A bírálóbizottság tagjai Dr. Szalók Csilla, a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátó-ipari és Idegenforgalmi Kar Idegenforgalmi Intézetének vezetője; dr. Herkó László, a MATUR budapesti tagozatának elnöke,turisztikai szakértő; Kerekes Gábor, a Román Turisztikai Hivatal képviselet-vezetője, Soós Gergely, a Neo Interaktív Reklámügynökség ügyvezetője és Szigeti Péter, kiadónk piacvezető reklámszakmai lapja, a Kreatív főszerkesztője. |
A beérkezett kiadványokra a Hungexpó jóvoltából az Utazás kiállítás ideje alatt szavazhatott a szakma és a nagyközönség, szerkesztőségünkben pedig a vásár után ült össze az elismert reklám- és turisztikai szakemberekből álló öttagú zsűri, hogy pontozza és értékelje a beérkezett műveket. Cikkünkben a zsűrizés során felmerült tanulságokat foglaljuk össze.
A szaporodó számú pályaművek a zsűrinek is feladták a leckét. A legerősebb verseny az utazási irodai katalógusok kategóriájában alakult ki, amelyben több mint harminc kiadvány közül kellett kiválasztaniuk a felkért szakértőknek a három legjobbat – nem volt könnyű dolguk. Mivel többször is közel azonos pontszámot kaptak a pályaművek, nagyon nehéz volt dobogós helyeket hirdetni. Részben ezért is több kategóriában különdíjakat adott ki lapunk szerkesztősége. Tanulság, hogy jövőre tovább fogjuk finomítani a meghirdetett kategóriák rendszerét.
A szakmai zsűri arra az álláspontra jutott, hogy az utazási irodák által benyújtott katalógusok minősége komoly javulást mutat tavalyhoz képest. Újszerű formák, innovatív megoldások tüntek fel. Megjelentek a versengésben az exkluzív, egyéni utasokra szabott ajánlatokat kínáló utazási irodák is. Közülük a bírálók tetszését különösen megnyerte a Baraka, amely még arra is ügyelt, hogy valamennyi utaskísérőjének, idegenvezetőjének arcképét leközölje katalógusában. A témakatalógusok kategóriában ezzel szemben több jelentkezőt vártunk volna, ám csalódásunkat öröm váltotta fel, amikor a „Gyógynövénygyűjtő túrák a Bükkben című kiadványt kézbe vettük. Ennyi ötlettel, kedvességgel, emberközelséggel ritkán találkozni, biztosak vagyunk benne, hogy a témaút legjobb megjelenítését és reklámeszközét hozták létre az alkotók.
A TURIZMUS TREND SZERKESZTŐSÉGÉNEK KÜLÖNDÍJAIT KAPTA:
a MALÉV Air Tours, a VISTA, illetve a MAHART Tours (utóbbié a legelegánsabb katalógus) a Mellow Mood Group Hungarian Hotels katalógusa a Fedezze fel Nagykanizsát című kiadvány |
A régiós kiadványok között az Írottkő Natúrparké azért is került az első helyre, mert alkotói arra is ügyeltek, hogy környezetkímélő papírt alkalmazzanak. Ami a dizájnt és az elegáns szerkesztést illeti, ebben a Pécs–Baranya, hiszen.... kiadvány tündökölt, bár a címválasztás nem ítéltetett túl szerencsésnek.
Város kategóriában relatív sorrendet állított fel a zsűri, hiszen a díjazott pályaművek mindegyékiben volt jó, követendő megoldás, ugyanakkor hagytak hátra némi hiányérzetet is. Immár másodszorra emel ki a bírálóbizottság olyan városismertetőt (Fedezze fel Miskolcot), amely a turista idejét figyelembe véve egy-, két-, vagy többnapos tartózkodásra állít össze konkrét ajánlatot. A fogyasztókat egyre kevésbé érdeklik a leíró jellegű, történelmi objektumokat felsoroló brosúrák, az utazók inkább maguk szeretnék – persze profi segítséggel – felfedezni úti céljukat. Még jobb lett volna, ha ezekhez a programokhoz mindjárt Miskolc térképet is mellékelnek, hogy a turistának ne kelljen két kézből, két kiadvánnyal dolgoznia. Különdíjat kapott e kategóriában a „Fedezze fel Nagykanizsát” kiadvány, gondos szerkesztése miatt. Terjesztése azonban – mivel szabványos postai borítékba nem fér bele – drága lesz. A gazdasági élet ismertetése sem feltétlenül helyénvaló ilyen invitatív kiadványban.
Gratulálunk a nyerteseknek, köszönjük a pályázóknak, hogy vállalták a megmérettetést!
A SZAKMAI ZSŰRI SZAVAZÁSÁNAK EREDMÉNYE
KIUTAZTATÓ KATALÓGUS1. Bono – Skandinávia 2007
2. Baraka – Járj végére a világnak
3. MAHART Tours 2007
BEUTAZTATÓ ÉS BELFÖLDI KATALÓGUS
1. OTP Travel belföldi üdülések 2007–2008
2. OTP Travel orosznyelvű katalógus
3. IBUSZ belföldi ajánlatok 2007
SZÁLLODAI PROSPEKTUS
1. Kempinski Hotel Corvinus Budapest, incentív
2. Spirit Hotel Rogner Thermal Spa
3. NaturMed Hotel Carbona
RÉGIÓS KIADVÁNY
1. Írottkő - Natúrpark
2. Budapest - Közép-Dunavidék
3. Pécs - Baranya hiszen...
TÉMAKATALÓGUS
1. Gyógynövénygyűjtő túrák a Bükkben
2. Múzeumok Pest megyében
3. Tanösvények és bemutatóhelyek a Tápió-vidéken
VÁROSI KIADVÁNY
1. Fedezze fel Miskolcot!
2. Hévíz
3. Kőszeg gyöngyszemei
WEBOLDAL
FILM, SPOT
1. Miskolc felett a nap...
2. Megosztott díj:
Szeged - A napfény városa DVD és
Az ezerarcú Tona megye
A nagyközönségi szavazás eredménye
Film, spot
I. Sas István: Miskolc felett a Nap… imázsfilm
II. Szeged – A Napfény városa DVD
III. Az ezerarcú Tolna megye
Kiutaztató katalógus
I. TdM Utazási Iroda Kulturális Körutazások 2007
II. MAHART Tours Utazási Katalógus 2007
III. OTP Travel 2007 nyár
Beutaztató és belföldi katalógus
I. OTP Travel Belföldi üdülések 2007-2008.
II. Belföldi ajánlatok és IBUSZ szobák, apartmanok 2007
III. OTP Travel Orosz nyelvű katalógus
Régiós kiadvány
I. Vác és régiója
II. Győr-Moson-Sopron Megye Turisztikai Programajánló
III. Budapest–Közép-Dunavidék Kistérségei
Szállodai prospektus
I. Palace Hotel Hévíz
II. NaturMed Hotel Carbona****superior - szállodai prospektus
III. Spirit Hotel Rogner Thermal Spa
Témakatalógus
I. Múzeumok Pest Megyében
II. IBUSZ, Körutazások és városlátogatások 2007
III. Vista magazin
Városi kiadványok
I. Vác városkalauz
II. Miskolc Info - ingyenes kulturális turisztikai magazin
III. Fedezze fel Miskolcot!
Weboldal
III. www.5kontinens.hu