Ferihegy 1: Már amúgy is kicsi volt?

Ez persze sovány vigasz a bezárás estéjén, akkor is, ha csak öt évre zárnák be.

A Nap már északnyugati horizontról bámul vissza a Ferihegyre, a forgalmi előtéren akkora a sürgés-forgás, mintha a holnap sosem jönne el. Az a nap, amikortól a Ferihegy 1-re menetrend szerint utasszállító gép már nem érkezik. Legalábbis tervek szerint a következő öt évben nem. 2012. május 29-ét írjuk. A Ferihegy 1 utolsó napja a kényszerű szünet előtt.

Az utolsó járatokat búcsúztatni, és a terminált látványosan bezárni gyűlt össze a Budapest Airport (BUD) vezetősége és a sajtó. Egy Wizz Air gép füstölt el Bari fele, majd később Stuttgartba a Germanwings egy A319-ese. Szerdán már a kettesről kezdték az új napot, ahol a jelentések szerint az átállás teljesen zökkenőmentesen zajlott le.

Ez annyiban talán nem is baj, hogy a fapados csúcs alatt, reggel 6 körül valamint este a Budapest Airport szerint a T1 már kevésnek bizonyult a forgalom kiszolgálására. Az egyesen óránkénti négy-öt induló járat látható el torlódások nélkül - tudtuk meg Hardy Mihálytól, a BUD kommunikációs igazgatójától.

Ennél központibbat?

A fapadosok számára bizonyára remek marketingfogás lesz ezentúl, hogy ennél központibb terminálra szinte egyetlen fővárosban sem üzemelnek. Még ha ez a terminál néhány kilométerrel távolabb esik is a várostól, mint az egyes. De legalább ki lesz használva a kettes ezentúl. Még így is 1,1 millióval kevesebb utasra számítanak idén Hardy Mihály tájékoztatása szerint. Elmondta: 2012-ben 7,8 millió utast várnak. Tavaly 10%-os növekedés mellett 8,9 millióan fordultak meg a Ferihegy termináljain.

De ezzel a 7,8 millióval azért óvatosan bánjunk! - figyelmeztetett Hardy Mihály. Az utasok majdnem fele fapadossal repül, a fapadosok pedig a hálózati légitársaságokkal ellentétben igen hamar megszüntetik járataikat, ha a kihasználtság a szokásos 75-80% alá esik - tette hozzá.

Cigi és hamburger

És vajon mit szól a változó vásárlóközönséghez a márkás divatcikkeket, vakítóan csillogó kristályokat, órákat a SkyCourt-on árusító kalmár? Nos, bizonyára nem tapsol annyira, mint a vámmentes dohányáru osztálya, ahol - mint megtudtuk - igencsak megnőtt a Ryanair belépte óta a vásárlók száma. Hasonlóképpen a Burger Király és a Kentucky Fried Csirke is javuló értékesítési mutatókról számol be. Hardy Mihály az átalakuló vásárlóerő ellenére optimista; emlékeztet a full service légitársaságok európai és közel-keleti krémje azért továbbra is repüli Budapestet prémium utasaival. Így vagy úgy, de a városba kitekintve az utazási szakma nem ujjong az üzleti- és konferencia turizmus visszaesése miatt a Malév eltűnte óta.

Élet a karámon kívül

Azért persze fapados és fapados közt is van különbség. A Wizz Air, hogy az ultráktól - így is - megkülönböztesse magát, nem karámban gyalogoltatja utasait az utasforgalmi épületig, fizet a buszért. Hasonlóképpen jár el az easyJet, a Germanwings és a Norwegian is - derült ki. Joggal merül fel a kérdés: kapnak-e kedvezményt a listaárból a kettesre átköltözők? A hivatalos válasz szerint nem.

Állagmegóvás

Lenyűgöző, ha egy ötvenes-hatvanas évekbeli épületet igényesen, jelent és múltat egyaránt figyelembe véve újítanak fel, ahogy történt az F1 esetében is. A Népstadion tervezőjének másik legismertebb műve nem véletlen kapott annyi elismerést. Ifj. Dávid Károly épülete egy stilizált repülőgépet ábrázol felülnézetben, melyhez későbbi korokban toldották hozzá a kisgépes, GAT-terminált. Miért is ne adhatna az üres egyes a GAT-nak otthont? - merül fel a kérdés. Mert túl nagy ahhoz az utasszámhoz, amit ez a „műfaj” produkál - hangzik a BUD válasza. Tavaly 5186 gépmozgás mellett kb 30 ezren érkeztek a GAT-ra. 2011-ben összesen 109 949 gépmozgás történt a Ferihegyen. Nem érné meg, olcsóbban kijönnek a T1 állagmegóvásával. Addig is bíznak benne, hogy talán 2017. május 29-én újra nyit.

És hogy ki lesz az akkori Magyarországon majd a flúgplacc ura?


Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.