A társaság egyúttal felkérte a többi légiközlekedési társaságot az együttműködésre, hogy egy újabb vulkánkitörés esetén közösen elkerülhető legyen a forgalmi fennakadás a légtérben.
Az Easyjet egyik vezető mérnöke, Ian Davis úgy véli, hogy a jövőben ismét lehet vulkánkitörés és hamufelhő Európa felett. A repülési iparág ma felkészültebb, mint tavaly volt, de tovább kell lépni, mondja a szakember. Az easyJet szorosan együttműködik Dr. Fred Pratával, a Norvég Légkörkutató Intézet (NILU) vezető munkatársával a technológia fejlesztésében. Ahhoz, hogy a vulkáni fenyegetettség ellen új megoldásokat találjanak az iparág többi szereplőjének segítségét kérik.
A rendszert, mely egy hamu észlelésére kifejlesztett időjárási radar, Dr. Fred Prata dolgozta ki. Az AVOID-technológia részeként a repülőgépeket infravörös érzékelőkkel szerelik fel, melyek képeket közvetítenek egyrészt a pilótának, másrészt a légiforgalmi irányító központnak.
E képek alapján a pilóták kb. 1500 és 15000 méter közötti magasságban akár 100 km-es távolságból is érzékelhetik a hamufelhőket, majd módosíthatják a gép repülési irányát, hogy elkerüljék az útjukba került hamufelhőt.
A rendszer a kereskedelmi légitársaságoknál általánosan alkalmazott időjárási radarokéhoz nagyon hasonló elven működik. A légiforgalmi irányító központ az AVOID-technológiával felszerelt repülőgépekről származó információkat arra használja fel, hogy a valós idejű adatok alapján pontos képet alkosson a vulkáni hamufelhőről. Ennek köszönhetően a légtér olyan, nagy kiterjedésű területei nyílhatnak meg a légi közlekedés előtt, melyeket a vulkáni tevékenység miatt egyébként lezárnának – mindennek előnyeit, a forgalmi fennakadások minimalizálása révén az utasok élvezhetik.
Dr. Prata és csapata a következő hónapokban a Távol-Keleten és Alaszkában, vulkáni tevékenységek közelében tesztelik a berendezést. Ez idő alatt várható, hogy a tanúsítási folyamat befejeződik az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséggel, illetve a tárgyalások is folytatódnak az Európai Bizottsággal a fejlesztéshez szükséges anyagi támogatást illetően.
A folyamat végén az AVOID rendszer készen áll majd a tömeggyártásra. Az easyJet úgy véli, hogy ha Európa szerte 100 repülőgépet ellátnak a hamudetektorral, akkor a kontinensnek teljes lesz a lefedettsége. Így a légitársaságok időben értesíthetik a megfelelő hatóságokat egy esetleges hamuészlelést követően. Ez pedig összhangban lenne a Polgári Légiközlekedési Hatóság (Civil Aviation Authority) biztonságos repülés irányelveivel.