A Nap már északnyugati horizontról bámul vissza a Ferihegyre, a forgalmi előtéren akkora a sürgés-forgás, mintha a holnap sosem jönne el. Az a nap, amikortól a Ferihegy 1-re menetrend szerint utasszállító gép már nem érkezik. Legalábbis tervek szerint a következő öt évben nem. 2012. május 29-ét írjuk. A Ferihegy 1 utolsó napja a kényszerű szünet előtt.
Ez annyiban talán nem is baj, hogy a fapados csúcs alatt, reggel 6 körül valamint este a Budapest Airport szerint a T1 már kevésnek bizonyult a forgalom kiszolgálására. Az egyesen óránkénti négy-öt induló járat látható el torlódások nélkül - tudtuk meg Hardy Mihálytól, a BUD kommunikációs igazgatójától.
Ennél központibbat?
A fapadosok számára bizonyára remek marketingfogás lesz ezentúl, hogy ennél központibb terminálra szinte egyetlen fővárosban sem üzemelnek. Még ha ez a terminál néhány kilométerrel távolabb esik is a várostól, mint az egyes. De legalább ki lesz használva a kettes ezentúl. Még így is 1,1 millióval kevesebb utasra számítanak idén Hardy Mihály tájékoztatása szerint. Elmondta: 2012-ben 7,8 millió utast várnak. Tavaly 10%-os növekedés mellett 8,9 millióan fordultak meg a Ferihegy termináljain.
De ezzel a 7,8 millióval azért óvatosan bánjunk! - figyelmeztetett Hardy Mihály. Az utasok majdnem fele fapadossal repül, a fapadosok pedig a hálózati légitársaságokkal ellentétben igen hamar megszüntetik járataikat, ha a kihasználtság a szokásos 75-80% alá esik - tette hozzá.
Cigi és hamburger
És vajon mit szól a változó vásárlóközönséghez a márkás divatcikkeket, vakítóan csillogó kristályokat, órákat a SkyCourt-on árusító kalmár? Nos, bizonyára nem tapsol annyira, mint a vámmentes dohányáru osztálya, ahol - mint megtudtuk - igencsak megnőtt a Ryanair belépte óta a vásárlók száma. Hasonlóképpen a Burger Király és a Kentucky Fried Csirke is javuló értékesítési mutatókról számol be. Hardy Mihály az átalakuló vásárlóerő ellenére optimista; emlékeztet a full service légitársaságok európai és közel-keleti krémje azért továbbra is repüli Budapestet prémium utasaival. Így vagy úgy, de a városba kitekintve az utazási szakma nem ujjong az üzleti- és konferencia turizmus visszaesése miatt a Malév eltűnte óta.
Élet a karámon kívül
Azért persze fapados és fapados közt is van különbség. A Wizz Air, hogy az ultráktól - így is - megkülönböztesse magát, nem karámban gyalogoltatja utasait az utasforgalmi épületig, fizet a buszért. Hasonlóképpen jár el az easyJet, a Germanwings és a Norwegian is - derült ki. Joggal merül fel a kérdés: kapnak-e kedvezményt a listaárból a kettesre átköltözők? A hivatalos válasz szerint nem.
Állagmegóvás
És hogy ki lesz az akkori Magyarországon majd a flúgplacc ura?