Békeidőben nem lenne hírértékű, hogy egy légitársaság betartja a szabályokat és visszatéríti a törölt járatok árát az utasainak. A mostani válságban azonban ritkaságszámba megy, ha utalnak a szolgáltatók, írja a Forbes.
Utasok milliói reklamálnak világszerte idegesen azért, mert a fuvarozók nagy többsége ül a pénzén. Átfoglalást, később beváltható vochert adnak a szolgáltatók, de kevesen, vagy csak jókora késéssel adnak vissza a készpénzt.
A légitársaságok oldaláról nézve a helyzet az, hogy a koronavírus-járvány nyomán a töredékére esett a forgalom, a gépek nagy része a földre kényszerült. Több tízezer járatot kellett törölni, az ezekre vett jegyek ára pedig a légitársaságoknál parkol. A válságban a legtöbb piaci szereplő számára a túlélés a tét, márpedig a saját cash-állományát csökkenti, versenyhátrányba hozza magát az, aki visszaadja az utasok pénzét. Ezért próbálja mindenki rávenni az utasokat, hogy a vouchert, vagy az átfoglalást válasszák, vagyis nyújtsanak kamatmentes hitelt a cégnek.
Trükkök a légitársaságoktól
Ezen túl pedig mindenféle trükkökkel húzzák az időt. Többen eljátszották (például az Easyjet és a British Airways), hogy eltüntették az egyszerű online pénzvisszaigénylést és telefonhívást kértek, az általában elérhetetlen ügyfélszolgálatra. De a Ryanair eljárása a legdurvább: miután többször visszaigazolta, hogy hamarosan küldi a pénzt, önhatalmúan vochereket küldött és mellékesen megjegyezte, hogy ha cash kell, újra kell igényelni. De úgyis csak a járvány után utal, mert addig az illetékesek home office-ban vannak.
Több légitársaság, illetve ország kísérletet tett arra, hogy uniós szinten módosítsák a szabályozást és lehetővé tegyék a légitársaságok számára a voucherrosztást akkor is, ha az utas a pénzét kéri vissza. Azonban ez elbukott, megfogalmaztak jópár javaslatot arról, hogy mivel lehet megédesíteni a vócsert, de az utas választása megmaradt, hogy mit kér. És ha a készpénzt, akkor azt vissza kell adni neki, írja a hírportál.
Forrás: forbes.com