Ferihegy 1: Már amúgy is kicsi volt?

Ez persze sovány vigasz a bezárás estéjén, akkor is, ha csak öt évre zárnák be.

A Nap már északnyugati horizontról bámul vissza a Ferihegyre, a forgalmi előtéren akkora a sürgés-forgás, mintha a holnap sosem jönne el. Az a nap, amikortól a Ferihegy 1-re menetrend szerint utasszállító gép már nem érkezik. Legalábbis tervek szerint a következő öt évben nem. 2012. május 29-ét írjuk. A Ferihegy 1 utolsó napja a kényszerű szünet előtt.

Az utolsó járatokat búcsúztatni, és a terminált látványosan bezárni gyűlt össze a Budapest Airport (BUD) vezetősége és a sajtó. Egy Wizz Air gép füstölt el Bari fele, majd később Stuttgartba a Germanwings egy A319-ese. Szerdán már a kettesről kezdték az új napot, ahol a jelentések szerint az átállás teljesen zökkenőmentesen zajlott le.

Ez annyiban talán nem is baj, hogy a fapados csúcs alatt, reggel 6 körül valamint este a Budapest Airport szerint a T1 már kevésnek bizonyult a forgalom kiszolgálására. Az egyesen óránkénti négy-öt induló járat látható el torlódások nélkül - tudtuk meg Hardy Mihálytól, a BUD kommunikációs igazgatójától.

Ennél központibbat?

A fapadosok számára bizonyára remek marketingfogás lesz ezentúl, hogy ennél központibb terminálra szinte egyetlen fővárosban sem üzemelnek. Még ha ez a terminál néhány kilométerrel távolabb esik is a várostól, mint az egyes. De legalább ki lesz használva a kettes ezentúl. Még így is 1,1 millióval kevesebb utasra számítanak idén Hardy Mihály tájékoztatása szerint. Elmondta: 2012-ben 7,8 millió utast várnak. Tavaly 10%-os növekedés mellett 8,9 millióan fordultak meg a Ferihegy termináljain.

De ezzel a 7,8 millióval azért óvatosan bánjunk! - figyelmeztetett Hardy Mihály. Az utasok majdnem fele fapadossal repül, a fapadosok pedig a hálózati légitársaságokkal ellentétben igen hamar megszüntetik járataikat, ha a kihasználtság a szokásos 75-80% alá esik - tette hozzá.

Cigi és hamburger

És vajon mit szól a változó vásárlóközönséghez a márkás divatcikkeket, vakítóan csillogó kristályokat, órákat a SkyCourt-on árusító kalmár? Nos, bizonyára nem tapsol annyira, mint a vámmentes dohányáru osztálya, ahol - mint megtudtuk - igencsak megnőtt a Ryanair belépte óta a vásárlók száma. Hasonlóképpen a Burger Király és a Kentucky Fried Csirke is javuló értékesítési mutatókról számol be. Hardy Mihály az átalakuló vásárlóerő ellenére optimista; emlékeztet a full service légitársaságok európai és közel-keleti krémje azért továbbra is repüli Budapestet prémium utasaival. Így vagy úgy, de a városba kitekintve az utazási szakma nem ujjong az üzleti- és konferencia turizmus visszaesése miatt a Malév eltűnte óta.

Élet a karámon kívül

Azért persze fapados és fapados közt is van különbség. A Wizz Air, hogy az ultráktól - így is - megkülönböztesse magát, nem karámban gyalogoltatja utasait az utasforgalmi épületig, fizet a buszért. Hasonlóképpen jár el az easyJet, a Germanwings és a Norwegian is - derült ki. Joggal merül fel a kérdés: kapnak-e kedvezményt a listaárból a kettesre átköltözők? A hivatalos válasz szerint nem.

Állagmegóvás

Lenyűgöző, ha egy ötvenes-hatvanas évekbeli épületet igényesen, jelent és múltat egyaránt figyelembe véve újítanak fel, ahogy történt az F1 esetében is. A Népstadion tervezőjének másik legismertebb műve nem véletlen kapott annyi elismerést. Ifj. Dávid Károly épülete egy stilizált repülőgépet ábrázol felülnézetben, melyhez későbbi korokban toldották hozzá a kisgépes, GAT-terminált. Miért is ne adhatna az üres egyes a GAT-nak otthont? - merül fel a kérdés. Mert túl nagy ahhoz az utasszámhoz, amit ez a „műfaj” produkál - hangzik a BUD válasza. Tavaly 5186 gépmozgás mellett kb 30 ezren érkeztek a GAT-ra. 2011-ben összesen 109 949 gépmozgás történt a Ferihegyen. Nem érné meg, olcsóbban kijönnek a T1 állagmegóvásával. Addig is bíznak benne, hogy talán 2017. május 29-én újra nyit.

És hogy ki lesz az akkori Magyarországon majd a flúgplacc ura?


Felborult egy FlixBus, sok a sérült

Felborult egy FlixBus, sok a sérült 

A Bécsből Koppenhágába tartó jármű a német A19-es autópályán borult az oldalára.
Iránba utazna?  Nincs akadálya

Iránba utazna? Nincs akadálya 

Az Egyesült Arab Emírségek (UAE) légitársaságai – Flydubai, Air Arabia, Emirates – ismét indítanak járatokat Irán felé.
Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között

Már csak ez hiányzott: hosszabb menetidő a ferihegyi reptér és Budapest között 

Az M4-es út felújítása okozza a nyári csúcsidőszakban a fennakadást.
Felszáll a SAS

Felszáll a SAS 

Méghozzá, amint a megállapodás létrejön, más tulajdonosi háttérrel, mint eddig.
A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja

A Wizz Air járatait is érinti a francia légiforgalmi irányítók sztrájkja 

A munkabeszüntetés jelentős torlódást idézett elő az európai légtérben, ami késésekhez és járattörlésekhez vezetett.
E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára

E-bike beszerzési program turisztikai vállalkozások számára 

Turisztikai tevékenységet végző szervezetek és vállalkozások most akár 4,5 millió forint támogatást is kaphatnak elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére.
Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között

Condor: járatindítás Frankfurt és Budapest között 

Az új járat része a légitársaság bővülő európai hálózatának, amely a német turisták körében népszerű városi desztinációkat célozza meg.
Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük

Bilbao, Wroclaw, Gdansk és Vilnius – egyvalami közös bennük 

Mind a négy izgalmas város már elérhető az ultrafapados légitársaság közvetlen járataival Budapestről.
Száz mozdonnyal erősít a MÁV

Száz mozdonnyal erősít a MÁV  

Ebből harminc már megérkezett.
Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen!

Külföldre indul? Ne megszokásból vezessen! 

Tudnivalók, ha autóval indul útnak, és szeretné elkerülni a kellemetlen meglepetéseket.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.