Gyorsvasút épülhet Szeged és Temesvár között

5-7 éven belül megépülhetne a gyorsvasút Szeged és Temesvár között, állítják szakértők. A szerbiai Kikindán keresztül haladó vonalon 200 km/h-val száguldanának a szerelvények.

Vasúti szakértők tanácskoztak hétfőn este a temesvári városházán egy közép-kelet-európai gyorsvasút vonal megépítésének lehetőségéről. Az 5-7 éven belül megvalósítható terv része lenne a Temesvár–Nagykikinda–Szeged gyorsvasút vonal megépítése - írja a Nyugati Jelen.

Miközben Romániában a vasúti pályák állapotának romlása miatt folyamatosan csökkentik a vasúti szerelvények sebességét, az új Budapest–Bukarest gyorsvasút 200 km/óra sebességgel száguldana.

Az ENSZ európai gazdasági bizottsága azt az elképzelést támogatja, amely szerint a Budapest–Bukarest gyorsvasút vonal Szerbián keresztül haladna, a Szeged–Nagykikinda–Temesvár vasútvonal megépítésével.

Octavian Udrişte vasúti szakértő szerint az ötletet a 2007-es román–magyar közös kormányülésen már felvetették és 2008-ban háromoldalú vasúti együttműködési szerződést írt alá Románia, Magyarország és Szerbia. A bukaresti kormányváltás után azonban lekerült a napirendről a gyorsvasút megépítése.

Udrişte úgy véli, hogy európai nyomásra megépülhetne a gyorsvasút vonal, mert az EU szeretné a vasúti hálózatát erősíteni. A gyorsvasút megvalósítása azonban politikai akarat nélkül elképzelhetetlen – mondta Udrişte.

Helmut Meelich, az ENSZ európai gazdasági bizottságának szállításügyi szakértője  szerint a Temesvár–Nagykikinda–Szeged síkvidéki vasútvonal megépítése nem ütközik különösebb akadályba, és olcsón, mintegy 200 millió euróból megvalósítható, európai források bevonásával - zárul a Nyugati Jelen cikke.

A projekt magyar szempontból azért is érdekes, mert jelenleg Temesvárról csak Aradon és Békéscsabán keresztül, 150(!) kilométeres kerülővel lehet eljutni Szegedre, ami eléggé megdöbbentő két, viszonylag közeli regionális nagyváros esetében. További előnye lenne a projektnek, hogy Kikindát, vagyis a Vajdaság bánáti részét is közvetlenül megközelíthetővé tenné Szegedről, így Magyarországról. Jelenleg ugyanis Budapestről Kelebián és Szabadkán át Újvidékre és Belgrádba lehet átszállás nélkül eljutni vasúton. Szegedről van még egy szerbiai vasúti kapcsolat, a meglehetősen "retró" vonal Horgoson át Szabadkára.

100 évvel ezelőtt ugyanakkor még létezett a most újjáéleszteni tervezett vasúti kapcsolat Temesvár és Szeged között, Kikindán keresztül, sőt, akkor volt - Battonyán keresztül - Araddal is közvetlen vasúti kapcsolata Szegednek. A projekt megvalósításához mindenképpen szükséges lenne a második világháború végén lebombázott újszegedi vasúti híd újjáépítése. 

Forrás: Nyugati Jelen / turizmusonline.hu


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.