Vasúti szakértők tanácskoztak hétfőn este a temesvári városházán egy közép-kelet-európai gyorsvasút vonal megépítésének lehetőségéről. Az 5-7 éven belül megvalósítható terv része lenne a Temesvár–Nagykikinda–Szeged gyorsvasút vonal megépítése - írja a Nyugati Jelen.
Miközben Romániában a vasúti pályák állapotának romlása miatt folyamatosan csökkentik a vasúti szerelvények sebességét, az új Budapest–Bukarest gyorsvasút 200 km/óra sebességgel száguldana.
Az ENSZ európai gazdasági bizottsága azt az elképzelést támogatja, amely szerint a Budapest–Bukarest gyorsvasút vonal Szerbián keresztül haladna, a Szeged–Nagykikinda–Temesvár vasútvonal megépítésével.
Octavian Udrişte vasúti szakértő szerint az ötletet a 2007-es román–magyar közös kormányülésen már felvetették és 2008-ban háromoldalú vasúti együttműködési szerződést írt alá Románia, Magyarország és Szerbia. A bukaresti kormányváltás után azonban lekerült a napirendről a gyorsvasút megépítése.
Udrişte úgy véli, hogy európai nyomásra megépülhetne a gyorsvasút vonal, mert az EU szeretné a vasúti hálózatát erősíteni. A gyorsvasút megvalósítása azonban politikai akarat nélkül elképzelhetetlen – mondta Udrişte.
Helmut Meelich, az ENSZ európai gazdasági bizottságának szállításügyi szakértője szerint a Temesvár–Nagykikinda–Szeged síkvidéki vasútvonal megépítése nem ütközik különösebb akadályba, és olcsón, mintegy 200 millió euróból megvalósítható, európai források bevonásával - zárul a Nyugati Jelen cikke.
A projekt magyar szempontból azért is érdekes, mert jelenleg Temesvárról csak Aradon és Békéscsabán keresztül, 150(!) kilométeres kerülővel lehet eljutni Szegedre, ami eléggé megdöbbentő két, viszonylag közeli regionális nagyváros esetében. További előnye lenne a projektnek, hogy Kikindát, vagyis a Vajdaság bánáti részét is közvetlenül megközelíthetővé tenné Szegedről, így Magyarországról. Jelenleg ugyanis Budapestről Kelebián és Szabadkán át Újvidékre és Belgrádba lehet átszállás nélkül eljutni vasúton. Szegedről van még egy szerbiai vasúti kapcsolat, a meglehetősen "retró" vonal Horgoson át Szabadkára.
100 évvel ezelőtt ugyanakkor még létezett a most újjáéleszteni tervezett vasúti kapcsolat Temesvár és Szeged között, Kikindán keresztül, sőt, akkor volt - Battonyán keresztül - Araddal is közvetlen vasúti kapcsolata Szegednek. A projekt megvalósításához mindenképpen szükséges lenne a második világháború végén lebombázott újszegedi vasúti híd újjáépítése.
Forrás: Nyugati Jelen / turizmusonline.hu