Flottacsere indul a Wizz Airnél: itt az első A321-es!

Annak idején, amikor a Malév átvette Il-18-asait, a gépeket a légitársaság óriásgépeiként aposztrofálták. A flotta addigi repülőire valóban méterekkel ráverő típussal egészen új horizontok nyíltak a korabeli légiközlekedés számára. Hasonló mérföldkő a Wizz Air flottájába nemrég érkező Airbus A321ceo (current engine option), melyet a légitársaság kedden Birminghamben mutatott be a román, lengyel, brit és magyar sajtó számára.

Ha nem is óriásgép, az Airbus A321 már az a méret, amely a keskeny törzs ellenére is nagy gép látszatát kelti, ahogy az ember végignéz a 44,5 méteres gép kategóriájában legszélesebbnek számító folyosóján. Ezzel közel hét méterrel hosszabb a mostanáig teljes Wizz Air flottát adó A320-asnál. Ez már majdnem egy széles törzsű Boeing 767-200-as, amibe valaha a Malév 185 ülést tett, de az egy másik műfaj. A Wizz értelemszerűen fapadosan sűrűn székezte be a kabint, ami a 320-asaik eddigi 180 üléséhez képest 230-at jelent. (Alig 7 méterrel hosszabb a gép!) De mielőtt a klausztrofóbiás utasok szentül megfogadnák, hogy erre a típusra aztán fel nem ülnek, eláruljuk, hogy az új üléseknek köszönhetően egész elfogadható a lábférőhely, sőt egyesek szerint pár centivel nagyobb az eddiginél. Egy kosárlabda játékos talán nem ezzel a géppel menne Dubajba, de egy átlagosan magas felnőtt elfér a légitársaság idén májusban bemutatott új festésének megfelelően már Wizz-kékre kárpitozott ülésekben.

Árérzékeny térség

A hivatalosan november 20-án, a légitársaság budapesti bázisán szolgálatba állt első madarat nagyon sok követi. A jelenleg gyártott, A321ceo-ból összesen 26-ot rendelt a Wizz Air. Ezeket 2018-ig, a típus gyártásának kifutásáig veszi át a vállalat. 2019-2024 között pedig azt a 2015-ös Párizsi Légi Szalonon megrendelt 110 Airbus A321neo-t, melyeken már 239 utas repülhet. A kapacitás növekedése nem jelent nagyobb gépet, csupán a kabin hátsó traktusát rendezték el olyan módon, hogy még 9 utasnak lett hely az amúgy maximum 240-re székezhető gépben. (Összehasonlításképpen a hagyományosok 180-200 üléssel rendelik a típust.) Neo azaz New Engine Option, vagyis hatékonyabb hajtóművek a kisebb fogyasztásért és az egy utasra jutó költségért, melyet már az „öreg” 321-es is Váradi József vezérigazgató elmondása szerint 10%-kal mérsékel. Ez különösen az árérzékeny Közép-Kelet-Európában bírhat jelentőséggel - így John Stephenson, a Wizz Air elnökhelyettese. Ugyanakkor Váradihoz hasonlóan ő is nagy potenciált lát a régióban, de akkorát még nem - mint azt kérdésünkre elárulta -, hogy a vetélytárs Ryanair-hez és easyJet-hez hasonlóan a GDS-ekkel szerződjenek az üzleti szegmens magukhoz édesgetése érdekében. Stephenson szerint ez mindenképp növelné költségeket, ami nem fér össze üzleti filozófiájukkal.

Ekkora csak nekik van

Nem a Wizz Air az első európai diszkont légitársaság, mely 321-esre vált. Egyebek mellett a Vueling, a Monarch már beállt a sorba. De aligha ők a légitársaság azon vetélytársai, akikkel szemben a birminghami sajtótájékoztatóra videóüzenetben Kínából bejelentkező Váradi József szerint agresszívebben kell terjeszkedni. A fentebb már idézett két versenyző azonban egyelőre még nem bír ilyen kapacitású géppel. Sőt az előbbi négy sem, így Wizzék az elsők, akik ennyi üléssel állították forgalomba a típust - tudtuk meg Christopher Buckley-tól, az Airbus Európáért is felelős elnökhelyettesétől.

2024-re a flotta gerincét már a 321-esek adják, miközben a 320-asoktól sorra búcsúznak. A mostani 63 darabos géppark mérete 150-re dagad. Kérdésünkre, hogy a jelentősen megnőtt kapacitást kinek tudják értékesíteni Owain Jones, a légitársaság vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója azt felelte, hogy cégük nem másoktól akar utast elszipkázni, hanem keresletet teremt. Ő szintén bízik a közép-kelet-európai régióban. Ennek bizonyítékaként Budapest után 2016-ban Varsóban és Bukarestben állnak forgalomba a következő 321-esek.

A fentebb említett kosárlabda játékos vélhetően jobban elférne az Airbus 321LR-ben, mely a típus akár óceánt is átrepülni képes változata. Hatótávolsága 4000 tengeri mérföld, mintegy 7 400 kilométer. De erre a hosszúságú útra az Airbus már csak 206 fősre székezi. Úgy tudjuk, a Wizz Air egyelőre ebből a típusból nem rendel.

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.