Gyorsvasút épülhet Szeged és Temesvár között

5-7 éven belül megépülhetne a gyorsvasút Szeged és Temesvár között, állítják szakértők. A szerbiai Kikindán keresztül haladó vonalon 200 km/h-val száguldanának a szerelvények.

Vasúti szakértők tanácskoztak hétfőn este a temesvári városházán egy közép-kelet-európai gyorsvasút vonal megépítésének lehetőségéről. Az 5-7 éven belül megvalósítható terv része lenne a Temesvár–Nagykikinda–Szeged gyorsvasút vonal megépítése - írja a Nyugati Jelen.

Miközben Romániában a vasúti pályák állapotának romlása miatt folyamatosan csökkentik a vasúti szerelvények sebességét, az új Budapest–Bukarest gyorsvasút 200 km/óra sebességgel száguldana.

Az ENSZ európai gazdasági bizottsága azt az elképzelést támogatja, amely szerint a Budapest–Bukarest gyorsvasút vonal Szerbián keresztül haladna, a Szeged–Nagykikinda–Temesvár vasútvonal megépítésével.

Octavian Udrişte vasúti szakértő szerint az ötletet a 2007-es román–magyar közös kormányülésen már felvetették és 2008-ban háromoldalú vasúti együttműködési szerződést írt alá Románia, Magyarország és Szerbia. A bukaresti kormányváltás után azonban lekerült a napirendről a gyorsvasút megépítése.

Udrişte úgy véli, hogy európai nyomásra megépülhetne a gyorsvasút vonal, mert az EU szeretné a vasúti hálózatát erősíteni. A gyorsvasút megvalósítása azonban politikai akarat nélkül elképzelhetetlen – mondta Udrişte.

Helmut Meelich, az ENSZ európai gazdasági bizottságának szállításügyi szakértője  szerint a Temesvár–Nagykikinda–Szeged síkvidéki vasútvonal megépítése nem ütközik különösebb akadályba, és olcsón, mintegy 200 millió euróból megvalósítható, európai források bevonásával - zárul a Nyugati Jelen cikke.

A projekt magyar szempontból azért is érdekes, mert jelenleg Temesvárról csak Aradon és Békéscsabán keresztül, 150(!) kilométeres kerülővel lehet eljutni Szegedre, ami eléggé megdöbbentő két, viszonylag közeli regionális nagyváros esetében. További előnye lenne a projektnek, hogy Kikindát, vagyis a Vajdaság bánáti részét is közvetlenül megközelíthetővé tenné Szegedről, így Magyarországról. Jelenleg ugyanis Budapestről Kelebián és Szabadkán át Újvidékre és Belgrádba lehet átszállás nélkül eljutni vasúton. Szegedről van még egy szerbiai vasúti kapcsolat, a meglehetősen "retró" vonal Horgoson át Szabadkára.

100 évvel ezelőtt ugyanakkor még létezett a most újjáéleszteni tervezett vasúti kapcsolat Temesvár és Szeged között, Kikindán keresztül, sőt, akkor volt - Battonyán keresztül - Araddal is közvetlen vasúti kapcsolata Szegednek. A projekt megvalósításához mindenképpen szükséges lenne a második világháború végén lebombázott újszegedi vasúti híd újjáépítése. 

Forrás: Nyugati Jelen / turizmusonline.hu


Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.