A Vedomosztyi című befolyásos orosz üzleti-politikai napilap korábban a Roszaviacijához közeli forrásokból szerzett értesüléseire hivatkozva közölte: a hatóság azután tiltotta le a Superjetek (nemzetközi megjelöléssel: SSJ-100) használatát, hogy kiderült: gondok voltak a Szuhoj cég által gyártott repülőgépek alvázával és a szárnyakkal.
A Szuhoj Polgári Repülőgépei nevű cégnél közölték: dolgoznak a hibák kijavításán, és a Superjetek hamarosan újra repülhetnek. Szerintük a géptípus úgymond gyermekbetegségben szenved, mint minden új repülőgép.
A Kommerszant FM adásában Alekszandr Akimenko berepülő pilóta elmondta: a Superjet-100-as típus műszaki engedélyének felfüggesztése várható volt, mert számos kifogás éri a konstrukciót, túl súlyos, és 85 százalékban külföldi alkatrészekből áll. A Superjet vörös posztó a repülőgépgyártók szemében - fogalmazott a pilóta.
Szerinte a gyártó cég versenytársai most a sajtóban igyekeznek felnagyítani a hibákat.
Roman Guszarov, az avia.ru internetes repülési szaklap főszerkesztője szerint a Superjet-100-as repülőgépek leállítása komoly anyagi veszteséget jelent az Aeroflotnak és árt a hírnevének. Úgy tudja, hogy a legnagyobb orosz légitársaságnál még a Roszaviacijától kapott tiltó rendelkezés beérkezése előtt a 10 Szuhoj-Superjetből nyolcat leállítottak. A szakember szerint a légügyi hatóság utasítása jogos, mert a Superjetek használata nem biztonságos.
Tavaly májusban Indonéziában hegyoldalnak ütközött egy Superjet próbarepülés közben. A vizsgálatok szerint a pilóták hibája okozta a szerencsétlenséget, amelyben a legénység és a fedélzeten tartózkodó utasok, összesen 45 ember vesztette életét.
A Kommerszant FM emlékeztetett rá, hogy 2012 augusztusában a Kazany-Moszkva járaton repülő Superjet gép nem jutott el a célállomásra, mert problémák keletkeztek az utastérben. Tavaly októberben Tatárföldön hajtott végre kényszerleszállást egy ilyen gép, mert eljegesedtek a szárnyai.
A Szuhoj-Superjet-100-as típust a Szuhoj az olasz Alenia Aermacchi repülőgépgyártó cég közreműködésével gyártja.
Az Aeroflot kezdte elsőként használni a Superjet-100-as repülőket, miután nagy kedvezménnyel vásárolhatott ebből a géptípusból. Összesen 30 darabot rendelt meg belőle az 51 százalékban állami tulajdonban lévő orosz légitársaság .
Forrás: MTI