáltatása lehetőséget biztosít a turista osztályú jeggyel rendelkező utasok számára, hogy ajánlatot tegyenek a business osztályon történő utazásra.
Jövőre még több nyereségük lehet a légitársaságoknak

Jövőre még több nyereségük lehet a légitársaságoknak 

Növekvő utasszám, rekordprofit várható 2025-ben a polgári légiforgalomban.
Újabb fenntarthatósági díj a WIZZ-nek

Újabb fenntarthatósági díj a WIZZ-nek 

A World Finance szaklap “Carbon Awards 2024„ programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
Vitézy Dávid, 100E reptéri gyorsjárat, Budapest bérlet

Vitézy Dávid, 100E reptéri gyorsjárat, Budapest bérlet 

A fővárosi politikus közösségi oldalán a hazaérkező utazók érdekében közölt egy új bejegyzést.
Lufthansa Technik – Norwegian Air Shuttle: meghosszabbított együttműködés

Lufthansa Technik – Norwegian Air Shuttle: meghosszabbított együttműködés 

A budapesti telephelyű karbantartó cég további öt évvel meghosszabbította az együttműködést a norvég fapados légitársasággal.
Az Iberia bemutatta téli újdonságait

Az Iberia bemutatta téli újdonságait 

Az Iberia légitársaság a Budapest Airporttal közösen tartott sajtótájékoztatóján bemutatta téli időszakra vonatkozó stratégiájukat és beszámoltak újdonságaikról.
Visszatér az ultrafapados légitársaság sikersztori bérlete

Visszatér az ultrafapados légitársaság sikersztori bérlete 

Nyár végén percek alatt elkapkodták az első meghirdetett akció során az összeset.
Bringások Kéktúrája: Szentgotthárdtól Tokajig

Bringások Kéktúrája: Szentgotthárdtól Tokajig 

Összesen mintegy 1500 kilométeres kerékpáros útvonal – ez a Horizont, amely kezdő és haladó bringások számára. A fákon már meg is jelentek az első jelzések.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.