A PSZÁF honlapján megjelent keddi tájékoztatás szerint a múlt héten benyújtott kérelmében a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) azt közölte: a Malév leállása miatt a bankok az ügyfelek kérésére visszafizetik a bankkártyával vett repülőjegyek árát. Ezt követően a bankok azokat az összegeket, amelyeket az ügyfelek utazási irodában, vagy utazási iroda által működtetett online rendszerben fizettek ki, ráterhelik azokra az utazási vállalkozókra, amelyeknél az ügyfél a viteldíját fizette.
A MUISZ szerint ez úgy történik, hogy a bankok az ügyfeleknek visszafizetett pénzt a kártyaelfogadó utazási vállalkozókat később, más kártyás fizetés alapján megillető összegekből levonják, azaz beszámítást hajtanak végre.
A MUISZ álláspontja szerint a bankok jogértelmezése az ügyben jogszabálysértő. Intézkedést tartanak szükségesnek az utazási vállalkozóktól szerintük jogszerűtlenül leemelt összegek visszafizetése érdekében, illetve azért, hogy a pénzintézetek ne folytassák ezt a gyakorlatot.
A PSZÁF álláspontja szerint azonban a MUISZ kérelmében vázolt ügy a bankkártya elfogadó utazási vállalkozók és a hitelintézetek közötti polgári jogi alapon nyugvó egyedi jogvita. A felügyeletnek a jogszabályok szerint nincs hatásköre ebben az ügyben, ez kizárólagosan a bíróság jogkörébe tartozik.
A PSZÁF szerint fogyasztóvédelmi ellenőrzés keretében sincs jogszerű lehetősége vizsgálat lefolytatására, miután a kérelem nem minősül fogyasztó részéről benyújtott panasznak, és az ügyben a fogyasztóvédelmi eljárás megindításának egyéb törvényi feltételei sem állnak fenn.
Forrás: MTI