A NiT Hungary Autóbusz Tanácsa, az Országos és a Budapesti Rendőr-főkapitányságokkal (ORFK és BRFK), a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságával (VPOP), valamint a Fővárosi Közterület-felügyelettel készül együttműködni. Az NiT Hungary szerint azért fontos ez az együttműködés, mert Magyarországról "rossz kép alakulhat ki" azokban a külföldi turistákban, akik autóbusszal érkeznek ide, vagy buszos városnéző körúton vesznek részt.
A szervezet szerint nagy szükség van a schengeni külső határokon folytatott biztonsági ellenőrzések felgyorsítására és a beutazókkal szembeni toleránsabb magatartásra, illetve a "fővárosi parkolási anomáliák mielőbb megszüntetésére."
Keddi közleményében az NiT ismerteti: Magyarországot tavaly 12,7 millió turista kereste fel, jelentős részük autóbusszal érkezett, vagy autóbuszos városnéző programokon vett részt. A turistacéllal beérkező külföldiek 42 százalékának úticélja Budapest volt, ahol évente mintegy 100 ezer turisztikai célú autóbuszjárat mozog - ezek háromnegyede főszezonban, vagyis április és november között. Ez mintegy 350 mozgó turistabuszt jelent naponta, túlnyomóan a forgalmi csúcsidőszakban.
Mindezek ellenére "Budapestnek jelenleg nincs koncepcionálisan kialakított városnéző útvonala, így a buszok mozgását alapvetően a megrendelő utazási irodák által hosszú időre előre leszervezett egyedi programok időrendje határozzák meg" - vélekedik az NiT. Hozzáfűzik: ez gyakran kiváltja a helyi lakosság tiltakozását is, ugyanakkor mind az érintett lakók, mind pedig az autóbuszos szolgáltatók kiszolgáltatott helyzetben vannak: egyrészt kénytelenek alkalmazkodni a megrendelői elvárásokhoz, másrészt saját érdekükben is igyekeznek betartani a közlekedési, illetve parkolási szabályokat.
„Budapestnek igenis van koncepcionálisan kialakított városnéző útvonala” - cáfolta a NiT állítását M.Szilvia idegenvezető. Ha egyebet nem rendelnek a csoprtok a hagyományos városnézés a mai napig a Stadionok-Hősök tere-Városliget-Andrássy út-Parlament-Bazilika-Zsinagóga-Vár-Gellért-hegy útvonalra épül - tette hozzá az idegenvezető.
Az együttműködés keretében a szervezetek többek között együttes helyszíni bejárások útján keresik a lehetőségeket a határforgalom felgyorsítására, valamint a fővárosi turisztikai nevezetességeknél az autóbuszok kulturált várakozásának megoldására.
A résztvevők szerepet kívánnak vállalni az októberben újjáalakuló önkormányzat illetékes szakbizottságának munkájában, és folyamatosan napirenden tartják majd mindazokat a kérdéseket, melyek kihatással lehetnek az autóbuszos turizmusra - olvasható a közleményben.
Az NiT Hungary ezenkívül párbeszédet kezdeményez az Országgyűlés sport - és turizmusbizottságával is.
A Napi Turizmus által megszólaltatott beutaztatók panaszolták: nem csupán a nevezetességeknél nehéz megállni és várakozni 40-50 személyes buszokkal, hanem a szállodáknál is. Az utóbbi években épült szállodák túlnyomó többségénél sem a beruházó sem pedig az önkormányzat nem gondolt arra, hogy a szállodák előtt busszal is jó lenne megállni. Ugyanakkor ezen szállodák többsége bevételének nem elhanyagolható részét szerzi csoportokból - figyelmeztetnek a különösen a négy-ötcsillagos konferencia termekkel is rendelkező szállodákban gyakran és nagy létszámokban foglaló MICE irodák.
Buszöböl híján legtöbbször szabálytalanul, a forgalmi sávban kénytelenek megállni illetve ki- és beszállítani a buszsofőrök, kockáztatva pénzbüntetést és büntetőpontokat. A bírságot pedig szinte mindig a saját zsebükből kell állniuk, sem a cég, sem a megrendelő iroda nem fizeti ki helyettük - nyilatkozta név nélkül egy ismert fővárosi buszos cég sofőrje. (Napi Turizmus/MTI)