Tavaly július 4-én az egész turisztikai piacot váratlanul érte, hogy az Indulhatunk.hu online utazási iroda kilépett az offline piacra, hálózatfejlesztésbe kezdett, és utcai irodákat nyitott. 2014-ben a cégnek először Budapesten, Nyíregyházán és Székesfehérváron nyílt utcafrontos irodája. Mostanra Budapesten hat, más városokban pedig további kilenc utcai irodát nyitott a cég. A bővülés tempóját jól mutatja, hogy amikor januárban először megkerestük Forró Tamást, az Indulhatunk cégcsoport tulajdonos-ügyvezetőjét, hogy nyilatkozzon lapunknak, az Indulhatunk honlapján még csak tizenegy utcai iroda szerepelt, ám Forró a telefonban elmondta, hogy azóta már további négy új saját értékesítési pontot nyitottak, céljuk pedig összesen 21 fiókiroda megnyitása még a 2015-ös évben.
Az Indulhatunk.hu bővülési és terjeszkedési folyamatának támogatására 2015. január elején elindították a cég eddigi legnagyobb országos reklámkampányát, amely jelenleg is tart, és amelynek szerves elemei az országszerte megjelenő óriásplakátok, valamint az országos kereskedelmi csatornákon futó reklámkampány is.
Optimista kilátások
Az iroda optimista hangulatú, ugyanakkor konszolidálódott turisztikai piacon kezdett nagy ívű fejlesztésekbe. A tour-operátorok tavaly decemberben közzétett vagyoni biztosítékai alapján egyre kevesebb magyarországi utazásszervező egyre növekvő vagyoni biztosítékról nyilatkozott, azaz a piaci szereplők forgalomnövekedést várnak az idei évtől. Egy ilyen volumenű bővülés – tizenöt utcai iroda megnyitása fél év alatt – még a pozitív előjelek fényében sem nevezhető szokványosnak a hazai piacon, ahol a vezető irodák pozíciója szilárdan beágyazottnak tűnik.
Tavaly júliusban, az első budapesti utcafrontos iroda megnyitását követően Forró Tamás elmondta, hogy a növekvő külföldi és belföldi foglalási számok egyenes következménye volt az üzleti döntés. A szakember előnyösnek tartja, hogy a hálózat irodáit Green Travel franchise-irodaként is működtetik.
Forró szerint ügyfeleik igényei, illetve az érzékelhető pozitív piaci tendenciák miatt döntött úgy, hogy saját hálózatot hoz létre. „Érezhető, hogy az emberek anyagi biztonsága nő, és ezzel együtt egyre többen engedhetik meg maguknak a külföldi utazást. Úgy gondoljuk, a közeljövőben lesz egy jelentős szintugrás a külföldi utazások számát tekintve” – fogalmazott.
Vádak és cáfolat
A bővülés természetesen sértheti más hazai utazási irodák, elsősorban a viszonteladók érdekeit. Ezzel kapcsolatban Forró Tamás elmondta, hogy a hálózat létrehozása előtt az Indulhatunk cégcsoport partneri együttműködésre hívta meglévő utazásszervező, illetve -közvetítő partnereit, amely modell az évekig tartó próbálkozások ellenére sem bizonyult életképesnek.
Az Indulhatunk.hu értékesítési stratégiája, hogy az eladóhelyeken keresztül megpróbálja helyben felvenni a kapcsolatot elsősorban azokkal a vásárlókkal, akik már az Indulhatunk cégcsoport ügyfélköréhez tartoznak.
Eredményességi és hitelességi szempontokat figyelembe véve más irodáknál már bizonyított, komoly ügyfélkörrel rendelkező értékesítőket alkalmaznak, de irodánként nem rendelkeznek nagy személyzettel. Ennek okaként Forró Tamás elmondta, hogy a minőségi szempontok az Indulhatunk cégcsoportnál felülírják a mennyiségieket. „Bizalmi kérdésnek gondolom, hogy az emberek melyik irodában és mely értékesítőnél vásárolnak. Az embereknek egyre fontosabb, kinél hagyják ott a pénzüket” – fogalmazott. „Az irodák kialakítása során sok igaztalan vád érte a céget. Ezzel kapcsolatban az álláspontom az, hogy a kiválasztás során előnyben részesítettük a korábban általunk már ismert, elismert, és a szakmában szívvel-lélekkel dolgozó szakembereket. Mindegyikőjük saját döntést hozott a munkahely-váltással” – tette hozzá a tulajdonos-ügyvezető, aki kiemelte, hogy náluk nagyon jó a vállalati kultúra, és igyekeznek motiválni a dolgozókat. Forró Tamás szerint cégük a békés egymás mellett élés híve. Tavaly, amikor a veszprémi irodájukhoz üzlethelyiséget kerestek, első körben egyetlen kiadó irodát találtak a belvárosban, egy IBUSZ-iroda közvetlen szomszédságában. „Nem vettük ki az irodát, megvártuk a következő lehetőséget. Nem szeretnénk, hogy bárki azzal vádoljon minket, hogy ellopjuk az ügyfeleit” – mondta.
A következő lépés
Egyelőre véget értek az előkészületek, ezzel befejeződött az Indulhatunk.hu Nemzetközi Utazási Irodák hálózata elindulásának első üteme. Decemberben a szükséges stresszteszteken esett át a hálózat, valamint a belső kommunikációt is tesztelte a vállalat. Az elmúlt fél évben csupán online módokon és hírlevélen keresztül reklámozták az irodákat, illetve az első utcai iroda megnyitása idején felmatricázott villamosokkal hirdettek. Januárban elindított országos marketingkampányuktól nagy előrelépést várnak. Forró Tamás szerint a végső céljuk, hogy kellően nagy szeletet sikerüljön kihasítaniuk a kiutaspiacon, tour-operátori törekvéseik viszont továbbra sincsenek.
Piaci fogadtatás
Jakócs Áron, a Robinson Tours ügyvezetője egyrészről gratulált az Indulhatunk sikeres fejlesztéseihez, másrészt aggodalmának adott hangot az iroda promóciós gyakorlata miatt, amelyben a januárban vásárolt külföldi utak mellé belföldi utazást adnak ajándékba. „Az Indulhatunk akciója deformálja a szakmában általánosan elfogadott gyakorlatot, hogy a tour-operátorok utazásait a különböző partnerirodák jutalék ellenében bruttó áron értékesítik – magyarázta a szakember. – Ez azért is veszélyes, mert ez egy árcsökkenési spirált indíthat be a piacon, és akkor más irodákat is abba hajszolhat, hogy veszteséggel értékesítsék az operátorok útjait. Ez pedig az utazásszervezőknek sem lehet érdeke.” Jakócs szerint végül az operátorokon fog múlni, hová fut ki az Indulhatunk gyakorlata. „Azok az operátorok, amelyek egyformán tisztelik az ügynökeiket, nem engedhetik meg magunknak, hogy asszisztáljanak ügynökeik egy részének ellehetetlenítéséhez” – véli a szakember. Jakócs reméli, hogy ez egy egyszeri akció volt, és hogy a jövőben a hasonló gyakorlatot folytató irodák is jobban átgondolják majd az ilyen kedvezmények alkalmazását, mivel szerinte nem lenne jó rászoktatni az utast arra, hogy mindenből alkudhat, és minden úthoz kap egy újabbat ingyen.
Végh Balázsnak, a megújult QuaesTour turisztikai igazgatójának szintén meglepetést okozott az Indulhatunk.hu terjeszkedési stratégiájának a híre, de sok sikert kíván hozzá. Mint elmondta, bár a cég pozitív hangulatú piacon nyit, a vidéki városok utazási piaca telített és jól leosztott. „Tetszik és bátornak tartom a kezdeményezést, ugyanakkor láttam már olyan biciklisversenyt, ahol valaki megpróbált bátran elugrani az élmezőnytől, de nem bírta szuflával, vagy az árokban végezte. Az Indulhatunk.hu jelenlegi kedvezményeit a cég múltját ismerve, magától értetődő taktikai lépésnek tartom, ami a többi piaci szereplőt is arra kényszeríti, hogy újragondolja kedvezményrendszerét. Ezek a lépések természetesen minden szereplő profitját csökkenteni fogják, és könnyen lehet, hogy az árverseny elsodor majd néhány szereplőt. Biztosan lesznek vesztesek, a piaci részesedés növelése és megtartása is rengeteg pénzbe és energiába fog kerülni a szakmai szereplőknek, a nagy kérdés csak az, hogy ki bírja majd tovább.”
A már 21 irodával rendelkező QuaesTour sem lassít: a cég tervezi a saját hálózatának bővítését, azonban a lehetséges helyszínek kiválasztását minden esetben jobban átgondolt és komoly kutatások előzik meg.
A szakember elmondása szerint együttműködő partnerei voltak belföld tekintetében az Indulhatunk.hu-nak, de a tapasztalatok alapján az ügyfelek az ilyen típusú kedvezményes ajánlatokat interneten vásárolják inkább, mint személyesen fiókban, valamint a ráfordított munka – realizálható haszon aránya nem produkált szignifikáns eredményeket.
„Az Indulhatunk.hu több városban is konkurenciává vált, és minden bizonnyal lesz egy egészséges versengés is, de bízunk munkatársaink tapasztalatában és szakértelmében, ügyfeleink hűségében. Természetesen a jövőben is mindent megteszünk, hogy a közreműködésünk által utaztatott ügyfelek és az utazások szervezői is elégedettek legyenek a munkánkkal” - mondta Végh Balázs.
A szakember a Robinson Tours kezdeményezését üdvözölte, meglátása szerint azonban az utazási piacra is jellemző az extra kedvezmények biztosítása az ügyfelek felé. Véleménye szerint a vásárlói hűség kialakításában még mindig nagy szerepük van a különböző kedvezményrendszereknek, amelyeket bevallottan vagy sem, de kivétel nélkül minden utazásszervező és –közvetítő cég alkalmaz.„Gyakorlati különbség nincs a nem nyilvános kedvezmények és a komoly befektetést igénylő vásárlásösztönző marketingkampányok között, attól eltekintve, hogy utóbbi nyilvános, több potenciális ügyfelet szólít meg, szervezett keretek között folyik és nagy hatásfokkal működik” - jegyezte meg.
Véleménye szerint az igazi eredményekhez az utazásszervezők és utazásközvetítők egységes összefogása és a vásárlói lojalitást növelő programok korrekt alkalmazása szükséges a hazai piacon.